Gå til innhold

Nettverkslagring - hva velger jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp hatt harddisk-krasj på hjemme-pcen som kona bruker. Disken bare bukket under helt og fullstendig.

Jeg har bækket up av og til, men det var en stund siden sist jeg var innom pcen hennes, så en del bilder og så videre forsvant i prosessen.

Nå tror jeg tiden er inne for nettverkslagring. Da får nemlig jeg et sted å plassere mine filer (jobber trådløst fra bærbar pc so mtilhører jobben, så musikksamlingen osv må jeg holde på en annen disk).

Men jeg lurer virkelig på hvilken form for lagring jeg skal velge. Min bærbare er for så vidt helt uten disk for private formål, mens konas har en disk på 250 gb og en på 400 gb. Men musikk og en enorm fotosamling tar stor plass...

Jeg har sett på forskjellige løsninger, men lurer på hva dere ville anbefalt? Hadde jo vært kult å streame musikk fra samlingen etter hvert...

Litt viktig at løsningen lar seg bygge ut etter hvert. En ting har jeg lært - jeg kommer ikke til å trenge mindre diskplass med tiden...

Tips tas imot med takk! :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lag en filserver PC. Sett inn mange disker og god kjøling. Kjør RAID med diskspeiling om du føler deg usikker på backupen. Da betaler du dobbelt pr gigabyte lagringsplass, men du er rimelig sikret mot tap av data.

6480194[/snapback]

Tenkte jeg skulle kjøre litt økonomisk... Har ikke noen ekstra PC å leke meg med. Jeg tror ikke Raid er nødvendig, for jeg satser på å brenne DVDer av bilder med jevne mellomrom. Musikk kan alltids erstattes :-)

Jeg tenkte derfor på en eller annen slags nettverksharddisk-løsning...

Lenke til kommentar
Lag en filserver PC. Sett inn mange disker og god kjøling. Kjør RAID med diskspeiling om du føler deg usikker på backupen. Da betaler du dobbelt pr gigabyte lagringsplass, men du er rimelig sikret mot tap av data.

6480194[/snapback]

Tenkte jeg skulle kjøre litt økonomisk... Har ikke noen ekstra PC å leke meg med. Jeg tror ikke Raid er nødvendig, for jeg satser på å brenne DVDer av bilder med jevne mellomrom. Musikk kan alltids erstattes :-)

Jeg tenkte derfor på en eller annen slags nettverksharddisk-løsning...

6480229[/snapback]

Det behøver ikke bli veldig dyrt med ny PC heller. Får vel komplette maskiner ned i godt under 3000 nå. Da har du et sted å starte og så kan du utvide etter hvert.

En hvilken som helt maskin er kraftig nok som filserver. Du sa selv at uvidelse er viktig og anvendelsesområdet kan fort øke. Om et par år er f.eks multi media bokser noe mange vil ønske knyttet til tven. Da er det ikke dummt å ha en filserver i bakhånd som har lagerkapasitet i stedet for å kjøpe media-bokser med store og dyre disker. (ser ut som om svært mange leverandører tar seg _veldig_ godt betalt for slike ting)

Selv velger jeg å stole mer på speilede disker enn DVDer. Tanken er at diskpar nedgraderes etter hvert som disker ryker. Altså: ryker den ene disken i et diskpar så kjøper jeg to nye, større disker som skal inn i Raid mens den overlevende disken brukes til mindre viktige ting slik som innstallasjonsfiler for nedlastede programmer og service packs, backup av andre maskiner o.l. Høres kanskje rart ut at backup er "mindre viktig" men bak det ligger en antagelse om at sannsynligheten for at både orginaldisk og backupdisk krasjer samtidig er minimal og om den gjør det er sannsynligvis forhold som også ville knekke et diskpar. (brann, lynnedslag...) altså er den ekstra sikkerheten ved speiling forbeholdt viktige data som kun befinner seg på "ett" sted, slike som private bilder.

Lenke til kommentar

rimlig ja bare mangler HD...-

DDR-DIMM 256MB PC2700 (333MHZ)

249,00

ASRock K8NF4G-SATA2 Socket 754 P4 Hk VGA

465,00

AOpen QF50A 300W, USB+AUDIO FRONT,

450,00

AMD Sempron 2800+ 1.6 Ghz BOXED

395,00

Filserver samla sammen på Netshop.no

Endret av kvase
Lenke til kommentar

jepp, du får en filserver med 2x250GB (650kr hver) disker for 2859kr..

med 4 blir det 4159kr.

Det blir fremdeles mindre for en TB enn f.eks. Lacie 1TB ekstern disk til 4999kr..

Du vil sannsynligvis legge litt mer penger i kabinett, men i lengden blir det mye, mye mer økonomisk med en filserver du kan ekspandere på..

Lenke til kommentar

Du kan godt sette opp en enkel filserver ved hjelp av f.eks windows xp/windows server 2000/2003

Eller en Unix basert system (viss du er litt inne på det)

Kjører du speiling må du ha mange disker for å få stor plass...

men kjører du RAID 5 har du muligheter for raske og stabilt sytem med automatisk bakup for systemets harddisk som evt måtte krasje :)

Du kan godt få tak i noe gammelt skrap og sette sammen

P2 eller P3 kan være kraftig nok. Så litt ram og muligens en ny og stabil strømforsyning hadde sikkert vært greit...

Ett kabinett med fin sirklasjon av luft slik at kjølingen blir opptimal

Sett serveren gjerne ett kjølig sted :) (der det ikke er så mye sol som skinner igjenom ruter o.l)

Ikke for fuktig...

Så vill du antagle vis berge den lenge :)

*kjører selv en filserver med win xp (funker greit nok)*

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

jeg begynner å lure på, hva dere med alle filserver(ene) har på disse diskene. jeg kan forstå hvis noen driver firma eller har behov å dele viktig filer med andre brukere på arbeidsplassen eller gjennom nettet. men for å sette filserver privat med hundrevis av MP3,DIVX +++ i samme rom ?!?!.....

måtte nesten spørre om dette, fordi jeg begynner å tro at det med filserver/RAID begynner å vare trend. selv om folk ikke trenger disse, setter opp enorm mengde med HD i RAID, bygger filserver +++

lurte også, hvorfor egentlig anbefale til "kvalvik" filserver med RAID +++. han skal bare ha oppbevaringsenhet til bilder og kanskje noen dokumenter. det er snakk om kanskje max. to PC(er) i samme hus. er det ikke bare kjøpe ekstern HD 250GB til rundt 1200,- ?, trenger han mer plass, kjøper han enda en.....

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon og tror jeg går for følgende løsning.

Har følgende: Hoved PC til Video redigering/spill/internett + +

Barneroms PC til barne spill/internett

Bærbar PC div bruk

2003 Server til testing av div (nettverk, AD, backup + +)

NAS server Synology desverre kjører denne IDE disker (deling av filer

mot internett privat)

Behovet: Løsning som kan takle 300 GB med musikk + 200 GB film + bildesamling

Jeg ser ingen annen løsning uten å sette inn type 3-4 SATA disker i serveren og kjøre denne i en RAID løsning med speiling.

Kent

Lenke til kommentar

Jeg har vurdert å sette opp en egen filserver, men synes det blir litt overkill. I stedet titter jeg nok mest på NAS:

Synology

og

Thecus

Thecus er nok helt i det øvre prissjiktet, men muligheten for to disker var jo besnærende... Eller er det andre NAS-løsninger som er bedre?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Etter markedets innføring av digitale bilder, musikk, nettbank etc. er vi ALLE i den samme situasjonen!

Forskjellen er at noen av oss er klar over det, andre ikke.

Fremover vil det private nettverket bare bli viktigere og viktigere for oss.

Svarte heller, vi bruker 1mill +++ på bolig, så en har da penger på å sikre dataene våre også - boligen kan alltids erstattes, men bilder etc kan ikke!

Sånne USB bokser / NAS er håpløst upraktisk og utrygge i lengden (elkjøp type idé). :thumbdown:

Gå for privat kvalitets filserver (gjerne i bransikkert skap)! :yes:

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Brannsikkert skap, og full server er sikkert ideelt. Men kanskje ikke for meg denne gangen... Siden nettverkslagringen i all hovedsak skal være backup - av data som finnes på en annen pc, gjør det jo ikke noe at den ikke er 100% sikret mot feil...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Siden nettverkslagringen i all hovedsak skal være backup - av data som finnes på en annen pc, gjør det jo ikke noe at den ikke er 100% sikret mot feil...

6484294[/snapback]

øh... Jeg/Vi har ingen data på pc'ene rundt i huset - alt ligger på serveren, alltid!

(De lokale diskene brukes kun til OS og programmer - minimale disker.)

Så vi har nok forskjellig filosofi her...

Lenke til kommentar
øh... Jeg/Vi har ingen data på pc'ene rundt i huset - alt ligger på serveren, alltid!

(De lokale diskene brukes kun til OS og programmer - minimale disker.)

Så vi har nok forskjellig filosofi her...

6486274[/snapback]

Ingen filosofi, bare slik at jeg ikke hadde råd til noen server da jeg anskaffet den stasjonære, som nå har all lagring. Som sagt, det ideelle er sikkert en server i et brannsikkert skap, men det er ikke realistisk hos meg. Men for all del, dersom folk har muligheten til det, så bør de jo gjøre det - og plassere en i kjelleren og en i garasjen.

Jeg for min del holder meg nok til en NAS, tror jeg :-) Og dermed lurer jeg jo på hva slags erfaringer folk har med NAS... Folk i en liknende situasjon som det jeg er i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...