Gå til innhold

Kjøp av nytt digital kamera

Anbefalte innlegg

Hei.

Tenkte jeg skulle kjøpe meg et digital kamera før jeg drar inn i militæret:)

Har sett litt på to kameraer: Canon A520 og Nikon L4.

Men syntes de var litt store, eller ka dere tru?

Edit1: Er det noen som har noe erfaring med Acer digital kamera??

Har altid vært fan av Acer. Også er de ikke så dyre.

Her er noen modeller jeg så på: Acer CE-5430, Acer CS-5531 og Acer CI-8330

Edit2:Tror jeg skal glemme CAnon A520 etter som det ikke produseres lengre.

Endret av vajda
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøper du Nikon, kjøper du ihvertfall trygt. Acer er ikke et kjent kameramerke. Hvem lager optikk (et kritisk punkt), hvem lager bildebrikke (et like kritisk punkt), hvem står for software/signalbehandling/prosessering (også viktig at er solid) i kamera og lignende. På Nikon står Nikon for optikk og det software/signalbehandling/prosessering, og Sony for bildebrikken. Dette er firma man VET at kan det de driver med. Det har man ikke noen forsikring på når det gjelder Acer kameraet med mindre man finner den informasjonen noe sted.

Nikon'en er ihvertfall godt testet flere steder, og kommer bra ut. Jeg ville kjøpt Nikon L4.

Ellers får du Nikon P2 til under 2000. Det er et knallkamera, og kommer med oppladbare batterier, noe som mangles i andre kamera i samme prisklasse. Da sparer du kostnaden med oppladbare batterier og lader, slik at prisforskjellen ikke blir så stor i praksis. Du mister imidlertid fordelen med å kunne putte inn vanlige AA batterier i et nødstilfelle.

Lenke til kommentar

Det er helt klart at man gjør tryggest valg når man velger annerkjente kameramerker. Hvis valget står mellom en Acer og en Nikon, så synes jeg valget burde være klart. Nikon har altid levert kvalitet, både mht bildekvalitet og byggkvalitet. Det er med andre ord et trygt valg.

Det som Afseth skriver om Acer og tilsvarende merker er viktige poeng.

Lenke til kommentar

Har du forsøkt å gå ut av huset, og inn i et av husene som det henger reklameskilter utenfor? Nei da, det er ikke meningen å være sarkastisk, men det finnes faktisk en verden utenfor verdensveven. Noen ganger er fotobutikker billigere. Flere butikker rundt om i landet skal ha det til den prisen, og Fotoh**** i Oslo er en av dem.

Lenke til kommentar

Nettopp... sånne Prisguider gir et falskt bilde av virkeligheten, da de stort sett kun speiler websjapper (og kun de som betaler for det). Butikker har lært seg at de må konkurrere med web på pris, og har til tider meget gode tilbud som du ikke finner på web. Spesielt DSLR kan du finne like billig i mange vanlige butikker som på nett.

Lenke til kommentar

Det er lurt å bevege seg litt ut, av og til. I butikker får du jo ta på aparatene også, og som Afseth skriver så er ofte butikkene like billige, noen ganger billigere. Alle butikker, inklusive nettbutikker, har sine lokketilbud. En ekstra bonus er at du kan få noen gode idèer til bilder når du er ute og går ;)

Ønsker å slå et lite slag for de gammeldagse fotobutikkene. Jeg vil absolutt oppfordre at man tar seg en tur i butikker før man bestiller noe over nett. Vi trenger butikkene, og siden de ofte kan konkurrere, er det synd hvis de skal forsvinne fordi folk blindt tror at internett er eneste riktige handlested. Personlig service er ofte å foretrekke, og det er synd hvis vi må gi avkall på det. Personlig foretrekker jeg å handle over disk.

Edit: Tidens mest omtalte zoom er nok Tamron 17-50. Jeg tror ikke at noen nettbutikker klarer å matche Japan Photos pris på den, sett bort fra JPs egen nettbutikk. Det var litt OT, men det finnes mange andre eksempler også. Nikon P2 for eksempel.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Ønsker å slå et lite slag for de gammeldagse fotobutikkene. Jeg vil absolutt oppfordre at man tar seg en tur i butikker før man bestiller noe over nett. Vi trenger butikkene, og siden de ofte kan konkurrere, er det synd hvis de skal forsvinne fordi folk blindt tror at internett er eneste riktige handlested. Personlig service er ofte å foretrekke, og det er synd hvis vi må gi avkall på det. Personlig foretrekker jeg å handle over disk.

6487290[/snapback]

Kunne ikke ha sagt det bedre! :thumbup: Nå skal det sies jeg jobber i en fotoforretning selv...

Lenke til kommentar

Se der, ja. Lurt å sjekke Norges nest mest utbredde fotobutikk-kjede av og til.

Edit: Der tok jeg feil. Det er nok i beste fall tredje største, men store er de uansett. Tipper at både JP, Fotoknutsen og Elite Foto kan konkurrere med nettbutikker på mange produkter, og litt mindre Fotovideo like så. I tillegg så finnes det heldigvis uavhengige butikker også fremdeles. Fotohuset er vel uavhengig, så vidt jeg vet.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...