Gå til innhold

Må ta 2mx,3mx og 2fy

Lolliken

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har fått et problem med den videre utdanningen min pga at jeg valgte å ta elektrofag framfor almenn, noe som jeg angrer meg grønn over, dette har da gjort slik at jeg ikke har disse tre fagene: 2MX, 3MX og 2FY . Hadde søkt meg inn på HiB på forkurs til igeniør, men jeg havnet på venteliste som nr 48 :hrm: ... Så jeg har begynt å få stor angst for at jeg ikke kommer til å få skoleplass. Så jeg lurer på om det er noen andre måter enn privatist jeg kan ta disse fagene på.

Så mye for å være doven ungdom :blush: får svi for det nå. :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske at HiB har et par kurs på nettet, hvertfall med matematikken der du kan ta hvertfall 2MX.

Søk litt rundt, har ei venninne som tar noen fag over nettet, tror HiB er godkjente for det, men uansett, finner du en skole som er godkjent så er det bare å kjøre på... har jo ikke noe å si hvor du får det fra :)

Lenke til kommentar

Uansett vil du ikke rekke å ta de 3 fagene før skolestart i år. Du kan helt sikkert ta de på den skolen du gikk på om de har almenn fag der. Matte kan du klare selv og melde deg opp til privatist eksamen. Fysikk og kjemi vet jeg ikke hvordan fungerer, pga der er det mange elevforsøk som det er umulig å gjennomføre hjemme. I tillegg om du kommer opp i muntlig i de fagene skal du utføre et elevforsøk.

Lenke til kommentar

Hadde planer om å ta disse fagene dette året for så å søke meg inn på ingeniør-utdannelse til neste år, så ting bør gå slik jeg hadde planlagt. Men jeg får se om jeg kan få til noe med gamlelæreren min, hun er veldig grei.

Har diverse problemer med matte så jeg bør ha det inn med teskje, men de kursene på nettet burde kanskje gå an hvis jeg får hjelp fra en kompis elns.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

hehe, har ikke så veeeldig lyst til å forlate Bergen... Har alt her. Orker ikke å bygge opp et nytt nettverk for et lite år. Men hvis det er det jeg må så er det bare pass til meg for å være så fordømt lat som jeg var.

Hmmm, må søke på neste inntak. søkte på den som begynte nå.

Lenke til kommentar

Har du fulgt en del med på elektrofagene, har du jo en del fysikk der (hvertfall en del av det som er i 2FY).

Ellers består fysikk av veldig mye matte, i form av formler som skal kombineres og byttes på. Sliter du en del med matte, vil du nok slite litt med fysikken og. Er nok best å ta de fagene med lærer, og ikke bare lese selv.

Hilsen en som fikk 5 i 2FY, og 2 i 3FY ;)

Lenke til kommentar
Har du fulgt en del med på elektrofagene, har du jo en del fysikk der (hvertfall en del av det som er i 2FY).

Ellers består fysikk av veldig mye matte, i form av formler som skal kombineres og byttes på. Sliter du en del med matte, vil du nok slite litt med fysikken og. Er nok best å ta de fagene med lærer, og ikke bare lese selv.

Hilsen en som fikk 5 i 2FY, og 2 i 3FY ;)

6490817[/snapback]

Nå er vel elektronikk 1/8 av 2FY og rundt 1/5 av 3FY da. Og fysikk er en del matte, men en type matte som du egentlig har med deg fra 1MX, er mest formler du skal flytte og bytte på.

Lenke til kommentar
Nå er vel elektronikk 1/8 av 2FY og rundt 1/5 av 3FY da. Og fysikk er en del matte, men en type matte som du egentlig har med deg fra 1MX, er mest formler du skal flytte og bytte på.

Hvilket ser ut til å være den matten de aller fleste sliter med. Utrolig hvordan folk nekter å forstå hvordan ting skifter fortegn når det flyttes over =-tegnet. Selv studerer jeg økonomi, og ser hvordan folk faktisk kan misforstå hele fag pga mangel på kunnskap til å lese slike formler. Litt OT der :p

Lenke til kommentar

Du kan ta en TRES (tresemester ordning), jeg tar en versjon av det nå. Jeg mangler 3mx og tar det samtidig som jeg tar ing. studie på HiA. Man kan også ta 2mx og 2fy, men da må man begynne på studiene i sommerferien.

Lenke til kommentar

Så det går altså an å få fordypning i disse fagene hvis du har valgt en yrkesfaglig utdanning og tatt VK2 almenn påbygg? Og dette kurset tar bare et halvt år?(Et semester?)

Finnes det noen lignende kurs som lar deg ta 2MX/2MY/3MZ + 2FY + 3KJ, som man trenger for å studere medisin?

Lenke til kommentar

Sjekk med Aetaten din og se om de har noen slike kurs satt opp, jeg fulgte selv et med 2fy og 2/3mx med stort hell her. Du kan også hospitsere på videregåendeskolen hvis du går opp som privatist (dvs være i klasserommet/følge undervisning), ofte gratis så lenge de har plass til deg. Jeg gjorde dette med 2/3kj.

Lenke til kommentar

HiST har et 1/2 års realfagkurs:

Dette er et tilbud til søkere med generell studiekompetanse som mangler realfagsgrunnlaget for bachelorutdanning i ingeniørfag.

Realfagskurset gir kompetanse tilsvarende 2MX, 3MX og 2FY ved opptak til våre studier og ved alle andre ingeniørutdanninger i Norge.

Se her.

Kurset er heltid.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...