HV Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Hei Lagde en side i html og det ble litt av et tabell show, gikk å lånte en css bok, den var fra 2001 og er litt udatert. 1. Er det ønskelig at alle html tabeller fjernes? Eller er det greit at en hoved tabel står igjen? Kanskje en der det kun står <table> og så lar jeg css ta seg av resten? Dette er hovedsakelig layouten min i siden etter 5 sec men dreamweaver i sin enkleste form: <body> <table width="600" border="1" cellspacing="0" cellpadding="0"> <tr> <td colspan="2"> </td> </tr> <tr> <td rowspan="3"> </td> <td> </td> </tr> <tr> <td> </td> </tr> <tr> <td> </td> </tr> </table> </body> Er det greit å beholde denne og bruke css til resten? Har ikke noen problemer med å lese http://www.w3schools.com eller å sette meg inn i css føler jeg. Lurer bare på hvor mye som egentlig jeg bør skuffe over fra html. Boken fra 2001, sier at jeg fint kan kutte ut: table, tr, td, h1, font, b, i , strong, center, ol, ul og li, etter datidens browsere. Føler liksom at det ikke blir så mye igjen på html siden min. 2. Jeg tenker litt at hvis jeg skal kunne bruke css så må det jo være noe å bruke det på som feks img, p, og da gjerne da td. Vil det da ikke være naturlig å ha igjen 1 tabel med litt forskjellige td osv så du har noe å bruke css på? Vennlig hilsen HV Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Tabeller er fint så lenge det brukes til å fremstille tabulære data. If not... not... Lenke til kommentar
skromt Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 ja som han sier, tabeller er fy fy i design. Selv skjønner jeg ikke hvorfor det er blitt så fy fy til å bruke det i noen tilfeller utenfor tabulær data. Men man skal i hvertfall ikke bruke det til å lage layout til en side Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Bruk <div> til å lage sidestrukturen. http://www.yourhtmlsource.com/stylesheets/csslayout.html Men ellers så bruker du <table> når du trenger en tabell. Eks.: En side jeg driver. Lenke til kommentar
HV Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Bruk <div> til å lage sidestrukturen.http://www.yourhtmlsource.com/stylesheets/csslayout.html Men ellers så bruker du <table> når du trenger en tabell. Eks.: En side jeg driver. 6479461[/snapback] Siden din inneholder mange tabeller, men du bruker kun <table> og lar css håndtere resten, er det greit? Tabeller er fint så lenge det brukes til å fremstille tabulære data. If not... not... 6479245[/snapback] Hva kan tabulære data være? Det er vell ikke så mange som feks har en gangetabell på siden sin heller. Ser jo siden til HolyCow bruker jo mye css men også mange tabeller? Lenke til kommentar
bosannes Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Tabulære data kan jo feks være en medlemsliste. En viktig grunn til å styre unna tabeller til design er at man ødelegger DOM-strukturen. (Hvilke objekter/elementer som står inni hverandre og plassert i forhold til hverandre) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå