Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bremsenippel knakk under lufting


Zolo

Anbefalte innlegg

Skulle lufte bremsene, men nippelen på første hjul knakk når eg skulle løsne den. Noen som vet om det er vanskelig og bytte denne?

Heldigvis så har eg fortsatt bremser. Fikk ikke åpnet den, og den holder tett. Har belastet bremsepedalen med full kraft uten at det skjedde noe negativt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Løsne røret og start motoren spark inn pedalen noen ganger og luft bremsene på vanlig måte bare at du løsner røret istedenfor luftenippelen

6480428[/snapback]

 

Er det ikke lett å få luft i systemet om eg tar av røret?

 

Og hvorfor skal eg ha motoren på? (treng ikke den for og trø på pedalen)

Lenke til kommentar

knekt nippel er et lite helv*te skal jeg si deg. Problemet er at det er vanskelig (om ikke umulig) å lufte bremsen skikkelig uten å løse nippelen. Og nippelresten er tilnærmet umulig å fjerne uten å ødelegge gjengene i kalipperen/sylinderen... du må bare prøve deg fram. er det foran eller bak?

 

edit: Btw, hvis du får av de andre uten å knekke de, vil jeg anbefale deg å smøre på litt kobberpasta på gjengene før du skrur dem i igjen, da vil de være lettere å løse neste gang.

Hvis de er ekstremt gjenstridige å få av, bør du prøve med varme og kulde om hver andre. Bearbeide de litt, bruk stålbørste og puss vekk all drit som ligger rundt de og spray på med rustløser. Da øker du sjansene for å lykkes. :)

Endret av Barbaren
Lenke til kommentar

Det skal gå greit å få ut den knekte nippelen, men det krever litt talmodighet og utstyr. Bor ut den gamle nippelen og bruk bor som er litt større enn hullet i nippelen, bor så på nytt med neste størrelse bor og hold på slik til du har boret nesten inn til gjengene. Du klarer da ofte å "plukke" ut restene av nippelen. Frisk opp gjengene med en gjengetapp og sett i ny nippel. Pass på å ikke bor for langt ned da du kan ødelegge kalipperen/setet til luftenippelen.

Lenke til kommentar
Det skal gå greit å få ut den knekte nippelen, men det krever litt talmodighet og utstyr. Bor ut den gamle nippelen og bruk bor som er litt større enn hullet i nippelen, bor så på nytt med neste størrelse bor og hold på slik til du har boret nesten inn til gjengene. Du klarer da ofte å "plukke" ut restene av nippelen. Frisk opp gjengene med en gjengetapp og sett i ny nippel. Pass på å ikke bor for langt ned da du kan ødelegge kalipperen/setet til luftenippelen.

6483886[/snapback]

 

Det høres jo ut som en metode som vil fungere. Så skal nok få det til, berre og kjøpe litt verktøy og sette igang.

Lenke til kommentar
Golf har vel tromler bak?

 

isåfall kan man bare bytte hjulsylinderen. Og det er vel bak, iom at man somregel starter med luftinga på det hjulet som er lengst unna hovedsylinderen?

6484657[/snapback]

Stemmer...Det er vel like greit å kjøpe nye sylindre siden disse er ganske rimelige. Det kan være en fordel å måle diameteren på stempelet i den gamle sylinderen før du kjøper nye, siden det er to typer på golf 2 (14 og 17mm såvidt jeg husker) Kjøper du feil så kan du risikere at bakhjula låser før framhjula.

Lenke til kommentar
Golf har vel tromler bak?

 

isåfall kan man bare bytte hjulsylinderen. Og det er vel bak, iom at man somregel starter med luftinga på det hjulet som er lengst unna hovedsylinderen?

6484657[/snapback]

Stemmer...Det er vel like greit å kjøpe nye sylindre siden disse er ganske rimelige. Det kan være en fordel å måle diameteren på stempelet i den gamle sylinderen før du kjøper nye, siden det er to typer på golf 2 (14 og 17mm såvidt jeg husker) Kjøper du feil så kan du risikere at bakhjula låser før framhjula.

6485149[/snapback]

Bortsett fra GTI som har skiver bak...hehe

Lenke til kommentar
Golf har vel tromler bak?

 

isåfall kan man bare bytte hjulsylinderen. Og det er vel bak, iom at man somregel starter med luftinga på det hjulet som er lengst unna hovedsylinderen?

6484657[/snapback]

Stemmer...Det er vel like greit å kjøpe nye sylindre siden disse er ganske rimelige. Det kan være en fordel å måle diameteren på stempelet i den gamle sylinderen før du kjøper nye, siden det er to typer på golf 2 (14 og 17mm såvidt jeg husker) Kjøper du feil så kan du risikere at bakhjula låser før framhjula.

6485149[/snapback]

Bortsett fra GTI som har skiver bak...hehe

6485153[/snapback]

 

Er trommel bak. Og det var høgre bak som røk. Ser ut som det er lettest å bytte sylinderen.

 

Takk for hjelp..

Lenke til kommentar
Løsne røret og start motoren spark inn pedalen noen ganger og luft bremsene på vanlig måte bare at du løsner røret istedenfor luftenippelen

6480428[/snapback]

 

Er det ikke lett å få luft i systemet om eg tar av røret?

 

Og hvorfor skal eg ha motoren på? (treng ikke den for og trø på pedalen)

6480465[/snapback]

Jeg mente vanlig måte å lufte på.Kun løsne litt på røret slik at vesken kan komme ut på samme måte som man gjør med luftenipler.Har gjort dette flere ganger på Golf med knekt nippel.Grunnen til at jeg skrev start motoren er at hvis ikke du har gjort det på den måten med å løsne røret istedenfor nippelen så er det lettere med motoren igang.Grunnen er at du får en mye hurtigere igjennomstrømning(sjokklufting).Du har sikkert skiftet hjulsylinder nå,men vil bare nevne noe som du sikkert la merke til at det var lettere å løsne røret når nippelen er knekt.Når man skifter hjulsylindere tar man bare å gir nippelen et slag så knekker den rett av og det er lettere å løsne rør og bolter.Kommer man bort i tilfeller hvor man må bruke en kaliper eller hjulsylinder med knekt nippel og ikke får ut luften på nevnte måte så finnes det løsning på det.Pump inn veske til det/de er nesten ute,løsne røret litt og press inn stempelet så fort du kan så blir luften presset ut ved røret.Kan man få vridd kaliperen/hjulsylinderen slik at røret er det høyeste punktet er det en fordel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...