Gå til innhold

Guide : Nano med Linux

Anbefalte innlegg

Heisann folkens!

Har sett ett tidligere innlegg med en masse om og men om hvordan man innstalerer Linux på iPod Nano.. Nå støttes imidlertid iPod Nano, og innstalasjonen er svært enkel.

Windows-installasjonsprogrammet innstallerer hele Linuxet på iPoden din uten noen spesielle problemer. I mitt tilfelle måtte jeg slette all musikken, men det er ikke noe problem hvis du har all musikken i Bibloteket til iTunes. Innstalasjonen gjør forøvrig programvaren selv, og husk at hvis du vil ut av Linux eller annen Apple firmwaren er alltid Meny og Select knappen restart.

Når innstalasjonen er fullført vil nanoen enten boote opp Linux eller Apple Firmwaren.. Dette er i grunnen ikke så farlig for podden kan jo restartes med Meny og Select. Velg

Apple Firmwaren som standard startup.. Da kan du ha linux bare til gøy. Linux er ikke en fullverdig programvare til musikk, dette er Apple sin mye bedre til. Når du er inne i iPod Linux er det Select og Meny som gjelder for omstart, ellers er det også mulig å gjøre dette fra menyen. Da går iPoden av, og inn i Apple Firmwaren igjen.. Når er inne i Apple sin igjen, kan det hende du må stille inn språk på nytt, men så er iPoden tilbake til vanlig. Da kan du bruke den i iTunes igjen og hele pakken (det kan iallefall jeg).. Og vil du inn i Linux trykker du bare Menu + Select til iPoden starter på ny, og derretter holder du inne Rewind som booter opp linux. Husk at skal du innstalere foreksempel iDoom må du ha en modul for det først.. Dette finner du på hjemmesiden til iPodLinux ..

Lyst til å se hvordan det ser ut ? Jeg har selfølgelig videofilmet iPoden i aksjon.. Både når den spiller Doom og viser videoklipp..

Klikk her for å se videoklippet av iPod Nano

Selv om dette gikk utmerket på min iPod tar jeg IKKE ansvar for noe av dette.

MER INFORMASJON FINNER DU PÅ HJEMMESIDEN TIL iPODLINUX

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+8745264

Artig dette, men hvorfor ikke la iPod'en være i fred og la den bli brukt til nettopp det den skal brukes til.. :)

Lenke til kommentar
Kan du spille ordentlige filmer på nanoen fra linux da. Tenker på DivX, Xvid osv. Da begynner det jo virkelig og bli intressant.

6502663[/snapback]

Den kan faktisk spille av videoer. Desverre er det ikke noe voldsomt hardware innabords. CPUen (DSPen er kanskje mer korrekt) går på 75mhz, noe som gjør det nesten umulig å spille av noe av brukbar kvalitet. 64kpbs og 10fps er nok omtrent det man kan forvente, noe som er dårligere enn de fleste mobiltelefoner.

Men Doom på MP3-spilleren er perfekt bare p.g.a. skrytefaktoren.

Lenke til kommentar

Det er nok mest bare for skryt jeg har Linux på iPoden.. :p

Innstallasjonen var jo meget enkel, og jeg kan jo fint bruke den til musikk ved hjelp av Apples firmware.. Men det som er fett er at du kan legge inn systemfilene til Doom, og derretter legge inn andre WAD filer.. Jeg har nå også HalfLife og Duke Nukem for å trekke frem noen.. Ufattelig fett.. Skal se om jeg kan legge ut video av det også :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvilken iPod bruker du da? Det kan godt være det er iTunes sin feil. Har du sjekket at iTunes er helt avslått? Dette kan du også gjøre ved å trykke CTRL+ALT+DEL og velg deretter Prosesser. Se om du finner noe som heter iTunes. iTunes.exe, iTunesHelper.exe eller lignende og se om dette løser problemet ditt..

Lenke til kommentar
Av en eller annen grunn så funker det ikke for meg.. kjører .exe filen og følger instruksjonene.. men kommer opp en eller anna feilmelding, og jeg må bruke backup'n.:(

6582370[/snapback]

.exe fila roter til partisjonene, du må endre det manuelt.(var sånn før vertfall).

Jeg lagde en guide, og Zyrex_ lagde en bedre enn min. HER!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Er SINNSYKT tøft i begynnelsen, men så er det kjedelig

Meget godt poeng. Bruker det aldri mere.. Innstalerte det bare for å imponere andre, og programvaren er ikke fullkommen som Apples. Apple sin versjon er mye bedre, men vakre menyer og ett tema som passer akkurat din iPod. Har i senere tid opplevd en treig iPod med ofte omstarter (slår seg helt av sånn at Apple logoen vises før jeg kan høre musikk) i tillegg til at den av og til henger i Apples egen programvare.. Liker ikke to partisjoner tror jeg. Skal gjennoppbygge alle innstillinger så snart jeg får nok diskplass til å spare musikken ( 4 gb :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...