Gå til innhold

GeForce4 MX440-8x; hakkete bilde

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

I det siste har jeg merket at skjermbildet mitt henger etter noen ganger. Dette skjer ofte mens jeg bruker tv-kortet mitt og det er mye sidelengs bevegelse, da er det akkurat som om det er 3 individuelle deler som blir oppdatert etter hverandre. Jeg vet det er et gammelt kort, men det pleide ikke være slik. Har versjon 71.89 av nvidia-driverne (som er ganske nye), og dirextx 9.0c. Opplever også problemet i spill noen ganger.

Noen som vet hva årsaken til dette kan være, evt. hvordan det kan løses?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å oppdater driverene, nyeste drivere er 91.31.(forceware)

Men vil ikke anbefale deg 91.31 driveren, last heller ned 91.33B , fordi mange har store problemer med å innstalere 91.31.

Noe mer kan ikke jeg hjelpe.

Lenke til kommentar

Gå heller tilbake til noen eldre drivere.

Jeg regner med at det ikke har blitt fikset noe problemer for det kortet. Så lenge det ikke er noen kritiske feil så bruker nok ikke Nvidia tid på det gamle kortet der.

Prøv eldre drivere, så vil nok de funke bedre enn de nye.

Det kan også hende at det er litt varmt for kortet om dagen, da det kun har passiv kjøling, og den ble meget varm når jeg hadde det kortet for noen år siden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Oppdaterte nå til 91.31 uten at det hjalp. Satte også bordvifta på full guffe foran pcen slik at kortet ble godt nedkjølt, men jeg ser fortsatt dette "tredelte" skjermbildet ved mye bevegelse. Noen flere tips?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Strømproblemer er det definitivt ikke, du kan tenke på pcen min som en lada med ferrari-motor hvor ferrari-motoren er strømforsyningen. Og som jeg nevnte tidligere så oppstår også problemet under spilling noen ganger, så det kan ikke ha noe med tv-kortet å gjøre. *sukke*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vær så snill, spar meg. Formatering er ikke løsningen på noen problemer, det er en nødutgang for pyser (no offence). Sist gang jeg formaterte var i desember 2004 en gang, det er ingen behov for å formatere så lenge du vet hvordan du skal behandle pcen.

Noen som har andre løsninger? Leste en gang en guide om optimalisering eller noe slikt, der var det snakk om at skjermkortet ville vente med å oppdatere skjermen til all data hadde blitt vist, noe som kunne føre til at det hang etter. Dette skulle være mulig å endre på, men jeg klarer ikke å finne igjen guiden. Hadde vært flott om noen visste hvordan jeg kunne fikset problemet.

EDIT: Formulerte meg kanskje litt rart, det med "oppdatere skjermen til all data badde blitt vist" er jeg litt usikker på hvordan jeg skal forklare siden jeg ikke har guiden, håper noen vet hva som ble ment.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Vel, forslaget til Falcon_ er bra nok det. Formatering løser faktisk en del problemer. Veldig mange som ikke er kritiske nok til hva dem instalerer, og det vil føre til at systemet blir tregere. Selv jeg har god nytte av en formatering minimum en gang i halvåret, og jeg regner meg selv for nøye med hva jeg instalerer, i tillegg til at jeg har spyware og virussjekk en gang i uka. Så hvis du ikke har formatert siden 2004. Ja hva kan jeg si....

Når det gjelder det siste spørsmålet ditt er det vel Vsync du snakker om vil jeg tro. Kan være det som gjør det, ihvertfall i spill. Hvordan du slår av er individuelt i hvert spill. Hvordan det funker ifm TV visning har jeg ingen formening om.

Lenke til kommentar
AndersT2: Gamle drivere vil ikke ha noe å si, hvorfor skal nVidia fjerne updates og fixes fra de nye driverene? Det virker jo ikke helt logisk.

6478953[/snapback]

Jeg mener ikke at de har fjernet noe, men det ligger så mye unytting informasjon i de nyeste driverne som han ikke trenger. Det kan hende at dette gjør at det kræsjer litt med hans gamle kort.

Jeg har lest om flere på dette forumet som har fått bedre resultat med eldre drivere når de har problemer med kort som ikke er av nyeste dato.

Det er i hvertfall ikke noe feil i å prøve.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har hele kontrollen over hva som går av prossesser på pcen og hva jeg har av programmer. Og det at jeg ikke har formatert siden 2004 gir ingen grunn til å formatere. Dessuten er dette helt off-topic.

Lasan: Nøyaktig hva er vsync da?

EDIT:

AndersT2: Hvilken versjon bør jeg gå tilbake til da, og hvor finner jeg den isåfall?

EDIT:

Jeg fant frem til guiden. Var visst vsync det var snakk om. Men hvis vsync deaktiveres, vil ikke bildet bli mer hakkete?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Slo av vsync nå, ser ut til at det er litt bedre nå. Ser ikke noen kraftige striper lenger, men ved veldig mye bevegelse kan jeg se noen ørsmå striper.

Lenke til kommentar

De stripene er nok normalt. Jeg har hatt slike på alle mine skjermkort og skjermer. Og det varrierer fra spill til spill.

Eldre drivere så må du nok søker f.eks. på torrent sider osv og være litt heldig å finne dem, eller hvis noen har noen liggende. Som f.eks. på en skjermkort driver-cd (men ikke din egen, den blir nok altfor gammel).

Eldre drivere kan du finne på Omega Drivers.

Det er det samme som Nvidia sine, men er twiket litt. De fungerer helt fint, av og til bedre. Gå på Archive så finner du de eldre driverne. (dessverre ingen direkte link).

EDIT:

Greier du å ta ett skjermbilde av problemet?

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...