Gå til innhold

Canon L-objektiver, noen som har erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hvordan vil 70-200 f/4-objektivet fungere som et makroobjektiv med mellomringer? Burde utvidet utvalget med optikk på 30D-en min, sitter bare med kit-objektivet som jeg synes er litt begrensende for tida, og begynner å bli klar for å handle. Et L-objektiv er nok i overkant av ferdighetene på nåværende tidspunkt, men jeg er av typen som liker å handle utstyr som kan la meg vokse inn i det så lenge utstyret ikke kommer i direkte konflikt med nybegynnernivået :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan vil 70-200 f/4-objektivet fungere som et makroobjektiv med mellomringer? Burde utvidet utvalget med optikk på 30D-en min, sitter bare med kit-objektivet som jeg synes er litt begrensende for tida, og begynner å bli klar for å handle. Et L-objektiv er nok i overkant av ferdighetene på nåværende tidspunkt, men jeg er av typen som liker å handle utstyr som kan la meg vokse inn i det så lenge utstyret ikke kommer i direkte konflikt med nybegynnernivået :)

7466076[/snapback]

At du er nybegynner, er ikke noe argument for å ikke kjøpe bra optikk. Du har jo et godt kamera som fortjener god optikk. 70-200 4.0 L selges brukt på foto.no for omtrent 4.500,- så kanskje det hadde vært noe.

Har selv objektivet som i praksis er like skarpt som kanskje mitt skarpeste objektiv : Canon 100 2.8 macro. Objektivet er glimrende hvis du har godt lys. Bruker du det innendørs må du i praksis bruke blitz for å oppnå akseptabel lukkertid - for meg er det typisk 1/200 håndholdt

Lenke til kommentar

7466076[/snapback]

Jeg har ikke fått testa det ut så veldig grundig, siden jeg bare lånte 70-200 en liten stund, men førsteinntrykket er at det er godt nok til at jeg ikke kan forsvare prisforskjellen til 100mm f2.8 macro. Jeg vurderer å legge makrolinsa ut for salg og heller bruke mellomringer med min 135mm f2L. Håper å få sammenlignet de to løsningene litt i julen, og skal sørge for å lage et innlegg om jeg kommer fram til noe mer håndfast.

Ulempen med 70-200f4 + mellomringer er at du trenger mer lys. Dersom du skal ta bilder ute på dagtid om sommeren, eller bruker blitz, gjør ikke dette så mye. Veldig ofte vil man jo blende ned uansett for å få nok dybdeskarphet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...