Gå til innhold

agp 4x - agp 8x - pci express

Xantix

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med to gamle socket A hovedkort og begge har agp port. Det ene støtter agp 4x og det andre agp 8x. Jeg kjøpte meg for 1 år siden et skjermkort Gainward GeForce 6600 agp 8x og dette kortet passer derfor bare inn i det ene hovedkortet. Vil det si at det er fysisk forskjell både på agp 4x - 8x og pci express? Tenkte jeg skulle bygge meg en ny pc og det hadde jo vært fint om jeg kunne brukt det kortet jeg har. Kanskje jeg risikerer at nye hovedkort ikke støtter agp 8x. Trodde at agp var agp, men det viste seg å ikke være tilfelle.

X.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AGP8x kort skal passe i agp4x slots, bare at man da får mindre fps i spill og mindre ytelse av kortet.

Du er (u)heldig om du klarer å finne en nettbutikk som selger hovedkort med agp4x i våre dager. De fleste HK som selges nå er pci-e16x og agp8x.

Lenke til kommentar

Da er det jo merkelig at mitt agp4x kort ikke passer i det andre 8x hovekortet og det nyeste 8x skjermkortet ikke passer i hovedkortet med agp 4x rent fysisk. Det er ulik avstand på splitten på kortene noe som gjør at de ikke passer i de ulike portene.

Lenke til kommentar

AGP på 3,3 volt er AGP på 3,3 volt og AGP på 1,5 volt er AGP på 1,5 volt.

Forskjellen fysisk på de to er at "hakket" i kontakten er i hver sin ende. Det finnes også eldre "AGP universal" kontakter som støtter begge spenninger, men det har jeg kun sett på veldig gamle kort.

Dersom du har et Socket A hovedkort hvor AGP 8x ikke passer må vel det være veldig gammelt? Thunderbird/GeForce1 gammelt?

Skal du kjøpe nytt i dag bør du ikke kjøpe annet enn PCIe, for AGP is as dead as... dead. (Jeg så Pulp Fiction i går)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

De begynner vel fort å bli 3 - 4 år socket A kortene mine, tiden flyr. Uansett så er saken det ene kortet er agp 4x og her sitter det en geforce4 ti 4200 kort som ikke passer inn i det andre hovedkortet (som har gått fyken) som er apg 8x og sitter det en Gainward GeForce 6600 agp 8x som rent fysisk da heller ikke passer inn kortet som har agp 4x. Har alltid hørt at agp er agp men tydeligvis så er de fysisk forskjellige i og med at jeg ikke kan bytte på skjermkortene i de to maskinene. Noen mente at kanskje det var pci express kortet jeg hadde i og med at jeg ikke fikk den inn i agp 4x porten men har nå sett nøye på den og det står tydelig på kortet at det er agp 8x.

X.

Lenke til kommentar

Vil da tro at 1,5V er de nyeste agp kortene? Når jeg kjøpte agp 8x tenkte jeg egentlig bare på at det var agp. Ingen som sa at de kunne være fysisk forskjellige og at jeg kunne risikere at det rett og slett ikke passet inn..... Bare flaks at jeg hadde to pc'er med ulik agp port. Kan jo tenkes at den med agp 4x og 3,3V? da egentlig var så uvanlig at det ikke falt dem inn i butikken at jeg satt med en slik :)

Endret av Xantix
Lenke til kommentar

Ser nå at den ene agp porten 4x er hel, mens den andre 8x er delt i to...... Agp skulle liksom være agp, regner med at den som er delt i to er mer vanlig enn den som er hel siden 6600 kortet mitt også er delt i to (delen som skal inn i porten :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...