Gå til innhold

trenger hjelp til innkjøp av ny mobil

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker en ny telefon. Har hatt SE t630 i ca 2 og et halvt år nå. Plages med mye riper i skjermen, derfor vil jeg nå ha en klapptelefon. Trives med SE. Enkelte av tingene her skjønner jeg ikke, har bare satt spørsmålstegn, noen som kan forklare dette for meg?

Har simkort fra før med abonement ( telenor allstar)

En av grunnene til at jeg kjøper meg ny telefon er at mp3-en min har blitt ødelagt, derfor ønsker jeg en telefon med nok minne og mp3spiller.

Skriver mange meldinger pr. dag så vil gjerne ha en mobil med taster som ikke lager lyd.

Jeg trenger:

Funksjoner:

-Kalender: Ja, enkel.

-GPRS: ?

-EDGE: ?

-Email klient: ?

Form:

-Klapp

-"Støt/sprut/støv-sikker": Helst

Skjerm:

Fargeskjerm.

-Touchscreen: Nei

Pris:

Jeg har mellom 0 og 5000 kroner til rådighet.

Med abonnementsbinding: Nei

Hvis med abbenoment, hvilket? Telenor

Diverse:

-Merke: Liker SE.

-Kamera: Ja

-Videokamera: Ja

-Symbian:?

-Infrarød port: Helst

-Blåtann (Bluetooth):Ja

-Internminne: minimum 100 bilder, minimum 200 kontakter.

-Minnekort:Helst

-MP3: Ja

-Radio: Helst

-UMTS: ?

-Triband: ?

-wLAN: ?

- Mulighet for GPS: Ikke noen spesielle ønsker.

-Hva er primærbruksområdet for mobilen din idag?

Ringing, sms, kamera og musikk.

Har letet ganske mye på internett og set i butikker. men har så lite peiling på mobiler at jeg ikke klarer å bestemme meg.

-Andrea:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2G

GPRS (Data trafikk). Når du sender bilder MMS eller bruker mobilen til å surfe så bruker sendes og mottas dataene gjennom GPRS, og de aller fleste mobiltelefonene i dag har GPRS så det er ikke så mye å bekymre seg over.

2,5G

EDGE har samme funksjon som GPRS men har en raskere hastighet. Det vil si at du blant annet kan surfe fortere på netter eller laste ned musikk for eksempel

3G

UMTS blir også kalt 3G (tredje generasjon mobilnett). Mobiltelefoner med denne teknologien har en del muligheter som tidligere ikke har vært mulig på grunn av lav ”båndbredde” (data trafikk hastighet). En av de tjenestene er for eksempel mobil tv, altså at du gjennom mobilen kan se på NRK eller TV2. Og en annen mulighet er video telefoni, det vil si at du ser den du snakker med (hvis den du snakker med også har en 3G telefon vel å merke)

Email client

Dette kan best oversettes som e-post program, altså at du her muligheten til ta imot og sende epost fra mobilen.

Symbian

Ikke så viktig, men det er et operativsystem sånn som Windows for PC. Grunnen til at det ikke er så viktig i denne sammenhengen er at de egenskapene du er etter ikke har noe med om telefonen er Symbian eller ikke.

Triband

En mobil som er triband kan også brukes i andre deler av verden enn sånn som USA eller Sør Amerika.

WLAN

Dette kalles også trådløs nettverk, det er funksjon i mobilen som gjør at du kan surfe på nettet der det WLAN soner (enten hjemme eller ute). Dette er forholdsvis fersk teknologi som ikke helt har blitt utviklet og brukervennlig enda, og er som oftest forbeholdt avanserte og dyre telefoner.

Som du sier selv så er en av dine ønsker å bruke mobilen som mp3 spiller og her på amobil har de en fin guide om akkurat det emne som jeg anbefaler deg å lese, Link: http://www.amobil.no/guider/multimedia/mp3...paa_1-2-3/21311

Det er flere ting som jeg personlig mener en ”mp3 telefon” må ha. Mulighet for å utvide minne med minnekort. De fleste mobiler i dag har et intern minne på mellom 5 og 50 MB og det holder ikke til mange mp3 sanger og bilder. Derfor mener jeg at en mp3 telefon også må ha mulighet for å utvide minnet med minnet kort og de finnes i størrelse 32 MB til 2000 MB (eller 2GB)

En annen ting som kan være kjekt når man skaffer seg mobil til høre på musikk er at man mulighet til å koble til egen hodesett fordi de ofte kan være bedre enn de som følger med. Og det gjør man ved hjelp av en adapter (en overgang mellom ”vanlig” hodesett plugg og telefonen)

En tredje ting som kan være kjekt er kunne spille flere formater enn mp3 som for eksempel wma og aac osv.

Også til selve telefonen, per i dag er det ingen telefoner som jeg kjenner til som er støt, sprut eller støv sikker. Det kan imidlertid være andre her som vet om en…

Man jeg har et par forslag til gode klappe telefoner (eller kamskjell som de også blir kalt) som kan kanskje passer deg.

Før jeg kommer med noen forslag til telefoner har jeg et par spørsmål til deg. (du kan spørre meg/oss også)

Kan du være mer spesifikk når det gjelder pris.

Og hva med kamera kvaliteten, hvor bra kamera skal den ha. For eksempel på en skala fra 1 til 10 hvor god skal kameraet være.

Snakkes ehh.. eller skrives he he… :)

Lenke til kommentar
Jeg ønsker en ny telefon. Har hatt SE t630 i ca 2 og et halvt år nå. Plages med mye riper i skjermen, derfor vil jeg nå ha en klapptelefon. Trives med SE. Enkelte av tingene her skjønner jeg ikke, har bare satt spørsmålstegn, noen som kan forklare dette for meg?

Har simkort fra før med abonement ( telenor allstar)

En av grunnene til at jeg kjøper meg ny telefon er at mp3-en min har blitt ødelagt, derfor ønsker jeg en telefon med nok minne og mp3spiller.

Skriver mange meldinger pr. dag så vil gjerne ha en mobil med taster som ikke lager lyd.

Jeg trenger:

Funksjoner:

-Kalender: Ja, enkel.

-GPRS: ?

-EDGE: ?

-Email klient: ?

Form:

-Klapp

-"Støt/sprut/støv-sikker": Helst

Skjerm:

Fargeskjerm. 

-Touchscreen: Nei

Pris:

Jeg har mellom 0 og 5000 kroner til rådighet.

Med abonnementsbinding: Nei

Hvis med abbenoment, hvilket? Telenor

Diverse:

-Merke: Liker SE.

-Kamera: Ja

-Videokamera: Ja

-Symbian:?

-Infrarød port: Helst

-Blåtann (Bluetooth):Ja

-Internminne: minimum 100 bilder, minimum 200 kontakter.

-Minnekort:Helst

-MP3: Ja

-Radio: Helst

-UMTS: ?

-Triband: ?

-wLAN: ?

- Mulighet for GPS: Ikke noen spesielle ønsker.

-Hva er primærbruksområdet for mobilen din idag?

Ringing, sms, kamera og musikk.

Har letet ganske mye på internett og set i butikker. men har så lite peiling på mobiler at jeg ikke klarer å bestemme meg.

-Andrea:)

6477624[/snapback]

SE har kommet med en snerten telefon som heter w300i, den ligger på ca 2500 runt om. Den har ikke minnekort og radio. Men er verdt en titt. Hvis du ser bort fra klapptlf og heller bruker veske har du w800i som dekker ALLE ønskene dine som du øgså får for 2500

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...