Xell Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) Nei. Loven som kom i 1951 ( har funne nå ) sier at dersom en visepresident har sittet mer enn 2 år kan han ikke bli gjenvalgt mer enn en gang. Så tar man over som visepresident kan man maks sitte 7 år og 364 dager Dette med 2 perioder gjelder vist ikke bare sammenhengende, men også for seperate perioder. Edit: for de som lurer med på dette står det ganske mye på Wikipedia Endret 12. juli 2006 av Xell Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Men sett nå at en president blir valgt.. så dør han dagen etter at han ble valgt og vise presidenten tar over for den ene perioden han skal sitte, har han ikke mulighet for å bli valgt for 2 perioder til da?Eller gjelder den perioden han tar over som 1? 6477202[/snapback] Som allerede er besvart høyere opp i tråden. Kluet er at prsidenten kun kan stille til valg og bli valgt 2 ganger (dvs 2 perioder). Men hvis han er visepresident kan han overta presidentembetet hvis presidenten dør eller blir fratatt posten e.l. Her er det visst ingen begrensning på antall ganger... Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Det er 8 år, 2 perioder. Clinton var vel ett unntak med 3? Det er valg hvert 4 år, så man sitter ikke i 2,5 perioder, 10 år er nok feil 6476448[/snapback] Clinton satt to perioder. Forøvrig har presidenter sittet flere perioder, FDR f.eks., satt fra 1933-1937, 1937-1941 og 1941-1945 (død). Men regelen er at de ikke får sitte mer enn 2 perioder. Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Det betyr at Presidenten ikke velges for 8 år. 6476885[/snapback] følg med da smartass! de sier jo at presidenten kan velges for opptil 8 år men bare hvis det er 2 perioder! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Ganske utrolig at dere har greid å prente inn dette poenget over 2 sider. Når svaret kom i første post etter spørsmålet Lenke til kommentar
KissaMcDuck Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Haha, sant.. Gud, jeg elsker forum.. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Ganske utrolig at dere har greid å prente inn dette poenget over 2 sider. Når svaret kom i første post etter spørsmålet 6477526[/snapback] Men - det første svaret i denne posten er feil. Jeg skal finne noen kilder i morgen. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Ganske utrolig at dere har greid å prente inn dette poenget over 2 sider. Når svaret kom i første post etter spørsmålet 6477526[/snapback] Men - det første svaret i denne posten er feil. Jeg skal finne noen kilder i morgen. 6478222[/snapback] Det gleder jeg meg virkelig til... Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Greit at man ikke skal stole blindt på det som står i wikipedia, men det får da være måte på Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Ganske utrolig at dere har greid å prente inn dette poenget over 2 sider. Når svaret kom i første post etter spørsmålet 6477526[/snapback] Men - det første svaret i denne posten er feil. Jeg skal finne noen kilder i morgen. 6478222[/snapback] Det gleder jeg meg virkelig til... 6478249[/snapback] Hehe, man må jo få bruk for Political Science timene man ble tvinget til å ta i USA Lenke til kommentar
Xell Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 w00t. Du har hatt political science ved amerikansk skole og allikevel har du ikke fått med deg at presidenten kan sitte 2 perioder om gjenvalgt og at det er valg hvert 4. år? Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Ganske utrolig at dere har greid å prente inn dette poenget over 2 sider. Når svaret kom i første post etter spørsmålet 6477526[/snapback] Men det viste seg jo at man kunne være president i mer enn to perioder.... Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Greit at man ikke skal stole blindt på det som står i wikipedia, men det får da være måte på 6478262[/snapback] Vet du hva, du har faktisk rett i at man ikke skal stole blindt på det som står i wikipedia Men, har lest linken din nå, og klipper litt ifra den; The Twenty-second Amendment (which took effect in 1951) provides that no one may be elected to the office more than twice, and that no one may be elected President more than once who has held the office of (or acted as) President for more than two years of another's term. For å oversette litt.. Altså, loven si ar at du ikke kan bli valgt mer enn 2 ganger, og at ingen som har tatt over for en annen president i mer enn 2 år, kan bli valgt mer enn 1 gang. Med andre ord, så kan man være president i 10 år (eller 9 år og 364 dager). Dette ettersom man blir valgt for 4 og 4 år. Her kan man også lese litt mer om Twenty-second Amendment, som altså sier det samme. Endret 13. juli 2006 av ZyberZone Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 w00t. Du har hatt political science ved amerikansk skole og allikevel har du ikke fått med deg at presidenten kan sitte 2 perioder om gjenvalgt og at det er valg hvert 4. år? 6482437[/snapback] Jo, jeg har fått med meg det. Og ja, jeg har gått på Amerikansk skole. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 According to one interpretation a two term president could be elected to the vice-presidency and then serve another term in the presidency if the elected president died or was removed from office. The 22nd amendment only forbids election to, not service in, the presidency more than twice. In such a circumstance the two-term president turned vice president would still be elected to the presidency twice. Greit, så finns det et unntak da Så lærte jeg noe nytt i dag også 6476512[/snapback] Greit at man ikke skal stole blindt på det som står i wikipedia, men det får da være måte på 6478262[/snapback] Vet du hva, du har faktisk rett i at man ikke skal stole blindt på det som står i wikipedia Men, har lest linken din nå, og klipper litt ifra den; The Twenty-second Amendment (which took effect in 1951) provides that no one may be elected to the office more than twice, and that no one may be elected President more than once who has held the office of (or acted as) President for more than two years of another's term. For å oversette litt.. Altså, loven si ar at du ikke kan bli valgt mer enn 2 ganger, og at ingen som har tatt over for en annen president i mer enn 2 år, kan bli valgt mer enn 1 gang. Med andre ord, så kan man være president i 10 år (eller 9 år og 364 dager). Dette ettersom man blir valgt for 4 og 4 år. Her kan man også lese litt mer om Twenty-second Amendment, som altså sier det samme. 6482456[/snapback] Hva av det jeg sa på forrige side er feil da? Da finnes det sikkert et unntak da, men det er et unntak som kanskje skjer en gang vært årtusen? Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Hva av det jeg sa på forrige side er feil da? Da finnes det sikkert et unntak da, men det er et unntak som kanskje skjer en gang vært årtusen? 6482500[/snapback] Alt jeg sier er at første svaret i denne posten var feil. Man kan maks være President i USA i 10 år, iflg twenty-second amendment Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 Jeg teknisk sett ja... Men det er noe som hører til tillfeldighetene og jeg tviler på at riktig svar på en framtidig prøve elns blir 10år.. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 (endret) Det føste svaret var feil, men at en som overtar som visepresiden teoretisk kan sitte me enn 8 år var jeg jo allerede inne på på side 1 i tråden men da hadde jeg ikke funnet den loven enda så jeg tok litt hardt i. edit: evinrude: da må man eventuelt utdype hvorfor man svarer 10 år, noe man alltid skal gøre også får man ekstrapoeng fordi man vet noe som ikke er allmen kunskap Endret 13. juli 2006 av Xell Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 edit: evinrude: da må man eventuelt utdype hvorfor man svarer 10 år, noe man alltid skal gøre også får man ekstrapoeng fordi man vet noe som ikke er allmen kunskap 6482546[/snapback] Det er sant, men jeg kan ikke huske å ha fått med meg at det står i skolebøkene at en president kan sitte i 10år.. mao det er en sånn liten regel som inntrer i værste tillfelle og med mindre man er professor på amerikanske presidenter og alt det tullet der så er maks antall ganger en president kan sitte (2 perioder a 8år) det riktige svaret... Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 edit: evinrude: da må man eventuelt utdype hvorfor man svarer 10 år, noe man alltid skal gøre også får man ekstrapoeng fordi man vet noe som ikke er allmen kunskap 6482546[/snapback] Det er sant, men jeg kan ikke huske å ha fått med meg at det står i skolebøkene at en president kan sitte i 10år.. mao det er en sånn liten regel som inntrer i værste tillfelle og med mindre man er professor på amerikanske presidenter og alt det tullet der så er maks antall ganger en president kan sitte (2 perioder a 8år) det riktige svaret... 6482593[/snapback] I USA stod det i skolebøkene Og nei, jeg er ingen professor på amerikanske presidenter. Og ingen av elvene i klassen jeg gikk heller Riktig svar på prøven mener jeg forøvrig var 10 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå