ZyberZone Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Dagens spørsmål; hvor mange år kan man være President i USA? Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Jeg mener 8 år er feil. Prøver å finne noen kileder på dette.. En liten diskusjon bare, med en. Han mener det er 8 år, jeg mener det er 10 år. Lenke til kommentar
Superslask Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Det er 8 år, 2 perioder. Clinton var vel ett unntak med 3? Det er valg hvert 4 år, så man sitter ikke i 2,5 perioder, 10 år er nok feil Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) Det er 8år.. en periode er på 4år og den er det 2 av... Bush ble president i 2001 og skal sitte til 2009: 2009-2001 = 8 Endret 12. juli 2006 av EvenruD Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Er enig i at man kun kan bli valgt til 2 perioder. Men, skulle f.eks. Presidenten dø, og du sitter som Vice President, og blir President i < 2 år, kan du sitte som President denne tiden + at du kan bli valgt 2 ganger. Hmm Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Clinten satt nok ikke mer en 2 perioder han heller (1993 - 2001). Det er teoretiske untak til 8 år. Regelen er at en President ikke kan stille som kandidat til valget mer enn 2 ganger på rad. Dersom En president dør eller blir kastet kan hans visepresident teoretisk kunne sitte mer enn 8 år men ikke mer et sted mellom 11 og 12. Men det har aldri skjedd så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 According to one interpretation a two term president could be elected to the vice-presidency and then serve another term in the presidency if the elected president died or was removed from office. The 22nd amendment only forbids election to, not service in, the presidency more than twice. In such a circumstance the two-term president turned vice president would still be elected to the presidency twice. Greit, så finns det et unntak da Så lærte jeg noe nytt i dag også Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Det er faktisk ett untakk i presidentrekken. 2 periode regelen var en uskreven regel helt fra starten da Washington avsto fra å stille til et 3de valg, men fram til 2re verdenskrig ver dette ikke gitt ved lov. Roosevelt er derfor den eneste President som har sittet mer enn 2 perioder . Han ble valgt 4 (!) ganger, men døde rett etter det 4de valget og Truman som var visepresident satt den perioden. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Men alle er vel ikke garantert to perioder? Bush ble valgt i 2001, og så vidt det var ble han gjenvalgt i 2005, foran nesa på Kerry. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Nei, det er valg hvert 4de år. Lenke til kommentar
The Norwegian Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Nei, det er valg hvert 4de år. 6476716[/snapback] Ja? Det var jo det han sa.. Lenke til kommentar
Den Røde Tsar Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Det betyr at Presidenten ikke velges for 8 år. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Riktig det. Persidenten bir ikke valgt for 8år. Men man kan mulighet til å bli sittende i 2 valgperioder som tilsammen blir 8 år. Det er faktsik ikke så så mange som har sittet i mer enn en periode. Hvis ikke jeg har telt feil er det 16 stykker som har blitt valgt til president mer enn 1 gang. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Riktig det. Persidenten bir ikke valgt for 8år. Men man kan mulighet til å bli sittende i 2 valgperioder som tilsammen blir 8 år. Det er faktsik ikke så så mange som har sittet i mer enn en periode. Hvis ikke jeg har telt feil er det 16 stykker som har blitt valgt til president mer enn 1 gang. 6477096[/snapback] 16 av 43 er ikke så verst. Men man kan jo bli valgt tre ganger også... ? Jeg forstår ikke helt poenget med denne tråden.. En presidentperiode er per i dag 4 år, men før i tida var det en lov som på en måte sikret to perioder? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) Nei spørsmålet var vel egentlig hvor lenge en president kan sitte. Og konklusjonen på dette er at i dag kan han sitte maks 2 perioder á 4 år. Det har aldri vært noen garanti for å få 2 perioder. Det må skje ved valg. Fra starten av var det en uskrevet regel at ingen stilte til gjennvalg mer enn en gang, men Roosevelt trosset dette og stilte til valg og vant 4 ganger på rad (noe jeg vil si at USA var tjent med). Etter dette har det vel blitt lovfestet at ingen kan stille til gjenvalg mer enn en gang og dermed sitter i kun 2 perioder. Endret 12. juli 2006 av Xell Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Men hva skjer hvis det av en eller annen grunn (krig?) ikke lar seg gjennomføre nytt valg på president? Dette er jo veldig teoretisk, men det burde jo passe fint i denne tråden. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Loven gjelder faktisk ikke antall år, men valgperioder. Dersom en valgperiode blir utvidet pga en gitt situasjon så vil vel mest sannsynelig presidenten også bli sittende. Dette fordusetter selvsagt at man ikke har mulighet til å inføre en lovendring i samme situasjon og at det ikke er naturlig å erstatte presidenten på noen annen måte. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Men sett nå at en president blir valgt.. så dør han dagen etter at han ble valgt og vise presidenten tar over for den ene perioden han skal sitte, har han ikke mulighet for å bli valgt for 2 perioder til da? Eller gjelder den perioden han tar over som 1? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå