Gå til innhold

Hvor ble det av folkeskikken?

Anbefalte innlegg

Alle som har noen år på baken husker tilbake 15-25 år.

Ett het tema for Carl I Hagen var folkeskikk, og jeg sier Carl I Hagen siden han selv nærmest var større enn FRP da.

Respekt, folkeskikk og høflighet var ett varmt tema, hvor har det blitt av?

Er det jeg som ikke henger med, eller HAR alle tilegnet seg denne folkeskikk nå siden temaet er forsvunnet.

Selv mener jeg Carl I Hagen har hevet folkeskikken ut med badevannet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[sarkasme]Folkeskikken er bedre en noen sinne og det er helt naturlig at gutter i 14-15 årsaldere kaller vilt fremede damer hore og spytter hu i tryne.[/sakasme] Jojomensann. Jeg skjønner godt at Carl I ikke har giddi å fronte holdning for god folkeskikk når tilsynelatende halve Norge gir gjevnt faen.

Lenke til kommentar

der ma jeg si meg heeelt enig!

det norske folk og spesielt ikke norske folk eier ikke folkeskikk!

jeg sier ikke at alle er sann, men ta en tur pa byen en kveld, kan nesten ikke huske forrige gang det var en eller annen som skulle banke alle, eller som var frekk uten at folk hadde gjort noen ting!

nei, folkeskikken er borte...det burde blitt satt mer vekt pa det av politikere og folk flest

Lenke til kommentar

Jeg synes fatisk ikke det er opp til politikere å fremme folkeskikk. Det har da ingen ting med et politisk standpunkt å gjøre. Det finnes rett og slett alt for mange tafatte foreldre her i landet som skylder på hele resten av samfunnet for at ungene dems drittunger som aldri har lørt forskjell på mitt og ditt. Det er ikke opp til den stakkars umdumsskolelæreren å lære 14-åringer dette. Jeg tør påstå at har de ikke lært det før de begyner i første klasse er det lite lærene kan hjelpe til med. Å behabdle anrde folk og annen mans eiendom med respekt er noe man har med seg hjemmefra.

Det er ikke det at alle foreldrene til ufordragelige drittunger nødvendigvis har lært opp ungene sine til å være sånn, men de har i alle fall misslykkes i å lære de det positive handlignsmønsteret.

Lenke til kommentar
Det er ikke det at alle foreldrene til ufordragelige drittunger nødvendigvis har lært opp ungene sine til å være sånn, men de har i alle fall misslykkes i å lære de det positive handlignsmønsteret.

6476629[/snapback]

Og hva er det positive handlingsmønsteret? Det du lærte hjemme? Jeg skjønner hva du mener, men hva som menes med «rett» og hva som menes med «galt» må settes av noe som er overordnet. Noe som når ut til alle sammen slik at det kan bli en konsensus ut av det. Og her er det flere aktører inn i bilde.

Foreldre kan gjøre alt rett, men fremdeles ende opp med et råttent egg.

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål: Hvorfor tror dere alt var så mye bedre før?

6476690[/snapback]

Er ikke sikker på om alt var så mye bedre før. Men så langt folkeskikk går kan det se ut som den tradisjonelle sosialdemokratiske «yt først og spør etterpå» er blitt erstattet av en voksende kravstorhet.

:)

Lenke til kommentar

Det var alltid bedre før ;) Plato (?) sa "de unge nå til dags reiser seg ikke engang når en eldre kommer inn i rommet" Man kan le av dette og si at "de eldere" alltid har klagt på "de unges" oppførsel, men jeg mener at dette er et tegn på at man alltid har hatt en utvikling der de kommende generasjoner har ett annet syn på hva som er et nødvendig nivå av respekt for omgivelsene.

Men når man får en større grad av manglede respekt for hva som er mitt og ditt så mener jeg at man har nådd et nivå der man har et problem. Når jeg var liten kunne seg sette fra meg sykkelen rudt hjørent på uthuset uten å være redd for at den skulle bli stjålet på dagtid. Nå kan man knapt sette fra seg noe uten idustrieell lås utena t det blir stjålet. Senest i vinter ble bilen min ripet med nøkkel på bakskjerm og bagasjelokk med nøkkel. Antakeligvis forde vedkommede var i dårlig humør. Og det var jo ikke hans/hennes bil så "hwo cares". Slike ting skjer stadig oftere så, ja, jeg vil si at ting var bedre før.

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål: Hvorfor tror dere alt var så mye bedre før?

6476690[/snapback]

Det var det ikke. Folk ble antastet på byen når jeg var ung også.

Kanskje er det litt verre idag, men akkurat det har forsåvidt ingenting med folkeskikk å gjøre, men med norske alkoholvaner. Det som har endret seg er utelivsmønsteret: I gamle dager dro folk på byen tidlig, etter et kort vorspiel som "oppvarming", og så dro de på nachspiel etterpå. Idag drikker folk seg fulle på vorspiel, og så går de ut ved midnatt. Og så sørger vedtektene mange steder til at alle utestedene stenger likt og dermed at en mengde fulle ungdommer ut i gata samtidig.

Det lå stjålne sykler slengt i byen i gamle dager også. Jeg ble frastjålet min for første gang i 1973, og den var låst.

Og et år før var det en elev på skolen jeg gikk på som slo ned en lærer i korridoren i et friminutt. Men så hadde vi også fortsatt enkelte lærerer som ga elevene en omgang med linjalen, selv om det var forbudt den gangen også.

Men alt dette har ikke noe med folkeskikk å gjøre. Folkeskikken måles ikke på de "råtne" eplene i kurven, men på hvordan flertallet oppfører seg. Kanskje er jeg overmåte tolerant, men jeg synes ikke at flertallet av dagens unge er noe verre enn vi var. (Akkurat det skal jeg holde for meg selv.)

Geir :)

Lenke til kommentar

Joda, selvsagt hvis man skal legge lista på "flertallet" så er det klart at folk flest vet å te seg. Det er jo tross alt utskudda man legger merke til, men jeg mener man bør reagere på at trender er økende. Og jeg mener ikke hva olk gjør når de er ute på byen i generelt beruset tilstand. Det tror jeg ikke har endret seg noe serlig. Det jeg mener dt er en negtiv utvikling på er at flere og flere mangler respekt for andre mennesker og deres eiendom. Det er liksom ikke så falig om man lager riper i 30 biler nedover en gate så lange man ikke kjenner noen som eier de bilene. Og det er selvsagt ikke bare unge mennesker som har disse holdningene. Det er jo en del av en utvikling og det finnes selvsagt 50-åainger som har vært rasshøl siden de var 14.

Men jeg synes det er feil å ikke reagere fordi "flertallet" faktisk vet å te seg. Hvis man ikke har en holdning og ønske om å snu trenden når man ser at man har et økende problem så vil jo samfunnet før eller siden være diktert av disse menneskene. Sier ikke at det vil skje om få år, men man må gjøre forsøk på å snu trenden mens man enda har en mulighet til å påvirke.

Snillingen: takker for den. Ble veldig usikker. ver derfor jeg sprev ?

Lenke til kommentar

Mener selv at barn i nabolaget er de reneste engler i forhold til noen av oss som vokste opp i 60-70 åra.

Vi hadde jo ikke hverken spill eller data, så vi måte ut og finne på ting selv.

Da kunne det gå hardt utover det utpekte offer, vi var de reneste (terrorister) til tider.

Tyverier var det også endel av.

Ungdom har vel mere innesysler nå en tidligere.

Ellers ser jeg at narkotika er mye utbredt her nå, det vasr meget sjeldent å høre om tidligere.

Men hva med de voksne?

Når det gjelder de voksne syns jeg det står dårligere til nå, hvis denne folkeskikk har sunket vil jeg mene det er de voksne som har mest og ta igjen, kanskje jeg tar feil?

Lenke til kommentar
[sarkasme]Folkeskikken er bedre en noen sinne og det er helt naturlig at gutter i 14-15 årsaldere kaller vilt fremede damer hore og spytter hu i tryne.[/sakasme] Jojomensann. Jeg skjønner godt at Carl I ikke har giddi å fronte holdning for god folkeskikk når tilsynelatende halve Norge gir gjevnt faen.

6476272[/snapback]

for å være litt generaliserende så tror jeg nok hagen måtte ha begynt i egne rekker om kan skulle prøvd å få fram folkeskikken. hvorfor? oppførselen i den sarkastiske delen der passer ganske bra sammen med min oppfattelse av en oppvoksende frp-velger. en som drømmer om å cruise streeten i sin styla bmw med capsen på kant, med dame i passasjeren som har g-string og bukse som stopper rett under navlen. bensinen er billig med hilsen fra statsminister hagen...

Lenke til kommentar
Det er vel foreldrene som skal lære unga sine det.

6483337[/snapback]

Glem det, foreldre har ikke tid til noe sånt, begge to er tvunget til å jobbe for velstanden her på berget.

I gamle dager klarte man seg med en inntekt, mor var hjemme med ungane og gubben på jobb.

Lenke til kommentar
Det er vel foreldrene som skal lære unga sine det.

6483337[/snapback]

Glem det, foreldre har ikke tid til noe sånt, begge to er tvunget til å jobbe for velstanden her på berget.

I gamle dager klarte man seg med en inntekt, mor var hjemme med ungane og gubben på jobb.

6483384[/snapback]

Regner med at det var sarkasme, men uansett hvor mye jobb, så er det ingen unnskyldning for å ikke oppdra ungene sine, det er snakk om prioriteringer.

Lenke til kommentar

Jeg hadde begge foreldre i arbeid, men fikk da banket normalt folkevett og opdragelse inn i hode allikevel. (og, nei, jeg ble ikke prylt ;) )

Det er en ting mange glemmer i dag. Under oppveksten er det barns oppgave å prøve å tøye grensene og det er foreldrene (ikke staten) sin oppgave ikke la de få tøye dem for langt. Folk (unge eller gamle) som trakaserer vilt fremmede mennesler i full ofentlighet har tydeligvis fått lov til å tøye grensen noen meter for langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...