Gå til innhold

Objektiv til EOS 350D for "allround"-bruk?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er amatør og har også et Canon EOS 350D :innocent:

Anyways, har kun det medfølgende billigobjektivet, noe som forsåvidt funker helt greit for min del.

Dog vurdere jeg å investere rundt 3000 kroner på et noe bedre objektiv, og vil gjerne ha noen anbefalinger på gode "allround"-objektiver, i den grad det finnes.

Har egentlig utrolig lite peiling, så hadde vært fint om noen hadde orket å presentere et par-tre forslag og forklart styrke / svakheter til de forskjellige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det ikke vært aktuelt med en liten samletråd for anbefalte objektiver til Canon 350D og Nikon D50. Det er tydeligvis de samme ønskene hver gang, og da burde det ikke være så vanskelig å lage en liten samletråd som de enkelt får øye på.

Vi har jo prisguiden, men siden folk fortsatt spør her, så kan en anbefalingstråd fungere, men linker til prisguiden.

Hva med noe sånt som

Anbefalte oppgraderinger fra kit-objektivet:

Sigma 17-70

Tamron 17-50

Telelinser

Canon EF 70-200 f/4.0L USM

Kanskje dette er tenkt på før, men bare et forslag.

Lenke til kommentar

HVA er det egentlig du er misfonøyd med hos kitobjektivet ditt? Du bør vite at det er mulig å ta svært gode bilder med dette objektivet, og at det som oftest er fotografen som setter begrensningene. Hvis du er ganske ny med speilrefleks, vil jeg anbefale deg å ta noen tusen bilder før du bestemmer deg for hvilke behov du har når det gjelder optikk.

Lenke til kommentar

Syns hovedsaklig at det er vanskelige å få bilder skikkelig skarpe, både ved manuelle innstillinger og automatiske. Er også en slags rar liten "flekk" på/rett under glasset på linsen som ødelegger bilder ørlite.

I tillegg er den manuelle fokusen veldig "slarkete", og vanskelig å få helt nøyaktig pga dette.

Så vil jeg også ha muligheten til å ta bedre portrettbilder med høyere defokus i bakgrunnen, men også kunne ta bilder i dårligere lys.

Litt bedre zoom hadde ikke vært å forakte heller, for å kunne ta bilder som er litt på avstand, men det jeg har lest det siste døgnet om slike objektiver er at bildekvaliteten går veldig ned når man går inn på tele på disse objektivene.

Men har luket opp 4 stykk som jeg vurderer:

Tamron SP AF 28-75mm: https://prisguiden.no/product.php?product...053&view=prices

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC: https://prisguiden.no/product.php?product...328&view=prices

Sigma 18-125mm F3.5-5.6: https://prisguiden.no/product.php?productId=34752

Sigma 18-200mm F/3.5-6.3: https://prisguiden.no/product.php?product...7&view=articles

Viktigste er å få bildene sylskarpe ved normalzoom, tele er vel bare en bonus.

edit: har forsåvidt tatt et par tusen bilder med dette kameraet, men har ikke satt meg noe særlig inn i objektiver og sånt før nå.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

jeg har 18-200 og er fint tilfreds - jeg syntes det er fedt at have det hele med på en gang.

med så meget zoom er der gået på kompromi, men ikke mere end jeg kan leve med til alround brug.

tamronen du nævner har jeg også, og den er helt genial da den er vældig skarp og lysstærk - desværre mangler den vidvinklen.

SKULLE jeg vælge et objektiv tror jeg det ville være 17-70 da det har et godt zoomområde. Gik jeg meget op i billeder uden blitz og ikke så meget i vidvinkel, så tag tamronen. Er det derimod objektivet uanset om det er ferie, fest, familie eller fjeld så ville jeg kigge nærmere på 18-200 (så vidt jeg har hørt er det lige så skarpt som 18-125, og så kan man jo ligesågodt tage det hele med )

Lenke til kommentar

Det finnes jo ekstremt med objektiver til Canon EOS-serien, både originalt og uoriginalt (Sigma/Tamron).

Personlig bruker jeg kun original-optikk, men jeg jobber i en sjappe som forhandler, så jeg får fine priser. ;)

Uansett - Canon sitt eget 17-85 USM IS er et meget godt objektiv, med brennvidde tilsvarende 27-136 mm (135 eqv.).

Jeg har prøvd 18-200 til Tamron et par ganger, personlig liker jeg den ikke noe særlig - den virker treg og upresis - men på telebiten er jeg forsåvidt nokså godt vant. :)

17-85 til Canon sniker seg nedover på prisstigen - jeg tror det skal være mulig å skaffe objektivet til under 5000,- nå.

lykke til

mvh

kjetilfb

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...