Gå til innhold

Veien til lappen - A til Å?

Neptun_

Anbefalte innlegg

Hei. Lurer på om dere kyndige kan svare meg på et spørsmål. Når man begynner på lappen fra scratch, hvordan er framgangsmåten til ferdig førerkort? Dette inkluderer alt fra diverse prøver til mørkekjøring etc, og hvor mye det koster sånn ca å ta lappen. +/- kjøretimer da.

Litt kronglete formulert, men jeg lurer altså på hva man gjør fra start til slutt for å ta BILlappen. Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nye ordninger, men jeg kan jo prøve

1. ta trafikalt grunnkurs <- lar deg øvelseskjøre

2. ta teoriprøve <- lurt å ta tidlig, hjelper å kunne teori når man starter å kjøre + du slipper å slite med det senere (sjekk div nettester + de på zensor.no)

3. kjøretimer

4. obligatorisk sikkerhetskurs på bane <- er noe nytt for meg

5. glattkjøring

6. landveiskjøring

7. oppkjøring

8. Mørkekjøring <- kan bare tas vinterstid så du må klare deg uten det for nå, må tas innen ett år etter du får lappen

(se på denne for hint http://www.kjoreskole.no/kjoereopplaering_bil)

håper det hjalp, og er det feil og mangler er det bare å rette opp ;p

Lenke til kommentar

Sikkerhetskurs på bane ER glattkjøring. :)

Det er også to forskjellige landeveiskjøringer.

En med forbikjøring, høyhastighets-landevei, av og påkjøring.

Den andre går ut på å navigere etter kart. Du får steder du skal innom, og et kart. Deretter legger du opp en rute, og skriver notater som du tar med deg på turen. Så skal du kjøre denne ruta. :)

Lenke til kommentar

Veien til lappen, A til Å:

A - Ansvar. Du er ansvarlig for deg selv og andre når du ferdes i trafikken.

B - Bil. Ditt viktigste verktøy på oppkjøringa i tillegg til hodet. Lær deg bilen å kjenne.

C - Clutch. Ikke stress med å få til en myk giring. Det kommer av seg selv. Sensor bryr seg nok ikke stort om det rykker litt i bilen.

D - Defensiv kjøring. Kjør defensivt, da kommer du lengst.

E - Erfaring. Veldig viktig. Kommer ikke av seg selv. Det skader ikke å være glad i å kjøre bil, men husk at det gir deg ingen ekstra rettigheter i trafikken.

F - Forberedt. Vær alltid forberedt på det uforbredte.

G - Gocart. Se "R".

H - Hue. Bruk hue i trafikken. Mer enn høyrefoten.

I - Interesse. Ha interesse for å forstå trafikken rundt deg. Bruk tid på å oppfriske regler når du har kjørt bil noen år, bevis for deg selv at du ønsker være en trygg trafikant.

J - Jegerbest. Finnes en del av disse i trafikken. De mener regler og lover er noe man velger fra når det passer. Mange Jegerbester kan være flinkere enn gjennomsnittet, men det gir fremdeles ingen rettigheter fremfor de andre. Alle kjører på like premisser med likt ansvar.

K - Kutte svinger. Som kjørelærer sa til meg på langkjøring på en landevei: Du må gjerne kutte, men ikke når sensor sitter på.

L - Likbiler. Før skulle man stoppe og tute, nå er det vel en norm at man skal holde litt avstand, ikke kjøre forbi o.l. De skal som regel ikke langt. Begravelsesfolk kan plutselig dukke opp ved kirker for å stoppe trafikken. Det har de ikke lov til, men når de først er der er de som regel sortkledde og vanskelig å oppdage. Vær aktsom!

M - Minirundkjøring. Kjør rundt hele, ikke anse det som et kryss. Husk hvilke regler som gjelder blinking og plassering i rundkjøringer.

N - Nødblink, varselblink. Stopper du i kø i en tunnel skal du teoretisk sett sette på nødblink. Det viktigste er likvel å bli oppdaget av andre biler som kan komme fort på bak deg.

O - Oppmerksomhet - vær oppmerksom i blindsona!

P - Pappskalle. Det finnes to typer. 1: De som oppfører seg irrasjonelt i forhold til trafikken. 2: De som oppfører seg irrasjonelt i forhold til deg. Punkt 2 kan betyr at dere har forskjellig oppfatning av trafikkbildet og at du har ikke nødvendigvis rett.

Q - Ikke kjør som en...

U - Utrykningskjøretøy. Lær deg hvordan du oppfører deg når du ser blålys, så hjelper du hjelpen.

R - Racerbane. Prøv - det er moro!

S - Sikkerhet. Handler om å vite hva du gjør, og hvorfor du ikke gjør det du ikke bør gjøre.

T - Trygghet. Skap trygghet for trafikantene rundt deg og vær trygg på bilen du fører.

U - Unntak. Det finnes unntak fra alle regler, men vær forsiktig. Det kan hende unntak ikke er det du tror det er, når du føler du trenger det.

V - Vikeplikt. Viktig.

W - www.zensor.no.

X - Veikryss - husk vikeplikt og blinklys!

Y - Yndlingsvei. Du får fort en yndlingsvei der du kjører ofte, du kjenner alle kryss og skilter. Men heller ikke her får du noen ekstra rettigheter i forhold til andre.

Z - Zebrastriper, også kalt fotgjengerfelt. Flere fotgjengere blir skadet i trafikkuhell på opplyste fotgjengeroverganger enn på mørke veier.

Æ - Ærlighet. Biler er ikke monstre, biler er kasser med mennesker. Vær ærlig mot dine trafikanter, politiet og alle som skal sørge for at du kommer trygt frem.

Ø - Østrogen. Ikke skyld på jenter i trafikken når noe går galt. Det er ditt ansvar og ingen andres at du har kontroll.

Å - Årvåkenhet. Følg med!

Gil Out.

Lenke til kommentar
Når det gjelder teoriprøva, hva kreves for å kunne gjennomføre den? (zensor.no vil vel bli brukt flittig nok til øvingsmiddel) :)

6476917[/snapback]

Det er vel at det ikke må være mer enn 6 mnd. til man fyller 18 hvis jeg ikke husker helt feil. Bortsett fra det er det ingen begrensninger.

Hvis du tar den tidlig, trenger du ikke å bekymre deg for at du må ta en ny fordi den har gått ut. De gjelder i tre år. :)

Lenke til kommentar
Den andre går ut på å navigere etter kart. Du får steder du skal innom, og et kart. Deretter legger du opp en rute, og skriver notater som du tar med deg på turen. Så skal du kjøre denne ruta. :)

6476395[/snapback]

Dette hadde ikkje eg...

Lenke til kommentar
Når det gjelder teoriprøva, hva kreves for å kunne gjennomføre den? (zensor.no vil vel bli brukt flittig nok til øvingsmiddel) :)

6476917[/snapback]

Det er vel at det ikke må være mer enn 6 mnd. til man fyller 18 hvis jeg ikke husker helt feil. Bortsett fra det er det ingen begrensninger.

Hvis du tar den tidlig, trenger du ikke å bekymre deg for at du må ta en ny fordi den har gått ut. De gjelder i tre år. :)

6480356[/snapback]

Er enda litt over 1.5 år til den tid, men dette er til min mor så det går bra ;)

Men når det gjelder å ''øve'' til selve prøva, dette skjer da på kjøreskoler eller? Synes jeg husker å ha sett en bok for noen år siden med eksempler der det kom 3 biler inn i et vegkryss osv.

Tusen takk for svar så langt alle sammen. Er litt retard på dette området :)

edit: Så nå at dette tas hos NAF elns?

Endret av Neptun_
Lenke til kommentar

Du kan vel gå på teorikurs på kjøreskolen, ja. Dette er ikke obligatorisk, men anbefales for de som har litt vanskelig for å lese seg til kunnskap alene.

Den boka du snakker om heter "Veien til førerkortet", og fåes kjøpt hos alle trafikkskoler, velassoserte bokbutikker og hos venner & kjente som er ferdig med lappen. Koster 250 kr. ny, hvis jeg ikke hsker helt feil.

Prøven tar du på trafikkstasjonen nærmest deg. :) Altså Statens Vegvesen. Du tar også bilde samtidig, som kommer på førerkortet senere.

Det er vel en grunn til at vi er her? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...