Gå til innhold

Montering av ekstra minne

Rakash

Anbefalte innlegg

Hei

Som overskriften sier skal jeg montere ekstra minne i PC'en. Har 512MB men det var ALT for lite :p

Nå er det slik at jeg har hørt noe om at man ikke bør montere brikkene rett ved siden av hverandre, men heller 1 i hver "del" eller hva jeg skal kalle det...

Akuratt nå står det 1 X 512 brikke i DIMM 1. Spørsmålet mitt er da om det vil være lurt å montere den ekstra brikken min i DIMM 3 isteden for DIMM 2 som ville virke som det naturlige valget.

Hovedkortet mitt er et MSI hvis det er av betydning...

Håper på en fin forklaring og gjerne hvorfor ram delen er delt inn i 2 deler (DIMM 1 og 2 for seg med grønn farge (på mitt hovedkort) og DIMM 3 og 4 med lilla farge).

Rakash :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget med de forskjellige fargene er at hovedkortet ditt støtter "Dual Channel"-konfigurasjon av minne. Dvs at man får bedre ytelse ved å putte 2 identiske minnebrikker som et "par". (Vanligvis i 2 minnespor av samme farge - men jeg har vært borti hovedkort som krever det motsatte også - altså en i hver farge).

For at Dual-Channel skal fungere riktig er det viktig at:

- Minnebrikkene er identiske (spesifikasjoner må være HELT like)

- At brikkene plasseres riktig (se i manualen)

Når man booter vil man da gjerne se en setning med "Dual Channel Mode" i POST.

Edit: minnespor er ikke det samme som minnebank :cool:

Endret av Caze
Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar :D

Var egentlig akkurat det jeg var ute etter (dual channel), viste bare ikke hva det het og hvordan jeg måtte montere brikkene :blush:

men men... nå vet jeg det også :w00t:

Igjen takk for all nyttig informasjon :)

Rakash :thumbup:

Lenke til kommentar
Poenget med de forskjellige fargene er at hovedkortet ditt støtter "Dual Channel"-konfigurasjon av minne. Dvs at man får bedre ytelse ved å putte 2 identiske minnebrikker som et "par". (Vanligvis i 2 minnespor av samme farge - men jeg har vært borti hovedkort som krever det motsatte også - altså en i hver farge).

For at Dual-Channel skal fungere riktig er det viktig at:

- Minnebrikkene er identiske (spesifikasjoner må være HELT like)

- At brikkene plasseres riktig (se i manualen)

Når man booter vil man da gjerne se en setning med "Dual Channel Mode" i POST.

Edit: minnespor er ikke det samme som minnebank  :cool:

6476956[/snapback]

Nja, ikke helt riktig.. F.eks på NF-7 kortet, så er det 3 ram slots, og støtte dor Dual DDR400. Om man setter 256MB i DIMM1 , 256MB i DIMM3 og 512MB i DIMM2 så er det fortsatt dual channel. Man kankjøre det med 3 brikker også, så lenge man har lik mengde minne i hver kanal. 512MB i KanalA og 512MB i KanalB.

Brikkene i seg selv behøver ikke være så å si like i den forstand :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...