Rakash Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Hei Som overskriften sier skal jeg montere ekstra minne i PC'en. Har 512MB men det var ALT for lite Nå er det slik at jeg har hørt noe om at man ikke bør montere brikkene rett ved siden av hverandre, men heller 1 i hver "del" eller hva jeg skal kalle det... Akuratt nå står det 1 X 512 brikke i DIMM 1. Spørsmålet mitt er da om det vil være lurt å montere den ekstra brikken min i DIMM 3 isteden for DIMM 2 som ville virke som det naturlige valget. Hovedkortet mitt er et MSI hvis det er av betydning... Håper på en fin forklaring og gjerne hvorfor ram delen er delt inn i 2 deler (DIMM 1 og 2 for seg med grønn farge (på mitt hovedkort) og DIMM 3 og 4 med lilla farge). Rakash Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Hva er modell navnet på hovedkortet ditt. Du finner det vanligvis mellom pci slottene. Lenke til kommentar
Rakash Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Hei Dette er hovedkortet jeg bruker. Håper det hjelper litt Rakash Lenke til kommentar
Caze Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 (endret) Poenget med de forskjellige fargene er at hovedkortet ditt støtter "Dual Channel"-konfigurasjon av minne. Dvs at man får bedre ytelse ved å putte 2 identiske minnebrikker som et "par". (Vanligvis i 2 minnespor av samme farge - men jeg har vært borti hovedkort som krever det motsatte også - altså en i hver farge). For at Dual-Channel skal fungere riktig er det viktig at: - Minnebrikkene er identiske (spesifikasjoner må være HELT like) - At brikkene plasseres riktig (se i manualen) Når man booter vil man da gjerne se en setning med "Dual Channel Mode" i POST. Edit: minnespor er ikke det samme som minnebank Endret 12. juli 2006 av Caze Lenke til kommentar
Elendil Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Siden hovedkortet ditt støtter dual channel, så burde du kjøre med det. Da setter du brikkene i dimm1 og dimm3. Du oppnår bedre ytelse med dual channel. Lenke til kommentar
Rakash Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Tusen takk for alle svar Var egentlig akkurat det jeg var ute etter (dual channel), viste bare ikke hva det het og hvordan jeg måtte montere brikkene men men... nå vet jeg det også Igjen takk for all nyttig informasjon Rakash Lenke til kommentar
Sweet Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Poenget med de forskjellige fargene er at hovedkortet ditt støtter "Dual Channel"-konfigurasjon av minne. Dvs at man får bedre ytelse ved å putte 2 identiske minnebrikker som et "par". (Vanligvis i 2 minnespor av samme farge - men jeg har vært borti hovedkort som krever det motsatte også - altså en i hver farge). For at Dual-Channel skal fungere riktig er det viktig at: - Minnebrikkene er identiske (spesifikasjoner må være HELT like) - At brikkene plasseres riktig (se i manualen) Når man booter vil man da gjerne se en setning med "Dual Channel Mode" i POST. Edit: minnespor er ikke det samme som minnebank 6476956[/snapback] Nja, ikke helt riktig.. F.eks på NF-7 kortet, så er det 3 ram slots, og støtte dor Dual DDR400. Om man setter 256MB i DIMM1 , 256MB i DIMM3 og 512MB i DIMM2 så er det fortsatt dual channel. Man kankjøre det med 3 brikker også, så lenge man har lik mengde minne i hver kanal. 512MB i KanalA og 512MB i KanalB. Brikkene i seg selv behøver ikke være så å si like i den forstand Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå