Gå til innhold

Støysvakt "gamer" oppsett?

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg forbereder heavy oppgradering av mitt pc-utstyr, og vil gjerne ha noe som funker knallbra til gaming, samtidig som det bør være så støysvakt som mulig.

Støy ville ikke vært noe problem normalt, men nå bor jeg desverre slik at jeg må ha gamer pc på soverommet, og den skal i tillegg kjøre andre programmer 24/7 (de andre rom er oppfyldt med andre pc'er til familebruk og div), så derfor søker jeg hjelp.

Min opprinnelige plan er følgende:

Athlon64 X2 4600+ (AM2)

MSI K9N SLI Platinum

Corsair TWIN2XP2048-6400C4

Asus Extreme N7900GT (eller 7600 variant) grafikkort.

Vedr. harddisker må jeg av økonomiske grunner vente med oppgradering, og må derfor fortsette å kjøre mine IBM Deskstar varianter.

Jeg ønsker råd om et mer støysvakt alternativ i nogenlunde samme prisklasse som komponentene overfor, dog med mulighet for samme overklokkingspotensiale. Har til nå luktet mest på AMD/AM2, så jeg er ikke så kjent med Intel variantene.

Hvilket alternativer til ovenstående komponenter vil dere anbefale for å få et mest mulig støysvakt alternativ til nogenlunde samme prisklasse uten å ofre for mye på ytelse/potensiale for overklokking?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt nåværende PSU med en MIST 500W gammel type (den med fastmonterte, strømpede kabler)

Finn ett hovedkort som ikke har vifter på som passer til resten av utstyret. Asus har mange av dem uten vifter.

Kjøp det billigste 7900GT kortet du finner og sett på en NVSilencer eller en Zalman kobberkjøler.

RAM er RAM, vanskelig å få det til å bråke mindre enn det allerede gjør ;)

Hvis stock kjøler til AMD bråker for mye, finn en god kjøler utenom. Andre har sikkert gode valg her, selv kjører jeg en Zalman 7700 CU som jeg ikke synes bråker nevneverdig mindre enn stock kjøler...

Ett kabinett som har vifteplasser til 120mm vifter istedet for 80 eller 92mm er også en god ide.

Senere når økonomien strekker til er vel Samsung spinpoint tidens stilleste harddisker. I allefall p120 serien..?

Lenke til kommentar

Takker MrLee

Jeg tolker ditt svar dithen at jeg fortsatt godt kan satse på mitt AMD/AM2 oppsett som utgangspunkt?

Du nevner hovedkort som ikke har vifter...MSI boardet har vel heller ikke vifter, så det skulle funke?

Dette med å satse på 7900GT kort og bytte ut stock vifte med NVSilencer eller en Zalman kobberkjøler er ikke noe jeg har peiling på, men det skal jeg sjekke ut. Skal google litt på NVSilencer, men tar gjerne i mot linker fra erfarne her som kan hjelpe meg på riktig vei.

Utover dette er jeg allerede så heldig at jeg har en ekstremt stillegående MIST PSU :)

Kan jeg tolke det dithen at mitt orginale gameroppsett egentlig ikke er så ille likevel vedr. støynivå?

Lenke til kommentar

Du får ikke plass til to med nvsilencer eller Zalman vifter, men du kan iallefall ha en på det ytterste kortet :)

utifra denne tråden passer nvSilencer5 Rev3 på 7900GT, selv om plasten stikker litt ut på baksiden av kabinettet (men hvem bryr seg?) http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=174503

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=24101

MSI, ASUS, samme f. så lenge kortet ikke har vifter er allt gull :)

Det viktigste er hvilke kjøleløsninger du velger :)

Lenke til kommentar

Tror jeg går for XFX GeForce 7600 GS Extreme Edition

https://prisguiden.no/product.php?productId=43101

Utfra HW's tester og kommentar fra en kjøper så virker dette som et kort som takler de fleste spill bra, og som er stille. Regner med at med AMD X2 4200+ - 4600+ og Corsair ram'en så skulle jeg med dette kort klare meg bra i de fleste spill et par år fremover?

Min prioritet er å få spillene til å virke uten lagg og hakking, perfekt grafikk er dermed ikke øverst på prioritetslista.

Så....gjør jeg et godt valg her med XFX GeForce 7600 GS Extreme Edition?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...