RubenGW Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Kort og enkelt spørsmål: Hva er ECC? På alle brikkene jeg ser på står det "unbuffered/buffered(ECC)", eller no lignende og jeg skjønner bare ikke hva det er Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 http://en.wikipedia.org/wiki/Error-correcting_code Lenke til kommentar
PerB Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 EEC er Error Eorrection minne hvor en paritetsbit bli benyttet til å sikre/korrigere data i minnet. EEC minnet krevet hovedkort som støtter EEC-teknogien. Lenke til kommentar
Quintero Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Kort og enkelt spørsmål: Hva er ECC?På alle brikkene jeg ser på står det "unbuffered/buffered(ECC)", eller no lignende og jeg skjønner bare ikke hva det er 6474397[/snapback] Som PerB sier, er ECC feilkorrigering/sikring av dataintegritet. Dette er vanlig i servere hvor det stilles ekstra høye krav til driftssikkerhet, men regnes ikke som nødvendig i vanlige PCer. ECC har ingenting med buffered/unbuffered å gjøre, men det er vanlig at disse begrepene sammenblandes. Buffered/unbuffered (som idag egentlig heter (un)-Registered) burde strengt tatt ikke ha vært brukt om dagens minneteknologier, men det oppgis nesten alltid fordi det er en spesifikasjon som alle forventer å finne... Begrepet "Buffered" i sin egentlige betydning har ikke vært brukt siden EDO-RAM gikk over til BEDO (Buffered EDO). Registered ("Buffered") betyr at minnebrikken har en ekstra chip som fungerer som klokkegenerator og adresseregister. Den er et mellomledd mellom kontrolleren og selve "minnelageret", og kontrolleren kommuniserer da bare med denne ene chipen. Reg-chipen er altså en "forlengelse" av kontrolleren, og gjør at systemet klarer å adressere mye større mengder minne. Så har vi Parity, som minner om ECC, men er en enklere form for feilsikring. ECC og Parity kombineres naturlig nok aldri, og begge deler krever støtte fra hovedkort og minnekontroller. Minnebrikker kan være Registered og/eller ECC/Parity, men de fleste brikker som har den ene teknologien har også den andre. Non-Reg + ECC (og omvendt) er altså uvanlig, men det finnes. Endret 11. juli 2006 av Quintero Lenke til kommentar
RubenGW Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 ok, tusen takk for hjelpen... alltid godt å vite Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå