Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlig eller ikke lovlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjør til Sverige, lakker bilen og kjør hjem igjen, man gjør det ikke mer tungvint enn man streng tatt må :):)

6482145[/snapback]

Den e god! :D Får bare snakke først med tollkontoret, så får vi se.

6485840[/snapback]

Du trenger ikke det, bare kjør fordi tollstasjonen, er ikke akkurat som om det står noen der og sjekker hvilken farge du har og har hatt på bilen din ;)

Når du kommer hjem så stikker du til Biltilsynet og endrer vognkortet, ingen spørsmål vil bli stilt.

Lenke til kommentar
Kjør til Sverige, lakker bilen og kjør hjem igjen, man gjør det ikke mer tungvint enn man streng tatt må :):)

6482145[/snapback]

6485840[/snapback]

Du trenger ikke det, bare kjør fordi tollstasjonen, er ikke akkurat som om det står noen der og sjekker hvilken farge du har og har hatt på bilen din ;)

Når du kommer hjem så stikker du til Biltilsynet og endrer vognkortet, ingen spørsmål vil bli stilt.

6486520[/snapback]

Er du helt sikker? Hehe ok!

Lenke til kommentar

6482145[/snapback]

6485840[/snapback]

6486520[/snapback]

Er du helt sikker? Hehe ok!

6486556[/snapback]

Ja da ;) Har selv en kompis som lakkerte om sin BMW i Sverige

Lenke til kommentar

De så og studerte bilen din når du kjørte dit og skrev ned alle detaljer av den, og når du skal tilbake så er det akkurat de samme kontrollørene som står der og de husker din bil og hvordan den så ut, dermed må du betale norsk MVA :tease:

Lenke til kommentar

Selvfølgelig, SKAl man gjøre det "rett" i følge norske lover må man melde fra til tollvesenet, betale norsk moms etc. Men skal banne på at ingen vil få noe problem med dette om de ikke sier fra, får arbeidet gjort der og kjører tilbake igjen. Selv om du da antagelig betaler svensk/utenlandsk moms (hvis ikke MÅ du vel stoppe i tollen uansett?), så er det den letteste metoden. Det er mulig jeg har vært heldig, men har aldri blitt stoppet eller sett kontroll ved Svinsesund de gangene jeg har vært der (og det er ikke spesielt sjelden heller), virker å være veldig uheldig om man først skulle bli det dog. Kan man jo også få sjekket nå via sms, om det er kontroll... I alle fall støtter jeg Autofil her, gjør det enkelt og greit. 99,9 % sjanse for at det vil gå smertefritt...I alle fall slik jeg ser det da. Og spesielt når det gjelder lakkering av en bil, snakker ikke her om for mye alkohol eller materialistiske "dyre" ting, som man antagelig blir oftest "tatt" for om man har med over grensen. Men at de skulle kunne finne ut at du har lakkert bilen din i Sverige, og ikke i Norge før du dro, har jeg ingen tro på overhodet. Du kan jo bare si at du ikke har rukket å oppdatere vognkortet, om de i det hele tatt skulle stoppe deg, du gjorde dette i Norge før du dro utenlands etc. Men som sagt, du blir nok nødt til å betale utenlands moms for arbeidet da.

Endret av ZprMario
Lenke til kommentar
Og èn ting til, jeg har kikket på forskjellige regler og kjøretøyforskriftene.

Finner egentlig ikke noe sted det står at man må rette opp vognkortet ved fargeskifte.

Noen som har noe konkret på dette?  :hmm:

6503338[/snapback]

selvfølglig har jeg det.... kjører du med rød bil og kanskje kommer tilbake fra øst europa med blå da har du mye problemer...... selvfølgelig avhengig av tollperonal, men du kan vente mange hundre timer før du kommer hjem......

Lenke til kommentar

jeg mente konkret på det med vognkort og fargeskifte. Husk at man selvfølgelig kan ha lakkert bilen i Norge....

Dessuten så har tollerene ALDRI sjekket vognkortet mitt de ca 15 gangene jeg har blitt kontrollert på Ørje, Svinesund og Sandefjord.

Lenke til kommentar

Tror ikke du vil få noe problemer bare fordi det står feil farge i vognkortet ditt..

En kamerat ble stoppa en gang, da hadde politiet kjørt bak og bedt om info om bilen fra sentralen eller lignende. De leste opp at det skulle være en svart Audi, men bilen var blå. Da trodde jo politiet at den var stjålet og påsatt andre skilter, så det ble litt sjekking av rammenummer og slikt, men han fikk ikke noe pålegg om å bytte farge i vognkortet, vertfall.. :)

Lenke til kommentar
Tror ikke du vil få noe problemer bare fordi det står feil farge i vognkortet ditt..

En kamerat ble stoppa en gang, da hadde politiet kjørt bak og bedt om info om bilen fra sentralen eller lignende. De leste opp at det skulle være en svart Audi, men bilen var blå. Da trodde jo politiet at den var stjålet og påsatt andre skilter, så det ble litt sjekking av rammenummer og slikt, men han fikk ikke noe pålegg om å bytte farge i vognkortet, vertfall.. :)

6503541[/snapback]

riktig " Marvil"..... tror ikke det er problem her i landet..... men stol på meg hvis jeg sier øst europa......... du kan vente mange 100 timer føe de sjekker deg og du kommer over grensen.....

ERFARING.....

Lenke til kommentar
Hvor mye koster det å få nytt vognokort?

6503570[/snapback]

Har du mistet det er det gratis.

Skal du gjøre endringer, kan du risikere å måtte ut med 550 kroner(da inkludert en kontroll på det du skal endre i bilen).

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

6503541[/snapback]

Men da snakker vi om Norge sant? Men problemet kan oppstå på grense. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...