Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lovlig eller ikke lovlig?

Anbefalte innlegg

Har planer å reise med bil et sted som er utanfor Norge. Der skulle jeg handle og greier, men jeg har lyst å lakere bilen min der - fordi det er 3 ganger billigere.

Her er spørsmålet - kan jeg reise ut, lakkere bilen og kom tilbake til Norge med en annen farge? Altså, kommer jeg ut av grense? Når jeg passerer grense, så skriver de opp bilfarge og sånn. Så jeg er ikke sikker på om dette vil gå ann... Andre som har andre tanker? Kanskje jeg snakke på grensen eller med politi om dette, og saken blir løst?....

Tusen takk for alle svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har planer å reise med bil et sted som er utanfor Norge. Der skulle jeg handle og greier, men jeg har lyst å lakere bilen min der

det er helt lovlig å lakere bilen i utdlandet, har gjort det mange ganger i Polen. du må bare vare obs, at i de nye vognkort står hvilken farge har du på bilen og grensepatruljen kan vare litt vrient. men så lenge chasis nummer stemmer med det som står i vognkort er det helt OK. men, for å vare helt sikkert burde du bytte vognkort etter lakering, hvis du skifter farge.....

Lenke til kommentar
Har planer å reise med bil et sted som er utanfor Norge. Der skulle jeg handle og greier, men jeg har lyst å lakere bilen min der

det er helt lovlig å lakere bilen i utdlandet, har gjort det mange ganger i Polen. du må bare vare obs, at i de nye vognkort står hvilken farge har du på bilen og grensepatruljen kan vare litt vrient. men så lenge chasis nummer stemmer med det som står i vognkort er det helt OK. men, for å vare helt sikkert burde du bytte vognkort etter lakering, hvis du skifter farge.....

6474255[/snapback]

Hvordan kan jeg bytte vognkort da? Hvordan gjorde du alt dette forresten? Forklar alt du gjorde. (Step by step)

Og, nei, skal aldri ha samme farge igjen! Det skal bli en ordentlig farge :thumbup:

ps. har ikke fått førerkort enda. Skal ha oppkjøring snart (bare for info. skyld) :)

Lenke til kommentar
ps. har ikke fått førerkort enda. Skal ha oppkjøring snart (bare for info. skyld) :)

6474299[/snapback]

vet ikke hvor i verden skal du lakke bilen ?, det jeg har gjort at første gang sjekket muligheter i dette landet. tok kontakt og spurte om kostnader. avtalte time og leverte bilen (tar ca. 1-2 uker, avhengi hvor mye jobb er det). aldri har omlakert bilen til annet farge, tar alt for lang tid hvis du skal ha det 100%.

når det gjelder nytt vognkort, tar du kontakt med biltilsynet og sier at du har lakkert bilen til annet farge og om du trenger nytt vognkort.

Lenke til kommentar
Vedrørende lovlighet. Arbeidet utført i utlandet er selvfølgelig momspliktig i Norge når du tar bilen inn her igjen (gjelder alle reparasjoner/service).

6474626[/snapback]

jepp, men du skal ikke betale MVA flere ganger enn ONE TIME. tok en del service på min audi i sverige, betalte MVA i sverige.....

men, likavel blir alt billigere enn i norge..... med eller uten MVA.....

Lenke til kommentar
da har du gjort det feil, du skal nemlig i slike tilfeller ikke betale MVA i sverige :)

6475039[/snapback]

ja, men hvis det skal vare lovlig da må du stoppe på grensen og melde fra ?..... og betale norsk MVA av beløpet..... har du kjennskap til svensk verksted, som gir deg faktura uten MVA ?, send meg PM :w00t:

det er sikkert mange lover/regler. kameraten eksempelvis kjøper en del varer i tyskland. alt han kjøper er med MVA, så stopper på grenseovergangen i norge og melder fra. han får tilbake tysk MVA, når han er neste gang i tyskland men må betale MVA i norge for innføring av MVA pliktig varer.....

aldri satt meg inn i disse lover/regler, men det er bare å sjekke toll.no

Lenke til kommentar
nei, men når du fortoller/betaler moms i norge kan du kreve ett bevis på at du har momset i norge. Da må den svenske butikken betale tilbake den innkrevde svenske momsen.

6475182[/snapback]

ja, det er det jeg sier..... at du må stoppe på grenseovergangen..... og kanskje kjøre 100 mil tilbake for å få tilbake MVA.....

men MVA må du betale, hvis du selvfølgelig ikke driver firma og har avtale, transporterer varer med SEMI og bilen er plombert ved hver grenseovergangen..... så blir fortollet i norge ved grenseovergangen :whistle:

untakk, hvis du bestiller varer gjennom nettet og leverandør sender direkte til deg i norge fra annet land..... da blir du enten tatt i toll, eller ikke.....

Lenke til kommentar

6474299[/snapback]

vet ikke hvor i verden skal du lakke bilen ?, det jeg har gjort at første gang sjekket muligheter i dette landet. tok kontakt og spurte om kostnader. avtalte time og leverte bilen (tar ca. 1-2 uker, avhengi hvor mye jobb er det). aldri har omlakert bilen til annet farge, tar alt for lang tid hvis du skal ha det 100%.

når det gjelder nytt vognkort, tar du kontakt med biltilsynet og sier at du har lakkert bilen til annet farge og om du trenger nytt vognkort.

6474588[/snapback]

Ta kontakt med biltilsynet her i Norge og si ifra hvilken farge bilen skal bli lakkert og greier,? eller ta kontakt med biltilsynet i det andre landet?

Lakkere bilen skal jeg i Russland. Så du har bare ringt til Polen og spurt de om hva kommer det til å koste? eller...im lost now :S

Lenke til kommentar

Det som PerB sier om at du er momspliktig av arbeid utført på bilen din i utlandet er rett.

Bedriften i sverige gir deg en faktura med svensk mva som du må betale.

Deretter går du inn på tolla sitt grensekontor, får fortollet arbeidet. Grunnlaget for norsk moms er fakturabeløpet eksl. mva.

Når du har betalt norsk mva. får du en tolldeklarasjon, eller tollkvittering om du vil. Du sender en kopi av denne til det svenske firmaet som utførte arbeidet på bilen slik at de ser at du har betalt norsk mva. og får deretter tilbakeført den svenske mva.

Dersom du skal gjøre det helt rett tror jeg at du bør gå innom tollen sin grensestasjon på veg ut av landet og ta en midlertidig utførsel.

Lenke til kommentar
Ta kontakt med biltilsynet her i Norge og si ifra hvilken farge bilen skal bli lakkert og greier,? eller ta kontakt med biltilsynet i det andre landet?

Lakkere bilen skal jeg i Russland. Så du har bare ringt til Polen og spurt de om hva kommer det til å koste? eller...im lost now :S

jeg var på ferie i polen og da har jeg spurt..... du må innom biltilsynet i norge, hvis bilen er registrert i norge.....

Lenke til kommentar
Det som PerB sier om at du er momspliktig av arbeid utført på bilen din i utlandet er rett.

Bedriften i sverige gir deg en faktura med svensk mva som du må betale.

Deretter går du inn på tolla sitt grensekontor, får fortollet arbeidet. Grunnlaget for norsk moms er fakturabeløpet eksl. mva.

Når du har betalt norsk mva. får du en tolldeklarasjon, eller tollkvittering om du vil. Du sender en kopi av denne til det svenske firmaet som utførte arbeidet på bilen slik at de ser at du har betalt norsk mva. og får deretter tilbakeført den svenske mva.

Dersom du skal gjøre det helt rett tror jeg at du bør gå innom tollen sin grensestasjon på veg ut av landet og ta en midlertidig utførsel.

6479843[/snapback]

Som du sier at jeg må btale mva... Er det mye jeg må betale? Og blir det på grensen?

Lenke til kommentar

Du må betale 25% mva av verdien på arbeidet som er gjort.

Tenkt eksempel:

Du lakkerer bilen i sverige (i dette eksempelet har svenskene 20% mva.).

Lakken og arbeidet med dette koster 10'000 SEK eksl. mva.

Dette betyr at du må betale 12'000 SEK til det svenske firmaet.

Du kjører tilbake til norge og stopper på grensestasjonen. Der fortoller de arbeidet som er gjort med grunnlag i 10'000 SEK. Dette er etter dagens kurs 8666 NOK. Du skal da betale 25% av dette i norsk mva. noe som blir 2166,50 NOK.

Når dette er betalt får du en tollkvittering og kjører inn i Norge. Når du er kommet hjem tar du kontakt med det svenske firmaet og sender over bevis på at du har betalt norsk mva. Da kan de registrere lakkeringen av din bil som en momsfri utførsel i sitt regnskap og deretter betale deg den svenske momsen tilbake. Du får da 2000 SEK fra firmaet.

Eksmpel slutt.

Noe som er verd å merke seg er at du kan tollfritt innføre verdier for 3000 kr dersom du er i utlandet under 24 timer. Dersom du er i utlandet over 24 timer kan du innføre verdier for 6000 tollfritt. Det vil i praksis si at dersom arbeidet i sverige koster mindre enn 6000 kr. skal du ikke betale norsk mva. ved innførsel. Om du fremdeles må betale svenske mva. er jeg utsikker på, men dette kan ditt lokale tollkontor svare på.

Den norske mva. må betales kontant (eller med kort) på grensen ved passering. Tollvesnet sender ikke faktura til privatpersoner. Speditører har dagskreditt og andre firmaer kan søke om månedskreditt.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

Du kan jo selvfølgelig gjøre som alle andre. Gjør det du vil med bilen i utlandet du. Når du passerer grensen inn i Norge blir du kanskje kontrollert. Men de sjekker IKKE om du har lakkert bilen din på utenlandsturen. Hvis du absolutt vil melde fra til biltilsynet i etterkant, for å få nytt (og korrekt) vognkort, er det ingen som spør hvor du har lakkert bilen. :innocent:

Lenke til kommentar
Du kan jo selvfølgelig gjøre som alle andre. Gjør det du vil med bilen i utlandet du. Når du passerer grensen inn i Norge blir du kanskje kontrollert. Men de sjekker IKKE om du har lakkert bilen din på utenlandsturen. Hvis du absolutt vil melde fra til biltilsynet i etterkant, for å få nytt  (og korrekt) vognkort, er det ingen som spør hvor du har lakkert bilen. :innocent:

6480220[/snapback]

Har DU prøvd å lakkere bilen i utlandet Autofil?

Takk for info valentino! Tror jeg skal snakke med tollkontor først. Og for å sikre seg, så skal jeg gjør som du sier, hvis de spør om bilfarga. I Russland tror jeg ikke at vi må betale noen avgifter og greier. :) Men kem som veit? Har aldri gjort det så.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...