Arangaras Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 VG skriv her om guten som fekk 26 års fengsel for noko han gjorde som 12-åring. Det er greit at det han gjorde var noko bestialsk og umenneskeleg, og fortenar ei streng straff for dette.. Men å straffe nokon so hardt for noko dei gjorde som 12-åring? Dette kan umogeleg vere rette måten å gå fram på. Dette kan no kun skade personen meir enn han allereie er. Denne guten treng ikkje 26 år bak fengselsmurar, men den rette behandlinga, og det kan eg ikkje fatte og begripe er 26 år bak murar. Denne saka har fleire offer enn den avdøde og familien, og det er guten som må i fengsel. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Sånn umiddelbart slår deg meg at dette kan være problematisk i forhold til menneskerettighetene. Ikke at USA bryr seg nevneverdig om de da Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Han så ikke helt god ut.. Men jeg lurer på hva dette opplegget med å dømme mindreårige "som voksne" er for noe. Hva er vitsen med en kriminell lavalder da? Eller har de ikke noe sånt der borte? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Da dommen ble lest opp viste Evan Savoie ingen tegn til anger. I stedet lo han da han ble ført ut av rettssalen. Livstid, anyone? Lenke til kommentar
Camron Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Noen ting jeg stusset på, både OT og ikke: Er han her 12 år? Blir amerikanere foret på testosteron?? ------------------ 12-åringen skal ha drept sin funksjonshemmede lekekamerat med 34 knivhugg Selv nekter den nå 15 år gamle Savoie for å ha noe med drapet å gjøre. Han påstår at Craig Sorger fikk skadene da han falt fra et tre Sinnsyk? ------------------- Hva driver VG med her?: 12-åring drepte funksjonshemmet venn - fikk 26 år i fengsel Selv nekter den nå 15 år gamle Savoie for å ha noe med drapet å gjøre ------------------- Noe som forklarer mye for min del: Det var for tre år siden at den funksjonshemmede Craig Sorger ble funnet død på en lekeplass i Ephrata i USA Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Alle vet at amerikanske ungdommer har overskudd av hormoner. Så det at han ser ut som et monster er ikke noe overraskelse for denne karen. Bare se på det blikket. Du ser at han pønsker ut på åssen han skal ta dommeren. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Camron; gutten var 12 da drapet ble begått, og er nå 15. Forøvrig har jeg lyst til å stille et par spørsmål ang. den siste delen av innlegget ditt, men så er det noe som heter "dont feed the troll" som får meg til å la være Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432 Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 At noen kan bli så grusomme kan jeg ikke forstå. Han fortjener straffen. Lenke til kommentar
Camron Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Camron; gutten var 12 da drapet ble begått, og er nå 15. Forøvrig har jeg lyst til å stille et par spørsmål ang. den siste delen av innlegget ditt, men så er det noe som heter "dont feed the troll" som får meg til å la være 6474918[/snapback] Ah, ok, så det tok 3år å dømme han? Btw, please do, enten her eller på PM, hvis du absolutt må Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Forøvrig har jeg lyst til å stille et par spørsmål ang. den siste delen av innlegget ditt, men så er det noe som heter "dont feed the troll" som får meg til å la være 6474918[/snapback] Btw, please do, enten her eller på PM, hvis du absolutt må 6474958[/snapback] Hvorfor det forklarer så mye for deg når du får vite hvor drapet skjedde er vel noe som fort sporer av tråden, og med mindre du har noe revolusjonerende nytt som vil tilføres debatten vil jeg tro at jeg har hørt den samme leksa før Jeg bare gjetter, men etter å ha gått i klasse med en hærskare av folk som heller vil hylle Saddam enn Bush, så tror jeg at jeg har hørt det meste som kan sies av en anti-amerikaner (som jeg antar at du er). Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Da dommen ble lest opp viste Evan Savoie ingen tegn til anger. I stedet lo han da han ble ført ut av rettssalen. Livstid, anyone? 6474810[/snapback] Hva om det viser seg at han er psykisk syk da? Er det rett å gi han livstid da? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Hva om det viser seg at han er psykisk syk da? Er det rett å gi han livstid da? 6475014[/snapback] Livstid inkludert "behandling", piller og hvite, polstrede vegger. Dersom man er meget sikker på at situasjonen har endret seg fordi sykdommen ble borte på magisk vis, kan man vurdere å søke om å få svinet ut av fengsel igjen. Jeg gir blanke i om en gal morder er psykisk syk eller helt ved sine fulle fem; jeg vil beskytte meg selv og familien min like mye fra dem begge. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Sånn umiddelbart slår deg meg at dette kan være problematisk i forhold til menneskerettighetene. Ikke at USA bryr seg nevneverdig om de da 6474136[/snapback] Det har du rett i. (link) Konvensjonen [FNs konvensjon om barnets rettigheter] ble vedtatt i FN 20. november 1989, og er den eneste menneskerettskonvensjonen som gjelder både i krig og i fred. Det er bare to land i verden som ikke har ratifisert konvensjonen: USA og Somalia. Lenke til kommentar
Celusion Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 det er selvfolgelig veldig mye med 26 ars fengsel, men hvis du er 12 ar og gjor noe sa ekstremt mot andre! da synes jeg at straffen er pa sin plass egentlig, det er jo bare helt sykt det han gjorde, kanskje bitene i hjernen faller pa plass i lopet av de 26 arene! de kan vi vaertfall hape.. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Hva om det viser seg at han er psykisk syk da? Er det rett å gi han livstid da? 6475014[/snapback] Livstid inkludert "behandling", piller og hvite, polstrede vegger. Dersom man er meget sikker på at situasjonen har endret seg fordi sykdommen ble borte på magisk vis, kan man vurdere å søke om å få svinet ut av fengsel igjen. Jeg gir blanke i om en gal morder er psykisk syk eller helt ved sine fulle fem; jeg vil beskytte meg selv og familien min like mye fra dem begge. 6475075[/snapback] Beskrivelsen du kommer med ang. behandlingsform av psykisk syke, gjør vel at man kan forvente at sykdommen går over til å bli svineri. Da er det mest humane å ta livet av den sjuke nå. Lenke til kommentar
Pazman Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Camron; gutten var 12 da drapet ble begått, og er nå 15. Forøvrig har jeg lyst til å stille et par spørsmål ang. den siste delen av innlegget ditt, men så er det noe som heter "dont feed the troll" som får meg til å la være 6474918[/snapback] Ah, ok, så det tok 3år å dømme han? Btw, please do, enten her eller på PM, hvis du absolutt må 6474958[/snapback] Jeg tror ikke det tok tre år å dømme ham i den forstand. Det er vel bare det at man må være 15 for å bli dømt som en voksen. Derfor ventet de, hadde vært litt spesielt om han skulle bli dømt som et barn, da hadde han bare blitt henvist til en rådgiver og blitt bedt om å prøve å unngå å stikke noen med kniv 34 ganger igjen. Forøvrig er jeg enig med flere andre her, straffen er fortjent. Denne fyren virker kynisk og usympatisk som få, the world is better off without'em... Lenke til kommentar
dnthalhuk Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Da dommen ble lest opp viste Evan Savoie ingen tegn til anger. I stedet lo han da han ble ført ut av rettssalen. Livstid, anyone? 6474810[/snapback] Hva om det viser seg at han er psykisk syk da? Er det rett å gi han livstid da? 6475014[/snapback] Desto større grunn til å gi han livstid. Han har jo allered visst at han er i stand til å drepe noen, så selv om han får snakke med "snille" mennesker og får medisiner i noen år betyr ikke det at han blir frisk. Han vil jo fortsatt ha sykdommen og være en tikkende bombe. Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 jeg må slenge meg på bølgen med de som syntes straffen er fortjent. vil kanskje til og med si at den er mild. 50år+ ville jeg foreslått. eller stolen. hvorfor? fordi gutten som ble tatt livet av var funksjonshemmet, og det er d nærliggende å tro at han ikke kunne forsvare seg, og den tiltalte ikke viser anger nå. Det vitner om en total mangel på respekt for regler og ikke minst andre mennesker. lever man som et monster skal man bli behandlet deretter. Lenke til kommentar
Neptun_ Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Straffen er fortjent til de grader. Noen (les:mange) vil nok si at han ikke kan klandres like mye pga sin unge alder, men når jeg var 12 år løp jeg ihvertfall ikke rundt med tanker om å ta livet av noen på en sprø og bestialsk måte. Og det kunne heller aldri skjedd som en impulsiv handling, og det tviler jeg på kunen skjedd med noen av dere som 12 år også. Enhver syk jævel som handler slik uten å vise tegn til anger skulle vært sendt strake veien bak murene - uansett. Lenke til kommentar
aldrimerforum Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Hvis det var snakk om bare 10 knivstikk, ville han blitt betraktet mindre voldelig og fått en mildere straff? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå