Gå til innhold

Tilgang på "private mapper" i windows XP?

SlinkeY

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel kollapset installasjon av windows xp på en gammel disk som jeg har flyttet inn i min nye maskin for å hente over litt filer, men så kom jeg til å tenke på at Mine Dokumenter er gjort "private".. Er det fortsatt mulig å komme inn her for å hente ut filene mine??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jada, det enkleste er vel å lage seg en bruker med samme brukernavn, passord og rettigheter i forrige OS. Funker ikke dette kan du prøve å høyreklikke på mappen -> properties -> Security -> Advanced -> Owner -> her skal det være en boks du krysser av. Husker ikke helt hva den heter (kjører win2k), tror det er "take ownership" eller noe lignende.

Hadde samme problemet selv, men dette funket glatt!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-19 00:28, skrev scirocco:

Hva har dette å si for sikkerheten egentlig? At det er så enkelt å lure seg rundt ntfs rettighetene, betyr det at ntfs egentlig er en vits?

Vel, ikke egentlig. Det er KUN Administratorer (eller en bruker som er gitt denne "egenskapen" av Admin) som kan gjøre dette. Og grunnen til at det er slik er fordi :

Du har en ansatt i bedriften som holder på med visse prosjekter. Plutselig så dør(eller slutter) :roll: denne personen, og en annen blir ansatt og skal fortsette prosjektet til den forrige personen. Da er det veldig dumt hvis time-, uke- eller månedsvis med arbeide må gjøres om igjen av den ny-ansatte pga at noen filer er "låst" i brukermappa til en som ikke jobber der mer.

Det samme gjelder for kryptering av filer. (Encrypted File System) Når man krypterer en fil blir det opprettet en Personal Key og en Recovery Key. Personal for den lokale brukeren og Recovery for Admin eller Recovery Agent. Dette pga av samme grunner som over m/m.... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...