Gå til innhold

Seile en seilbåt?

Anbefalte innlegg

Hei,

Har i all min tid på sjøen vært vist til små robåter, motorbåter og gummibåt og rib. Det nærmeste jeg har kommet seiling er på min fars seilbrett fra 80-tallet.

Det jeg lurer på er hvordan er de nye seilbåtene? Jeg ser for meg seiling om bord med 4-5 stykker som svetter og sveiver det de makter for å stramme seil og spinnakkel og kveiler tau? Er det et slit ombord en vanlig seilbåt? (tenker størrelser mellom 20 til 40 fot). Noen her med peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varierer med båttype (seilsetting) og kaptein. Husk at ved seiling er det svært viktig at seilene står riktig (i forhold til vind). Dette medfører kontinuerlige justeringer av skjøter og akterstag. Er det mange seil + evt. spinnaker blir det ytterligere komplisert. En rolig kaptein, som planlegger neste slag og følger godt med på sjø og vind for det hele til å være enkelt. Andre kapteiner kan medføre at enkelt vær blir jævlig. Husk også at å seile er det viktigste å være underveis. Med motorbåt er det vitigste å komme frem til målet.

<Ledende spørsmål> Er seiling avslappende: Ja. Er seiling slitsomt: Ja. Er seilebåt bedre enn motorbåt: Ja.

Lenke til kommentar

Helt enig med PerB, bortsett fra kanskje dette:

Husk at ved seiling er det svært viktig at seilene står riktig (i forhold til vind).

6474284[/snapback]

Er ikke så nøye hvis du har en turbåt, og ikke er med i en regatta :) Du klarer ikke kullseile uansett, og en knop eller to fra eller til har ikke så mye å si når du sitter i sola og styrer med en kald pils i hånda.

Så det må absolutt ikke være stress å seile!

Endret av oddity
Lenke til kommentar
Helt enig med PerB, bortsett fra kanskje dette:

Husk at ved seiling er det svært viktig at seilene står riktig (i forhold til vind).

6474284[/snapback]

Er ikke så nøye hvis du har en turbåt, og ikke er med i en regatta :) Du klarer ikke kullseile uansett, og en knop eller to fra eller til har ikke så mye å si når du sitter i sola og styrer med en kald pils i hånda.

Så det må absolutt ikke være stress å seile!

6479995[/snapback]

Men du skal komme fram. Riktig seilsetting medfører at båten oppfører seg bedre i sjøen (pilsen går ikke i dørken). Du kan seile mer opp mot vinden (og slippe flere slag).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...