Skilpadde Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Jeg var ikke helt sikker på hvor jeg skulle putte dette emnet, men uansett... Jeg skal begynne på folkehøyskole til høsten, noe jeg gleder meg sinnsykt mye til. Men jeg lurer på, hvor mye lommepenger trenger jeg egentlig? Jeg har spart opp litt, men vet ikke om det er nok. Er det lite smart å ta seg opp ett lite lån? Lenke til kommentar
phax Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 med lån håper jeg inderlig du mener studielån og ikke "vanlig lån" fra banken? du trenger jo strengt tatt ikke så mye ettersom du får mat og bolig fra skolen, men det er jo ikke tvil om at oppholdet blir mye mer behagelig når du har råd til og finne på litt ting og tang. hvor mye har du spart opp? jeg ville nok beregnet hvertfall 5000,- i lommepenger pr mnd. og gjerne dobbelte i desember måneden. Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Jeg hadde stipiend + lån, og jeg gikk i "pluss" (bortsett fra at jeg har tatt opp lån da ). Jeg brukte ikke 5000 per måned, og tror få på min skole brukte så mye. Når det gikk penger gikk det mest på pizza. Men om dere skal på tur til utlandet så kan du jo spare litt penger til den turen. Edit: Kan jeg spørre hvor du skal? Og jeg er forresten gutt (som jeg regnet med at du var, før jeg så på profilen). Jeg bruker nesten ikke penger på klær. Hvor mye du bruker per måned på slikt vet du best selv. Men jeg _tror_ at de fleste jentene i fjor (når jeg gikk) brukte mindre penger på slikt enn de gjorde før. Men om du vet noe om valgfag og slikt som skolen din har så legg gjerne litt penger til side der. Jeg brukte ganske mye på fult snowboardsett. Endret 11. juli 2006 av P@rm@nn Lenke til kommentar
phax Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 ja det varierer vel fra person til person, og skole til skole. Vi brukte vel mest penger på alkohol, mat, kino, bensin, shopping... det vanlige. men jeg er fullstendig klar over at jeg hadde klart meg uten de pengene, det hadde bare ikke blitt like gøy. og nå er det jo nettopp det folkehøyskole handler om. Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Hvilken skole da? Sjekk hvordan det er med innbetalingene, når jeg gikk på skole fikk vi en utbetaling med stipend (og lån) som vi slapp å betale til skolen.... men det var helt på slutten av året da Endret 11. juli 2006 av Kameragutten Lenke til kommentar
Skilpadde Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 5000 pr måned? Det er mer enn jeg bruker her hjemme det.. En god del mer også. Selv om jeg er jente så er det ikke så sykt mye jeg bruker. Det kommer igrunn an på hvor mye jeg har. Dessuten vil foreldrene mine betale en del klær og utstyr i forkant av skoleåret. Men jeg regner med å ha ca 25000 disponibelt dette året, noe som vil si at jeg får 2500 pr måned. Jeg skal foresten gå på Fredtun folkehøyskole i Stavern. Det er en kristen en, så jeg er litt små skeptisk, men folk sier de ikke er strenge der. Lenke til kommentar
Luta Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 vurderer sterkt å søke folkehøyskole jeg også, ser det fortsatt er plasser ledig er det vanskelig å få plass? må man ha gode karaktere og lite fravær? har sånn passe gode karakterer men har en del fravær, kan dette ødelegge for meg? Lenke til kommentar
hean Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 vurderer sterkt å søke folkehøyskole jeg også, ser det fortsatt er plasser ledig er det vanskelig å få plass? må man ha gode karaktere og lite fravær? har sånn passe gode karakterer men har en del fravær, kan dette ødelegge for meg? 6478772[/snapback] Der det er plass kommer du nesten garantert inn vil jeg tro.... Folkehøyskole er ett Kjempeår som jeg vil sterkt anbefale hvis du vurderer dette. La det ikke være noe hindring om skolen bygger på kristne verdier, det eneste jeg merket av dette var morgensamling og bordvers, resten er frivillig En link til Norges beste Folkehøgskole: Fredly Folkehøgskole Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 2500kr i mnd må da være nok. Det er vel relativt streng alkoholpolicy, selv om de fleste sikkert drikker litt. Hvis du ikke bruker opp alt, så kan du jo legge det av til de gangene dere reiser på tur hvis dere skal til utlandet? Lenke til kommentar
Skilpadde Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 Kameragutten, jeg hadde faktisk tenkt å gå på den skolen, og på treningsinstruktør linjen. Men så var kunst litt mer fristende, instruktør kan jeg altids utdanne meg til senere om det frister. Vi skal en måned til Kenya, så jeg trenger vel litt penger der, selv om det sikkert ikke er så alt for dyrt. Får turen for 8000 eller noe, så det er nesten gi bort pris. Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 En link til Norges beste Folkehøgskole: Fredly Folkehøgskole 6478956[/snapback] Faktisk der jeg også gikk.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 En link til Norges beste Folkehøgskole: Fredly Folkehøgskole 6478956[/snapback] Faktisk der jeg også gikk.. 6483633[/snapback] Hvilket år da?? Kan jo hende vi gikk i samme kull... vet jo ikke om hverandre siden identiteten vår er skjult bak ett nick!! Uansett må du vel være enig i at det er den beste skolen Har selv sammenlignet med flere skoler og ikke bare kom Fredly best ut men det var ren knusing Lenke til kommentar
phax Skrevet 13. juli 2006 Del Skrevet 13. juli 2006 nei er en stund siden, var vel 00/01 hvis jeg husker rett? men ja, fredly var en bra skole det, til tross for at det er en kristen skole. morsomt med gutte og jente internat og alt det der, føltes som man var 14 og bodde hjemme hos mor og far igjen. men tror ikke jeg hadde likt skolen like godt hvis jeg var under 18. da blir reglene straks litt strengere virker det som.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 men tror ikke jeg hadde likt skolen like godt hvis jeg var under 18. da blir reglene straks litt strengere virker det som.. 6485674[/snapback] Slik er det med alle skoler, er elevene under 18 har skolen ett MYE større ansvar enn om eleven er myndig. Dette mener jeg er helt rett likevel om "barn" i 16-17 års alderen føler seg voksen er dette noe som er langt fra sannheten. At skolen er streng viser bare at de tar ansvar Lenke til kommentar
Skilpadde Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Jeg synes det høres ut som om mange skoler er for strenge for dem som er over 18 også jeg. Vi er jo ansvarlige for oss selv. Lenke til kommentar
phax Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Jeg synes det høres ut som om mange skoler er for strenge for dem som er over 18 også jeg. Vi er jo ansvarlige for oss selv. 6504108[/snapback] er ikke nødvendigvis alltid like strengt som det står på papiret.. Lenke til kommentar
Skilpadde Skrevet 17. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2006 Nei det håper jeg virkelig. Men en ting, jeg var ikke helt sikker på hvilken linje jeg skulle velge, pleier det å være mulig å skifte? Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. juli 2006 Del Skrevet 17. juli 2006 Nei det håper jeg virkelig. Men en ting, jeg var ikke helt sikker på hvilken linje jeg skulle velge, pleier det å være mulig å skifte? 6506471[/snapback] Jupp, ihvertfall på Fredly.... der skiftet folk linje som hele tiden. Som regel var det en liten knippe personer som aldri fikk bestemt seg 100%. Skolen var behjelpelig hele tiden Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 7. august 2006 Del Skrevet 7. august 2006 Oioioi, fikk skikkelig lyst på Fredly og treningsinstruktør. Noen som har gått der og kan fortelle litt om linjen? Ser de fortsatt har ledige plasser. Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. august 2006 Del Skrevet 8. august 2006 Oioioi, fikk skikkelig lyst på Fredly og treningsinstruktør. Noen som har gått der og kan fortelle litt om linjen? Ser de fortsatt har ledige plasser. 6630508[/snapback] Denne linjen er enten ny i år eller har vært i ett år allerede. Ett slikt spørsmål passer bedre i gjesteboka til fredly der du vil få svar ganske fort ellers kan du ringe dem direkte å spørre. Må ihvertfall ikke være redd for å ringe, fredly har en kjempegrei rektor (Arne) og 1. inspektør (Olav) som gjerne svarer på spørmål :!: Generelt vil jeg si at dette er en skole som etter min mening har meget kompetente lærere til å lede de forskjellige linjene og viktigst av alt, det er en konge skole å gå på.... Sammenlignet med Rauma-folkehøgskole vet jeg at maten der er nesten kongelig, særlig på søndager Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå