oslofreak Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Kjøpte meg ny maskin forleden (noen husker kanskje threaden jeg posta forrige uke om problemer med overføring i LAN ---> link), og nå som jeg har løst mine første problemer (defekt hovedkort, byttet fra det gamle MSI K9N Ultra-2F til et Asus M2N-E) så har jeg fått et annet problem. Windows vil rett og slett ikke boote uten Windows CD i DVD-spillern. Specs på maskina: - Western Digital Raptor 150GB SATA, 16MB 10000RPM - Asus M2N-E S-AM2 nForce 570 Ultra, ATX, DDR2, GbLAN, S-ATA II, PCIe - Asus GeForce 7950GX2 1GB GDDR3, PCI-Express, 2xDVI/HDTV/HDCP, Retail - Crucial DDR2 BallistiX PC6400 1024MB CL4, Kit w/two matched BallistiX 64Megx64 - AMD Athlon 64 X2 4200+ 2.2GHz Socket AM2, 1MB, BOXED m/vifte - Thermaltake Matrix VX Sort, Aluminium, Vindu, Kun 3,8 kg (Uten Strømforsyning) - Hiper Strømforsyning ATX 530W Sort, 120mm Vifte, 4xSATA, 2XPCI-E, 20/24pin - Creative SB X-Fi XtremeMusic, PCI, Retail Jeg innstallerte windows på nytt (boot via cd, format, fresh install), innstallerte drivere for nettverkskort fra CDen som fulgte med hovedkortet, plugga i TP-kabel, oppgraderte Windows via WinUpdate. Problemet oppsto ikke før ETTER SP2 var innstallert, jeg reboota maskinen uten problemer en 3-4 (eller mer) ganger før den tid. Har prøvd følgende: - Forandre på boot sequence i BIOS (veksle mellom HD og CD-rom som #1, samme problemet uansett sequence). - Plugge ut strømmen på DVD-rom. - Restarte maskina til jeg blir blå i ansiktet. En kamerat mumla noe om "Startup and Recovery" under "My Computer" ---> "Properties" ---> "Advanced" og ba meg om info i boot.ini så jeg legger ved den også i tilfelle noen vil ha samme informasjonen. Kameraten klarte ikke å huske hva som skulle gjøres med akkurat dette, så... [boot loader] timeout=30 default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS [operating systems] multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect /NoExecute=OptIn Takk på forhånd for all hjelp, hvis det mangler informasjon så er det bare å si ifra. PS! Windows fungerer helt glimrende når jeg først har fått boota, er bare kjipt å måtte legge inn Windows CD hver gang før jeg skal boote... Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Tok nettopp en format og innstallerte XP på nytt. Også denne gangen fungerte ting bra helt til jeg hadde innstallert SP2... I el-asso sin tråd "SATA Guide" (i "Lagringsmedier) fant jeg følgende info: NB! Noen hovdkort har flere SATA kontakter på forskjellige kontrollere. Dersom disken kobles på andre kontrollere som f.eks. Sil3x12 eller Promise 20378 må drivere legges inn. På mitt hovedkort er det 6 (som jeg så, hvertfall) kontakter, jeg valgte SATA 1. Noen som vet om det bør benyttes en annen kontakt? Eventuelt om mitt hovedkort bare har den type kontakt som fungerer... Men men, ny XP install løste hvertfall ikke problemet... *Venter spent på svar * Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Formaterte du bare eksisterende partisjon, eller strøk du ut partisjonene og lagde ny? Vet ikke om det er et partisjonsproblem, men kommer ikke på noe annet. Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Strøk ut partisjonen og lagde ny. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Hei! Forsøk med å sette inn Windows-cden, velg gjenopprettingskonsollen og skriv: fixboot c: (om c: er systempartisjonen din) Jeg kan ikke love at det vil hjelpe. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Hmm, trodde jeg skrev det ovenfor, men glemte det visst. Har allerede prøvd repair console og fixboot, flere ganger til og med. Prøvde også å tulle litt rundt med bootcfg, men endte bare opp med tullball (som jeg fikk ordna opp i)... Problemet består! Eneste løsningen jeg kan tenke meg er å fjerne SP2 da problemet har oppstått hver gang etter installering av nevnte patch, men vet ikke... Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Hmm, trodde jeg skrev det ovenfor, men glemte det visst. Har allerede prøvd repair console og fixboot, flere ganger til og med. Prøvde også å tulle litt rundt med bootcfg, men endte bare opp med tullball (som jeg fikk ordna opp i)... Problemet består! Eneste løsningen jeg kan tenke meg er å fjerne SP2 da problemet har oppstått hver gang etter installering av nevnte patch, men vet ikke... 6474589[/snapback] Siden du nevnte SP2 så kom jeg på at flere hatt samme problem nettopp med SP2. Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Kjenner du til noen som har en løsning, også? Tusen takk for svar uansett, men synes det er rart at jeg får dette problemet nå, men ikke før. Jeg fikk det ikke på denne maskinen med det gamle hovedkortet (sjekk link til forrige "help me" post) og heller ikke på min forrige maskin. Har innstallert med samme XP CD (ikke at jeg vet om det har noe å si eller ikke) og alt. Kamerat av meg har akkurat samme maskinen som meg, med unntak av strømforsyningen, og han har ikke problemet. Hvorfor nettopp min maskin? Selv etter en format... Rare greier. Lenke til kommentar
_Ferrari_ Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Hmm.. Prøv å sette disken i S-ATA0? Sånne små filleting kan hjelpe.. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Windows vil rett og slett ikke boote uten Windows CD i DVD-spillern. Hvilken feilmeldning får du ? Men hvis det er sp2 som forårsaker det, vil det væra vert en forsøk om å kjøre sfc fra CMD. Her Systemfilkontroll (sfc)Skanner og bekrefter versjonene av alle beskyttede systemfiler når du starter opp maskinen på nytt. Syntaks sfc [/scannow] [/scanonce] [/scanboot] [/revert] [/purgecache] [/cachesize=x] Parametere /scannow Skanner beskyttede systemfiler umiddelbart. /scanonce Skanner alle beskyttede systemfiler én gang. /scanboot Skanner alle beskyttede systemfiler hver gang du starter datamaskinen på nytt. /revert Tilbakestiller skanningen til standardoperasjonen. /purgecache Tømmer filhurtigbufferen for Filbeskyttelse for Windows, og skanner alle beskyttede systemfiler umiddelbart. /cachesize=x Angir størrelsen på filhurtigbufferen for Filbeskyttelse for Windows, i MB. På grunn at det kan væra så mangt som er årsak til det vil det væra greit å angripe først der som du har registrert at problemene har startet. Jeg går ut fra at det er ikke noe i Bios innstillinger siden du sier at du har prøvd. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå