Gå til innhold

Erfaringer med raid 0

esk

Anbefalte innlegg

Tror overskriften sier det meste, jeg er interessert i å vite hva slags erfaringer man har hjort seg med raid 0. Jeg er litt usikker på om hvor utrygt det er å lagre data på denne måten. En alternativ løsning er raid 0 + 1, men dette blir jo litt dyrere...

Er det kun tilfeller hvor disken kræsjer at raid 0 er usikkert, eller medfører det nærmest regelmessige tap av data?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det svakeste leddet blir uansett den svakeste hdden, så hvis du kjøper bra saker, burde det ikke være noe problem ved normalt bruk.

En kompis av meg har IBM-disker i RAID 0 og det går visstnok an å reparere raidpartisjonene når de korrumperes(?!).

(dette var nytt for meg)

Lenke til kommentar

Det er kun når en av diskene kræsjer du mister data. I tilfellet raid0 mister du alle dataene på begge diskene når en kræsjer.

Hvis du kjører diskene i normal modus (ikke raid) så vil kun dataene på den ene disken som kræsjer mistes.

Du kan f.eks sikre dataene dine ved å ha de viktigeste dokumentene på begge diskene. Hvis den ene kræsjer så har du fortsatt det viktigste på den andre.

En annen løsning er å ta regelmessig backup på en tredje disk eller på ørten CD'er.

Lenke til kommentar

Vet bare at en del folk her på forumet har bannet høyt og angret lenge etterpå når den gigantiske samlingen deres av mp3 og divx på raid0-systemet plutselig fordufter.

Det kan være kjipt og vanskelig å prøve å rekonstruere samlinga i ettertid ved å lete etter det man husker man hadde.

Mitt tips: Ikke gamble med det du ikke vil miste!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-16 19:39, skrev Simen1:

Du kan f.eks sikre dataene dine ved å ha de viktigeste dokumentene på begge diskene. Hvis den ene kræsjer så har du fortsatt det viktigste på den andre.

En annen løsning er å ta regelmessig backup på en tredje disk eller på ørten CD'er.

Eller kjøre skikkelig RAID: RAID 1.

(RAID 0 er "tulleraid")

Lenke til kommentar

Kjørte RAID 0 med to WD 40Gb. Den ene gikk konken... Hadde heldigvis backup på en tredje disk.

Det beste er jo selvfølgelig å kjøre en kombinasjon av ytelse og sikkerhet.

Når jeg får enda en WD 80 Gb SE i morgen blir det RAID med to sånne. I tillegg har jeg da en 40Gb som backup + CD'er...

Lenke til kommentar

som jeg sa litt tidligere er alternativet raid 0 + 1. Med et slikt oppsett hva slags diskutnyttelse vil jeg få?

størrelse * antall - 1 forutsatt at alle disker har lik størrelse?

Hva vil dette i såfall gjøre med skriveytelsen?

Lenke til kommentar

Joa, har lest den og flere andre artikler om raid, kom bare ikke på i hvilken det stod om plassutnyttelse ved raid 0 + 1. Egentlig er det bare raid 0 som er det interessante her, men det ser ut til at de fleste raid artikler er skrevet med tanke på bedrifter. Disse kan ha ekstreme behov for sikkerhet av data, hvilket jeg ikke har (skjønt det er kjedelig nok å skulle begynne å skaffe tilbake alt jeg har inne...). Spørsmålet sånn i hovedsak er om systemet er mer sårbart i raid 0 enn uten raid i det hele tatt

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-17 02:28, skrev esk:

Spørsmålet sånn i hovedsak er om systemet er mer sårbart i raid 0 enn uten raid i det hele tatt

Statistisk sett, ja. Hvis man regner litt på det, finner man at sannsynligheten for at en feiler (dvs fücker opp stripen) er mye større enn sannsynligheten for at begge feiler samtidig (fücker opp alt).

Men jeg gir blanke, her er det RAID 0 all the way.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...