esk Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Tror overskriften sier det meste, jeg er interessert i å vite hva slags erfaringer man har hjort seg med raid 0. Jeg er litt usikker på om hvor utrygt det er å lagre data på denne måten. En alternativ løsning er raid 0 + 1, men dette blir jo litt dyrere... Er det kun tilfeller hvor disken kræsjer at raid 0 er usikkert, eller medfører det nærmest regelmessige tap av data? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 RAID 0 er i bunn og grunn veldig stabilt. Det er bare i de tilfellene at den ene disken fysisk skades at all data går tapt. Ved vanlig bruk skulle det ikke være noen større sannsynlighet for å miste data enn ved vanlig oppsett. Lenke til kommentar
esk Skrevet 16. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2002 Alle tiders at du oppklarte dette for meg, har vært litt usikker, men nå er det vel bare å bestille en ekstra disk... Lenke til kommentar
Lch Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Det svakeste leddet blir uansett den svakeste hdden, så hvis du kjøper bra saker, burde det ikke være noe problem ved normalt bruk. En kompis av meg har IBM-disker i RAID 0 og det går visstnok an å reparere raidpartisjonene når de korrumperes(?!). (dette var nytt for meg) Lenke til kommentar
rLnd Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Kjører 2 disker (western digital 80gb) i raid 0. Får nå håpe at de ikke går i stykker, har en 80mm enermax som blåser på de. :wink: Ganske enkelt å sette opp, skjønte det meste med en gang. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Det er kun når en av diskene kræsjer du mister data. I tilfellet raid0 mister du alle dataene på begge diskene når en kræsjer. Hvis du kjører diskene i normal modus (ikke raid) så vil kun dataene på den ene disken som kræsjer mistes. Du kan f.eks sikre dataene dine ved å ha de viktigeste dokumentene på begge diskene. Hvis den ene kræsjer så har du fortsatt det viktigste på den andre. En annen løsning er å ta regelmessig backup på en tredje disk eller på ørten CD'er. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Vet bare at en del folk her på forumet har bannet høyt og angret lenge etterpå når den gigantiske samlingen deres av mp3 og divx på raid0-systemet plutselig fordufter. Det kan være kjipt og vanskelig å prøve å rekonstruere samlinga i ettertid ved å lete etter det man husker man hadde. Mitt tips: Ikke gamble med det du ikke vil miste! Lenke til kommentar
Lch Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-16 19:39, skrev Simen1:Du kan f.eks sikre dataene dine ved å ha de viktigeste dokumentene på begge diskene. Hvis den ene kræsjer så har du fortsatt det viktigste på den andre. En annen løsning er å ta regelmessig backup på en tredje disk eller på ørten CD'er. Eller kjøre skikkelig RAID: RAID 1. (RAID 0 er "tulleraid") Lenke til kommentar
christt Skrevet 16. oktober 2002 Del Skrevet 16. oktober 2002 Kjørte RAID 0 med to WD 40Gb. Den ene gikk konken... Hadde heldigvis backup på en tredje disk. Det beste er jo selvfølgelig å kjøre en kombinasjon av ytelse og sikkerhet. Når jeg får enda en WD 80 Gb SE i morgen blir det RAID med to sånne. I tillegg har jeg da en 40Gb som backup + CD'er... Lenke til kommentar
esk Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 som jeg sa litt tidligere er alternativet raid 0 + 1. Med et slikt oppsett hva slags diskutnyttelse vil jeg få? størrelse * antall - 1 forutsatt at alle disker har lik størrelse? Hva vil dette i såfall gjøre med skriveytelsen? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Du har vel sett denne? http://www.hardware.no/guider/raid/index3.html Lenke til kommentar
esk Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 Joa, har lest den og flere andre artikler om raid, kom bare ikke på i hvilken det stod om plassutnyttelse ved raid 0 + 1. Egentlig er det bare raid 0 som er det interessante her, men det ser ut til at de fleste raid artikler er skrevet med tanke på bedrifter. Disse kan ha ekstreme behov for sikkerhet av data, hvilket jeg ikke har (skjønt det er kjedelig nok å skulle begynne å skaffe tilbake alt jeg har inne...). Spørsmålet sånn i hovedsak er om systemet er mer sårbart i raid 0 enn uten raid i det hele tatt Lenke til kommentar
esk Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 søren den kom to ganger... [ Denne Melding var redigert av: esk på 2002-10-17 02:35 ] Lenke til kommentar
Lch Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-17 02:28, skrev esk:Spørsmålet sånn i hovedsak er om systemet er mer sårbart i raid 0 enn uten raid i det hele tatt Statistisk sett, ja. Hvis man regner litt på det, finner man at sannsynligheten for at en feiler (dvs fücker opp stripen) er mye større enn sannsynligheten for at begge feiler samtidig (fücker opp alt). Men jeg gir blanke, her er det RAID 0 all the way. Lenke til kommentar
esk Skrevet 17. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2002 Da tror jeg de fleste raid-spørsmålene mine er besvart, og jeg takker for gode og informative svar. LarsC vet du noe mer om hvordan man kan reparere raid 0 ved korrumpsjon? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Nei. Men jeg skal love deg å gi kompisen min et tredjegradsavhør i løpet av morgendagen. Jeg ble plutselig veldig nysgjerrig på nøyaktig hva som hendte, og hva han gjorde. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Reparering av raid0? Da kan det ikke være et skikkelig disk kræsj med i bildet. Om _noe_ blir korrupt kan man sikkert få det tilbake, men om en disk kræsjer så er det komplett umulig. Halvparten av hver fil ligger jo på den ødelagte disken. Lenke til kommentar
bergangster Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Jeg kjører for tiden raid 0, men tenkte å "oppgradere" til 0+1 over nyttår (jepp, når studielånet kommer...), kan jeg gjøre det? Eller må jeg ta backup av diskene mine før jeg kobler på de to nye? Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 17. oktober 2002 Del Skrevet 17. oktober 2002 Quote: Eller kjøre skikkelig RAID: RAID 1.(RAID 0 er "tulleraid") Skikkelig RAID = RAID 5 ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå