Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spare penger på å montere hengerfeste i utlandet?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en Skoda Octavia, og vil gjerne ha tilhengerfeste, men hos min leverandør skulle de ha 10.000 for det, mye på grunn av at det var en del arbeid med montering på denne modellen.

Dermed valgte jeg å vente med festet.

Skal på ferie til Danmark (Fyn), med kort vei til Tyskland (Flensburg). Kanskje det er penger å spare på å bruke en merkeforhandler der til å montere hengerfeste. Vel og merke dersom det er en del penger å spare (30% eller mer). En annen forutsetning er at jeg vil bruke merkeverksted.

Men før jeg evt. kontakter verksteder har jeg noen spørsmål:

Regner med at prisene er en del lavere i Tyskland, men hvordan er det med Danmark?

Hva med reklamasjon, dersom noe skjærer seg etter at jeg er kommet hjem til Norge, og som kan relateres til montering av hengerfestet? Hvilke rettigheter har jeg? Dekker nybilgarantien arbeid som er gjort i utlandet i garanti-tiden av godkjent merkeverksted?

Hvordan skjer betaling? Regner med at ikke alle betalingsterminaler tar norske minibankkort. Kanskje det er best å ta ut i bank?

Kanskje noen kan anbefale VAG/Skodaverksteder i det aktuelle området?

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må også vurdere den tollmessige behandlingen av monteringen av hengerfeste.

Du er momspliktig i norge for det arbeidet som blir gjort på bilen din mens du er i utlandet. Ved å sette hengerfeste på bilen foretar du en bearbeidelse av varen. Jeg er ganske sikker på at denne bearbeidingen behandles på samme måte som en reprasjon i utlandet og da sier tollen dette:

Reparasjon av bilar i utlandet

Publisert: [06.07.2006 kl. 12:05]

Skriv ut siden

Mange nytter sumaren til ferie med bil i utlandet. Skulle det skje eit uhell slik at du må reparere bilen i utlandet vert dette omfatta av verdigrensa på 6000/3000 kroner.

Du må derfor melde deg for Tollvesenet dersom du har med varer for meir enn 6000/3000 kroner, inkludert kostnadene ved å reparere bilen.

Verdigrensa er 6000 kroner dersom du har vært ute av Noreg i meir enn 24 timer. Er du ute av Noreg mindre enn 24 timer er verdigrensa 3000 kroner. Det betyr at dersom reparasjonen av bilen aleine kjem på 6000/3000 kroner kan du ikkje ta med andre varer utan å  betale toll og avgifter for disse varene eller for reparasjonen.

Koster reparasjonen av bilen meir enn 6000 kroner må du betale meirverdiavgift for heile kostnaden. Toll og avgifter skal betalast på grensa mellom Noreg og landet du reiser frå. Gå til raud sone for å deklarere vara hos Tollvesenet.

Jeg finner ikke kilde for min påstand at bearbeiding og reperasjon behandles på samme måte akkurat nå så du får vurdere om du tar det for god fisk. Du burde i det minste ta kontakt med ditt lokale tollkontor før du reiser.

Dersom du må foreta endringer i vognkortet når du setter på hengerfeste vil jeg tro det er vanskelig å droppe momsen.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
valentino:

Flott med den opplysningen. Det tenkte jeg ikke på!!

Men med mindre man må oppgi tilhengerfeste i vognkortet (noe jeg tviler på), er sjansene for å bli oppdaget små, skulle jeg tro.

6472932[/snapback]

Har selv montert hengerfeste og satser på at jeg ikke blir kontrollert. Men jeg er ganske sikker på at det egentlig skal stå i vognkortet.

Lenke til kommentar
valentino:

Men med mindre man må oppgi tilhengerfeste i vognkortet (noe jeg tviler på), er sjansene for å bli oppdaget små, skulle jeg tro.

6472932[/snapback]

Har selv montert hengerfeste og satser på at jeg ikke blir kontrollert. Men jeg er ganske sikker på at det egentlig skal stå i vognkortet.

6476483[/snapback]

Det står i alle fall ikke noe i vognkortet til den bilen jeg nå skal levere i innbytte for Octaviaen. På den fikk jeg ettermontert hengerfeste.

Kan ikke se om det var laget noen plass til opplysninger om hengerfeste. Derimot står det tillatt vekt på selve tilhengeren, uten og med bremser. Men det gjør det jo uansett om bilen har hengerfeste eller ikke.

Lenke til kommentar

Har snakket med forhandleren i dag, og fått opplyst at selve delene er underlagt garanti, mens arbeidet ikke er det.

Dermed må jeg avtale med verkstedet hvordan evt. oppgjør skal skje dersom det oppstår feil som skyldes arbeidet de har utført. Dette for å unngå at jeg må oppsøke dem for å få utbedret feil.

Det vil i praksis si at de skriver en erklæring på at de er villige til å dekke kostnadene for reparasjon, utført av min forhandler. Går de ikke med på det, får de ikke oppdraget.

Noen som har erfaring med Skoda/VW-merkeverksteder på Fyn (DK) eller i Flensburg-området (DE) og som kan anbefales?

Lenke til kommentar
valentino:

6472932[/snapback]

6476483[/snapback]

Det står i alle fall ikke noe i vognkortet til den bilen jeg nå skal levere i innbytte for Octaviaen. På den fikk jeg ettermontert hengerfeste.

Kan ikke se om det var laget noen plass til opplysninger om hengerfeste. Derimot står det tillatt vekt på selve tilhengeren, uten og med bremser. Men det gjør det jo uansett om bilen har hengerfeste eller ikke.

6477359[/snapback]

Pkt 13 (mener jeg det er) i den nye typen vognkort har med tilhengerfeste å gjøre, men på personbiler/lette varebiler trenger man ikke å få dette godkjent i vognkortet.

Lenke til kommentar

Pkt 13 (mener jeg det er) i den nye typen vognkort har med tilhengerfeste å gjøre, men på personbiler/lette varebiler trenger man ikke å få dette godkjent i vognkortet.

6492148[/snapback]

Det stemmer. Sjekket i det nye vognkortet, og der er det en plass for innføring av tilhengerfeste.

Skal forresten sjekke pris hos Skodaforhandlere i et par nabobyer her hjemme. Synes fremdeles 10.000 kr, som vår lokale forhandler skal ha, er sabla dyrt, så sjansen for å få det en del billigere er forhåpentligvis til stede, spesielt på steder med flere forhandlere av samme merke.

Skal primært sjekke hos Skoda-forhandlere, men jeg regner med at VW-forhandlere kan gjøre samme jobben, mht til autorisasjon. Jeg mener, de to merkene bruker mye de samme komponentene, og de er alle i VAG-konsernet, og importeres alle av Møller-gruppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...