Gå til innhold

Nikon D 70 - hvordan stille inn for skarpere bilde

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en D70s (med standard kit obj) til låns mens jeg venter på min nye Sony Alfa og synes bildene både er blasse og uskarpe.

Har ikke manualen, men vil tro jeg kan stramme opp både skarphet og fargemetning via oppsettet.

Men hvordan gjør jeg det?

Mvh Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør det i Photoshop eller rawkonverteringen i steden. Eieren har åpenbart valgt en moderat skarping og chroma, fordi han ønsker full kontroll over disse parametrene. Det bør du også gjøre. Greit å trene seg litt på etterbehandling før du får din A100, så får du enda mer utbytte av det. Kjekt å ha noen basiskunnskaper på plass med en gang, så kan du konsentrere deg mer om å lære det nye kameraets funksjoner, og ta bedre bilder fra dag 1.

Lenke til kommentar

Det er ikke så lurt å gjøre slike innstillinger i kameraet. Dslr-kameraer leverer bilder som er egnet for etterbehandling, og det er ingen god idé å ødelegge dette med kunstig fargemetning og oppskarping. Gjør heller dette etterpå med et ikkedestruktivt etterbehandlingsprogram. Picasa er gratis, veldig enkelt å bruke, og "fikser" bilder med et par museklikk.

Om du insisterer på å gjøre endringer i kameraet, så finnes det innstillinger for dette under Shooting menu -> Optimize image

http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page8.asp

Lenke til kommentar
Det er ikke så lurt å gjøre slike innstillinger i kameraet.  Dslr-kameraer leverer bilder som er egnet for etterbehandling, og det er ingen god idé å ødelegge dette med kunstig fargemetning og oppskarping. Gjør heller dette etterpå med et ikkedestruktivt etterbehandlingsprogram. Picasa er gratis, veldig enkelt å bruke, og "fikser" bilder med et par museklikk.

Om du insisterer på å gjøre endringer i kameraet, så finnes det innstillinger for dette under Shooting menu -> Optimize image

http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page8.asp

6472896[/snapback]

Enig i at det er bedre å gjøre det etterpå...men orker ikke det med alle bilder.

Prøve å gå inn på Shooting menu, men valget for Optimize image er grått og ikke sort og kan derfor ikke klikkes på. Er det en slags låsing mon tro?

Lenke til kommentar

Om du bruker noen av programmene (landskap, portrett, makro etc.), så tror jeg disse har forhåndsinnstilte valg som ikke kan endres. Jeg bruker svært sjelden disse, og skyter uansett utelukkende i raw, hvor det kun er oppskarping som har betydning (og akkurat det er uhyre viktig å være klar over når du "tar til vettet" og begynner å bruke raw ;)).

I P, A, S og M kan du gjøre disse innstillingene, og det er uansett der du bør tilbringe det meste av din tid... Det går muligens også i grønn auto, men det har jeg praktisk talt aldri brukt, så det vet jeg ikke.

P er et ok sted å starte, men du bør snarest lære deg nok om fotografering til i hovedsak å bruke A (og M når du bruker blitz), om du ikke alt kan det.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Om du bruker noen av programmene (landskap, portrett, makro etc.), så tror jeg disse har forhåndsinnstilte valg som ikke kan endres. Jeg bruker svært sjelden disse, og skyter uansett utelukkende i raw, hvor det kun er oppskarping som har betydning (og akkurat det er uhyre viktig å være klar over når du "tar til vettet" og begynner å bruke raw ;)).

I P, A, S og M kan du gjøre disse innstillingene, og det er uansett der du bør tilbringe det meste av din tid... Det går muligens også i grønn auto, men det har jeg praktisk talt aldri brukt, så det vet jeg ikke.

P er et ok sted å starte, men du bør snarest lære deg nok om fotografering til i hovedsak å bruke A (og M når du bruker blitz), om du ikke alt kan det.

6473202[/snapback]

Takk! under P fant jeg denne muligheten, stiller opp både saturation og sharpening - så får jeg se hvordan dette blir!

Spennende å se om min nye Sony Alfa er tilsvarende "undermettet", men som du sier; dette skal jo fikses etterpå i photoshop. Dog; 90% av bildene er familiebilder som går rett inn i album....:-)

mvh Ole

Lenke til kommentar
Enig i at det er bedre å gjøre det etterpå...men orker ikke det med alle bilder.

6473135[/snapback]

...og når vi har løst problemet, så vil jeg bare nevne at du, som jeg, kan batchprosessere bildene dine. Det vil si at du etter å ha kopiert bildene over fra kameraet kjører dem gjennom et program som automatisk utfører et sett med operasjoner på bildene dine - for eksempel oppskarping og oppjustering av farger - på en ikkedestruktiv måte.

De fleste bildene blir fine på denne måten, mens du kan gi dem som trenger/fortjener litt ekstra innsats en runde for hånd.

Lenke til kommentar

6473135[/snapback]

...og når vi har løst problemet, så vil jeg bare nevne at du, som jeg, kan batchprosessere bildene dine. Det vil si at du etter å ha kopiert bildene over fra kameraet kjører dem gjennom et program som automatisk utfører et sett med operasjoner på bildene dine - for eksempel oppskarping og oppjustering av farger - på en ikkedestruktiv måte.

De fleste bildene blir fine på denne måten, mens du kan gi dem som trenger/fortjener litt ekstra innsats en runde for hånd.

6475065[/snapback]

Vet du om det finnes slike batch muligheter i Photoshop Elements 2? Jeg har ikke tatt meg råd til noen fullversjon.

Du ser ikke destruktiv, betyr det at man beholder originalfilene også når det er jpg format som er utgangspunktet?

mvh Ole

Lenke til kommentar
Vet du om det finnes slike batch muligheter i Photoshop Elements 2?  Jeg har ikke tatt meg råd til noen fullversjon.

Du ser ikke destruktiv, betyr det at man beholder originalfilene også når det er jpg format som er utgangspunktet?

mvh Ole

6476393[/snapback]

Du lager actions i Photoshop (resize, levels, hue/saturation, USM...) som gjør dette for så å kjøre de som batchjobber etterpå.

Enhver form for editering av en JPG-fil er destruktiv, så det er svært viktig at du lagrer scriptet slik at ikke orginalfila blir modifisert!

Lenke til kommentar
Vet du om det finnes slike batch muligheter i Photoshop Elements 2?  Jeg har ikke tatt meg råd til noen fullversjon.

mvh Ole

6476393[/snapback]

Du lager actions i Photoshop (resize, levels, hue/saturation, USM...) som gjør dette for så å kjøre de som batchjobber etterpå.

Enhver form for editering av en JPG-fil er destruktiv, så det er svært viktig at du lagrer scriptet slik at ikke orginalfila blir modifisert!

6476516[/snapback]

Batch jobber i Elements 2 er "You can automatically convert multiple images to the same file format, or to the same size and resolution, using the Batch command. "

Altså kun format og størrelse såvidt jeg kan se. Action begrepet finner jeg ikke, så fint om du kan forklare hvilken meny som tillater actions og batch prossesering av saturation, hue, contrast etc.

mvh Ole

Lenke til kommentar

Jeg ser jo at du alt har brukt penger på PSE, men Bibble Lite er ikke dyrere enn at det bør vurderes av alle. Det er forholdsvis enkelt å bruke og gir gode resultater. Batchprosessering er en lek.

www.bibblelabs.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...