Enceladus Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Jeg trenger et program som kan finne et spesifikt siffer fra en lang liste med tall. Eller plukker ut de nærmeste utfallene som ligner på det sifferet jeg leter etter. Jeg legger inn alle sifferene i programmet. Bestemmer meg for et siffer. Skriver sifferet jeg spesifikt er ute etter. Programmet søker gjennom listen over alle tallene jeg la inn i. Programmet henter ut de nærmest lignende utfallene. Finnes det noe slikt? Endret 11. juli 2006 av Gammelsko Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Kan vel skrives med ca 10 linjer i de fleste programmeringsspråk, Python er vel godt egnet til slikt. Gidder ikke å skrive noe sånt nå, men er sikkert folk her som vil... Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Excel kan sikkert gjøre dette med litt hjelp. Men hva mener du med "utfall" og hva mener du med "ligner på" ? Hva ligner mest på 820, er det 779 (nærme) eller 82 (teksten inneholder), eller hva ? Et siffer er et heltall mellom 0 og 9, en lang liste tall vi trolig inneholde atskillige forekomster og multipler av disse, hva da ? Det ville hjelpe en del å skjønne hva dette er til. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
valentino Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Som harald staff sier kan du bruke excel til dette. Nærmere bestemt funksjonen "countif". Denne krever definisjon av område og kriterie den skal se etter. f. eks. =Countif(a1:a20;2) Dette vil telle antall 2ere i området a1 til og med a10 Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Jeg har feks. et bestemt tall: 65489032 jeg skal finne tall som ligner mest mulig på denne tall rekken i samme tallmessige rekkefølge utifra en liste med mange andre tall som alle har 8 siffer. Jeg er ikke nødvendigvis ute etter tall som er helt identiske tallet jeg søker med. Men tall som ligner på søketallet hvor 1 eller 2 tall kan være annerledes fra 65489032. Jeg er ikke god med tall og jeg kan lite eller ingenting om koding. Så det er sagt. Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Som harald staff sier kan du bruke excel til dette. Nærmere bestemt funksjonen "countif". Denne krever definisjon av område og kriterie den skal se etter. f. eks. =Countif(a1:a20;2) Dette vil telle antall 2ere i området a1 til og med a10 6473239[/snapback] Jeg har ikke exel tilgjengelig akkurat nå. Men takk for tipset Lenke til kommentar
bragoon Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Jeg har laget et lite pythonprogram som jeg tror skal løse problemet ditt. For å kjøre det må du ha lagt inn python, kjører du windows må du legge inn fra http://www.python.org/download/releases/2.4.3/ , har du linux ligger det vel inn fra før. Antar at du har dataene i tekstfiler 11124 54656 23443 11224 11134 Her er det tallet du leter etter øverst (altså 11124). VIKTIG: Når du lager inputfilene må du huske dette. har laget script som er som følgende: Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): from sys import stdin def antallfeil(tall1, tall2): antallfeil = 0 i = 0 # print len(tall1) while i <len(tall1): if tall1[i] != tall2[i]: antallfeil = antallfeil + 1 i = i+1 return antallfeil #print antallfeil("111","112") def main(): hovedtall = stdin.readline() minsteantallfeil = 100000000 minstetall = [] for tall in stdin: antallfeil1 = antallfeil(hovedtall,tall) if antallfeil1 < minsteantallfeil: minstetall =[tall] minsteantallfeil = antallfeil1 elif antallfeil1==minsteantallfeil: minstetall.append(tall) print "Tall aa sammenligne med: ", hovedtall print "Folgende tall er minst:" for tall in minstetall: print tall print "Antall feil: ", minsteantallfeil main() For å kjøre scriptet må man åpne en kommandolinje og browse til den katalogen scriptet ligger, og så skrive python tall.py <input.txt hvis inputen heter input.txt. Husk å ta med ditt python-directory i windows-pathen, ellers kommer det opp en feilmelding om at "python er en ukjent kommando" eller noe Legger ved .py-fila og inputfila for testing. Lykke til, spør hvis det er noe du ikke forstår. tall.zip Lenke til kommentar
Enceladus Skrevet 16. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2006 Takker så mye Tror jeg skulle fikse dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå