Gå til innhold

TEST: Lian Li Modular Cube Case


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ser ikke poenget med å ha et så stort kabinett. Det blir for lite fleksibelt. Foretrekker heller et par normale kabinetter.

6473010[/snapback]

 

Kjekt til feks mange disker.

 

AtW

6473146[/snapback]

 

Sikkert, men det finnes grenser for hvor mange 750Gb disker jeg trenger...

Lenke til kommentar
Vi har da fra før muligheten til å kjøpe den mye billigere Yeong Yang kuben. Får mye mere for pengene her, og det er i stål i tillegg.

 

Aluminium på et slik kabinett virker litt merkelig.

 

DrE

6486017[/snapback]

 

Synes ikke den er så mye billigere, omtrent 25%, og den er også mindre. Den er heller ikke perforert foran såvidt jeg kan se, og da må man ordne det på et vis.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvor påstanden om at en aluminiumramme er svakere en stål. Sykkelrammer av aluminium er laget for å tåle tusenvis av timers bruk med 100kg tunge mennesker oppå. Det blir laget Harley Davidson sykler av aluminium. Kaffekokeren min er laget av aluminium. Bilunderstell og karosserier blir laget av aluminium.

 

Henvis meg til en saklig rapport som viser at en aluminiumramme er svakere en en stålramme i et kabinett i forhold til den vekten det er mulig å stappe i gitte kabinett.

Lenke til kommentar

Det kabinettet er av 100% aluminium, og tåler nok ganske lett vekten av alt man kan putte inni det. Husk at rammer invendig er på 1 mm eller litt mer, og det skal utrolig mye til å ødelegge det. Selv om veggene rundt kabinettet virker litt tynne og skrøplige. Men selve rammeverket er meget stødig. Slik det er på alle Lian Li kabinetter.

 

Det er en grunn til at de bruker Alu, slik de også gjør i biler. Matrialet er lettere og tåler mye.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hvor påstanden om at en aluminiumramme er svakere en stål. Sykkelrammer av aluminium er laget for å tåle tusenvis av timers bruk med 100kg tunge mennesker oppå. Det blir laget Harley Davidson sykler av aluminium. Kaffekokeren min er laget av aluminium. Bilunderstell og karosserier blir laget av aluminium.

 

Henvis meg til en saklig rapport som viser at en aluminiumramme er svakere en en stålramme i et kabinett i forhold til den vekten det er mulig å stappe i gitte kabinett.

6492702[/snapback]

 

Sykkelrammer av alu er såvidt meg bekjent både større og tykkere enn sykkelrammer i stål, alu brukes vel hovedsklig fordi det er lett.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hvor påstanden om at en aluminiumramme er svakere en stål. Sykkelrammer av aluminium er laget for å tåle tusenvis av timers bruk med 100kg tunge mennesker oppå. Det blir laget Harley Davidson sykler av aluminium. Kaffekokeren min er laget av aluminium. Bilunderstell og karosserier blir laget av aluminium.

 

Henvis meg til en saklig rapport som viser at en aluminiumramme er svakere en en stålramme i et kabinett i forhold til den vekten det er mulig å stappe i gitte kabinett.

6492702[/snapback]

 

Sykkelrammer av alu er såvidt meg bekjent både større og tykkere enn sykkelrammer i stål, alu brukes vel hovedsklig fordi det er lett.

 

AtW

6492812[/snapback]

 

De er tykkere fordi de skal tåle fem ganger så stor vekt og kontinuerlig juling under bruk. Hvor mye juling får et kabinett sammenlignet med dette.

 

*edit'

Sykkelrammer i alu er også faktisk stivere en rammer i stål. Det er ikka bare grunnet vekt.

*edit slutt*

 

Aluminium er faktisk veldig stivt så fort det blir laget i form av rør og halvrør, som jo også er slik rammer i kabinetter stort sett er laget. Lian Li hadde vel neppe brukt aluminium dersom dette hadde vært et problem.

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hvor påstanden om at en aluminiumramme er svakere en stål. Sykkelrammer av aluminium er laget for å tåle tusenvis av timers bruk med 100kg tunge mennesker oppå. Det blir laget Harley Davidson sykler av aluminium. Kaffekokeren min er laget av aluminium. Bilunderstell og karosserier blir laget av aluminium.

 

Henvis meg til en saklig rapport som viser at en aluminiumramme er svakere en en stålramme i et kabinett i forhold til den vekten det er mulig å stappe i gitte kabinett.

6492702[/snapback]

 

Sykkelrammer av alu er såvidt meg bekjent både større og tykkere enn sykkelrammer i stål, alu brukes vel hovedsklig fordi det er lett.

 

AtW

6492812[/snapback]

 

De er tykkere fordi de skal tåle fem ganger så stor vekt og kontinuerlig juling under bruk. Hvor mye juling får et kabinett sammenlignet med dette.

 

*edit'

Sykkelrammer i alu er også faktisk stivere en rammer i stål. Det er ikka bare grunnet vekt.

*edit slutt*

 

Aluminium er faktisk veldig stivt så fort det blir laget i form av rør og halvrør, som jo også er slik rammer i kabinetter stort sett er laget. Lian Li hadde vel neppe brukt aluminium dersom dette hadde vært et problem.

6493020[/snapback]

 

Hvorfor skulle sykkelrammer i alu måtte tåle 5 ganger så stor vekt som sykkelrammer i stål? Sykkelrammer i stål er tynnere og mindre enn de i alu.

 

Jeg sa hovedskalig, for de fleste sykler som den gjengse mann kjøper tipper jeg det ikke er så viktig, veisykkelen min i stål er ihvertfall 10 ganger stivere (slik det føles, har ikke målte det :)) enn noen alubasert offrodaer jeg har prøvd. Mao er det andre faktorer som har mer å si for stivheten i "vanlige" sykler.

 

Ellers er ikke stivhet det samme som styrke, ting kan gjerne være stivt, uten å være sterkt. (eller motsatt).

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hvor påstanden om at en aluminiumramme er svakere en stål. Sykkelrammer av aluminium er laget for å tåle tusenvis av timers bruk med 100kg tunge mennesker oppå. Det blir laget Harley Davidson sykler av aluminium. Kaffekokeren min er laget av aluminium. Bilunderstell og karosserier blir laget av aluminium.

 

Henvis meg til en saklig rapport som viser at en aluminiumramme er svakere en en stålramme i et kabinett i forhold til den vekten det er mulig å stappe i gitte kabinett.

6492702[/snapback]

 

Sykkelrammer av alu er såvidt meg bekjent både større og tykkere enn sykkelrammer i stål, alu brukes vel hovedsklig fordi det er lett.

 

AtW

6492812[/snapback]

 

De er tykkere fordi de skal tåle fem ganger så stor vekt og kontinuerlig juling under bruk. Hvor mye juling får et kabinett sammenlignet med dette.

 

*edit'

Sykkelrammer i alu er også faktisk stivere en rammer i stål. Det er ikka bare grunnet vekt.

*edit slutt*

 

Aluminium er faktisk veldig stivt så fort det blir laget i form av rør og halvrør, som jo også er slik rammer i kabinetter stort sett er laget. Lian Li hadde vel neppe brukt aluminium dersom dette hadde vært et problem.

6493020[/snapback]

 

Hvorfor skulle sykkelrammer i alu måtte tåle 5 ganger så stor vekt som sykkelrammer i stål? Sykkelrammer i stål er tynnere og mindre enn de i alu.

 

Jeg sa hovedskalig, for de fleste sykler som den gjengse mann kjøper tipper jeg det ikke er så viktig, veisykkelen min i stål er ihvertfall 10 ganger stivere (slik det føles, har ikke målte det :)) enn noen alubasert offrodaer jeg har prøvd. Mao er det andre faktorer som har mer å si for stivheten i "vanlige" sykler.

 

Ellers er ikke stivhet det samme som styrke, ting kan gjerne være stivt, uten å være sterkt. (eller motsatt).

 

AtW

6493090[/snapback]

 

Jeg svarte feil. Det jeg mente var at sykkelrammer i aluminium er tykkere i konstrukjsonen en rammen i et kabinett. Jeg burde ha lest innlegget ditt mer nøye.

 

Dersom du har en stålsykkel som er stivere ann en alusykkel så vil jeg gjerne vite merket på den. Alle proffsykler lages enten i alu eller karbon. Det er fordi rammen da blir stivere og lettere, og man får mer kraft i tråkket pga stivheten. På stålsykler forsvinner mer av denne kraften pga vibrasjon/gynging i rammen. Du påstår at en stålramme er 10 ganger stivere en alu. Kan du bekrefte den påstanden?

 

*edit*

Her er en lenke til DBS sykler. Du er velkommen til å finne en eneste sykkel med stålramme. Så vidt jeg kan se er alle bygget i aluminium.

http://www.dbs.no

 

Dette gjelder også Diamant, GT og Scott. Med unntak av noen få billig-sykler (1500-2000 kr) er alle syklene laget i alu.

Endret av ZiggyStardust
Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hvor påstanden om at en aluminiumramme er svakere en stål. Sykkelrammer av aluminium er laget for å tåle tusenvis av timers bruk med 100kg tunge mennesker oppå. Det blir laget Harley Davidson sykler av aluminium. Kaffekokeren min er laget av aluminium. Bilunderstell og karosserier blir laget av aluminium.

 

Henvis meg til en saklig rapport som viser at en aluminiumramme er svakere en en stålramme i et kabinett i forhold til den vekten det er mulig å stappe i gitte kabinett.

6492702[/snapback]

 

Sykkelrammer av alu er såvidt meg bekjent både større og tykkere enn sykkelrammer i stål, alu brukes vel hovedsklig fordi det er lett.

 

AtW

6492812[/snapback]

 

De er tykkere fordi de skal tåle fem ganger så stor vekt og kontinuerlig juling under bruk. Hvor mye juling får et kabinett sammenlignet med dette.

 

*edit'

Sykkelrammer i alu er også faktisk stivere en rammer i stål. Det er ikka bare grunnet vekt.

*edit slutt*

 

Aluminium er faktisk veldig stivt så fort det blir laget i form av rør og halvrør, som jo også er slik rammer i kabinetter stort sett er laget. Lian Li hadde vel neppe brukt aluminium dersom dette hadde vært et problem.

6493020[/snapback]

 

Hvorfor skulle sykkelrammer i alu måtte tåle 5 ganger så stor vekt som sykkelrammer i stål? Sykkelrammer i stål er tynnere og mindre enn de i alu.

 

Jeg sa hovedskalig, for de fleste sykler som den gjengse mann kjøper tipper jeg det ikke er så viktig, veisykkelen min i stål er ihvertfall 10 ganger stivere (slik det føles, har ikke målte det :)) enn noen alubasert offrodaer jeg har prøvd. Mao er det andre faktorer som har mer å si for stivheten i "vanlige" sykler.

 

Ellers er ikke stivhet det samme som styrke, ting kan gjerne være stivt, uten å være sterkt. (eller motsatt).

 

AtW

6493090[/snapback]

 

Jeg svarte feil. Det jeg mente var at sykkelrammer i aluminium er tykkere i konstrukjsonen en rammen i et kabinett. Jeg burde ha lest innlegget ditt mer nøye.

 

Dersom du har en stålsykkel som er stivere ann en alusykkel så vil jeg gjerne vite merket på den. Alle proffsykler lages enten i alu eller karbon. Det er fordi rammen da blir stivere og lettere, og man får mer kraft i tråkket pga stivheten. På stålsykler forsvinner mer av denne kraften pga vibrasjon/gynging i rammen. Du påstår at en stålramme er 10 ganger stivere en alu. Kan du bekrefte den påstanden?

 

*edit*

Her er en lenke til DBS sykler. Du er velkommen til å finne en eneste sykkel med stålramme. Så vidt jeg kan se er alle bygget i aluminium.

http://www.dbs.no

 

Dette gjelder også Diamant, GT og Scott. Med unntak av noen få billig-sykler (1500-2000 kr) er alle syklene laget i alu.

6493785[/snapback]

 

Jeg foreslår at du også denne gangen leser innlegget mitt mer nøye, jeg sa ikke at rammen var 10 ganger stivere, jeg sa at sykkelen var det, som jeg poengterte, så er det på "vanlige" sykler mange andre ting som påvirker stivheten mer, slik at selv om ramma er noe stivere, så er sykkelen som helhet mye mindre stiv, derfor har ikke denne stivheten så mye å si på en "vanlig" sykkel.

 

Sykkelmerke er Nishiki, og her er et bilde av en sykkel som likner endel: http://www.slackers.net/~skoop/nishiki/nis...s_bicycle06.jpg

 

Ellers begynner dette å bli litt på siden, jeg regner med du er enig i at stål er mer solid i samme tykkelese enn alu? Og at stivhet ikke nødvendigvis sier noe om hvor mye vekt/belastning et materiale kan tåle?

 

AtW

Lenke til kommentar

Back to topic som er PC kabinetter og hverken biler, sykler eller båter?

 

Aluramme i et pc kabinett på den størrelsen må ha en veeeldig god konstruksjon for å være stivt. Som regel er rammer flate skinner med naglete jointer, alu i den formen er mykt og er avhengig av all støtte den får i ting den er festet mot.

 

Å sammenligne rørkonstruksjoner og andre legeringer og herdinger mot dette blir nesten usaklig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...