M-WaWe Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Hei, Har nå hatt kameraet i ca. 1 mnd og har tatt bilder her hjemme i Norge og 3 uker i Thailand. Hadde Canon Ixus 500 før og både jeg og kona er vel helt enig i at ixxus kameraet var bedre i billedkvalitet. Det F11 er bra på er oppstartshastigheten og tid mellom hvert bilde. Men bilde kvaliteten synes jeg er kjip. Kameraet sliter virkelig med å få riktige farger og har alt for ofte en blass hvit farge over bildet. Bytter gjerne ut hastigheten med bedre bildekvalitet. Er jo liksom det som er det viktigste....spør du meg. Er det andre som har opplevd dette? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Det du opplever er at F11 har moderat etterbehandling i kamera, akurat som et slr. Det betyr at bildet trenger en omgang i Photoshop før det er ferdig. Det er nok en modell som er beregnet på fotografer som ønsker et kompakt alternativ til sin slr, fordi bildene er veldig moderat skarpet. De fleste kompaktkameraer er laget for de som ikke ønsker å måtte jobbe med bildene i etterkant. F11 er gledelig annerledes, og bildekvaliteten minner litt om den i et digitalt Eos. Det er derfor ikke et kamera for alle, men for de som ønsker å bruke litt tid på å få bildene perfekte. Ønsker du et ferdig behandlet resultat, rett ut av kamera, så er sikkert Ixus et bedre alternativ. Hvis du tar deg tid til litt pirkete etterbehandling, så tåler filene fra F11 mer av det. Derfor egner også F11 seg bedre enn mange andre til å lage store forstørrelser, fordi skarpingen i et typisk kompaktkamera er for kraftig for slike formater. Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 okey, da er ikke dette kameraet for meg. Jeg vil helst ha bildene fiks ferdig i det jeg er ferdig med å trykke på utløserknappen på kameraet. Mine erfaringer med F11 er at de bildene som er bra er vannvittig bra med utrolig klare og skarpe bilder, mens de dårlige er såpass dårlige at de egentlig bare kan slettes. Det aller kjipeste er at % delen av de dårlige er for høy. Nå har jeg hatt dette kameraet i ca. 35 dager og da regner jeg med at Netshop ikke vil ta det i retur. Så da blir det nok å selge det med tap og kjøpe ett annet kamera som tilfredstiller mine krav bedre. Har vurdert Ixus, men lurer på om jeg skal ha dette eller om det er noe annet kamera som er enda bedre. Hvis det blir ixus så er jeg litt i tvil om hvilken modell jeg skal velge. Ixus 60, 750 eller 800 Noen forslag? Lenke til kommentar
Jon_ Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Har vurdert Ixus, men lurer på om jeg skal ha dette eller om det er noe annet kamera som er enda bedre. Hvis det blir ixus så er jeg litt i tvil om hvilken modell jeg skal velge. Ixus 60, 750 eller 800 Noen forslag? 6476843[/snapback] Mine erfaringer med IXUS 800 er veldig gode. De bildene som jeg har måttet slette har vært min egen feil, fullt og helt. Jeg er ikke en som liker å pludre med bildene etter at jeg har tatt dem. Men sammenlignet med andre IXUSer så er det vel ikke så veldig stor forskjell, litt dyrere og med optisk stabilisator som kanskje er nyttig, kanskje ikke? Jeg tror den er nyttig siden alle bildene blir skarpe, mens med det (veldig) gamle kameraet (coolpix 2500) ble det mye så som så. Du får følge med på prisene, for plutselig har elkjøp/lefdal tilbud på et eller flere IXUSer, og da er det hundrelapper å spare. Vi var uheldige, lefdal satte ned prisen med 600 kr to dager etter at vi hadde kjøpt vår 800 IS. Lenke til kommentar
M-WaWe Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 jeg kunne godt tenkt meg Ixus 800 men synes det er for dyrt i forhold til ixus 750. Ixus 750 selger de nå for 2495 hos lefdal og det er jo veldig mye billigere enn ixus 800. Så er jo bare spørsmålet om ixus 800 er såpass mye bedre enn 750. Lenke til kommentar
svendson Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 bildet trenger en omgang i Photoshop før det er ferdig. Det er nok en modell som er beregnet på fotografer som ønsker et kompakt alternativ til sin slr, fordi bildene er veldig moderat skarpet. 6471970[/snapback] Gjelder dette for F10 også? Vurderer selv å kjøpe meg enten F10 eller F11. Finnes nesten ikke nettbutikker som selger F10, og har funnet lavere priser for F11. Men jeg har ikke særlig lyst til å måtte etterbehandle bilder i PS. Er det ingen muligheter for å unngå dette med F11 da? Kan man ikke bruke autofunksjon for å slippe dette kanskje? Har ikke særlig lyst til å betale 500 kr mer for F10 Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Jeg tror nok det stemmer for F10 også, men det er mulig at disse kameraene har valgbar skarping og fargemetning. Det har jeg aldri brydd meg med å sjekke, siden jeg altid er interessert i maks bildekvalitet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå