netphreak Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Jeg har mulighet til å benytte eget utstyr til IP telefon, da jeg har all nødvendig SIP informasjon tilgjengelig. Men så er jeg jo en smule forvirret da... Er det noen som vet om jeg kan benytte min Linksys WRT54GL som VoIP adapter med tredjeparts firmware? Går det ann å benytte en avdanka PC med 2 nettverkskort som Asterisk server? Noen tips til stabil og god VoIP adapter som selges i Norge? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 WRT54GL har jo ingen måte og håntere vanlige telefoner på så jeg tviler på at det ville være noen god ide. Zyxel Pestige 2000-serien har jeg her som er svært stabilt. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 WRT54GL har jo ingen måte og håntere vanlige telefoner på så jeg tviler på at det ville være noen god ide. Zyxel Pestige 2000-serien har jeg her som er svært stabilt. 6471702[/snapback] Vel, håpet kanskje at en av rj45 utgangene kunne erstatte rj11 (for å plugge inn en analog telefon). Har jo sett at f.eks. dd-wrt har en versjon som heter VoIP, men kan ikke forstå helt hva dette innebærer... Skal sjekke ut Zyxel Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Vel, håpet kanskje at en av rj45 utgangene kunne erstatte rj11 (for å plugge inn en analog telefon). Har jo sett at f.eks. dd-wrt har en versjon som heter VoIP, men kan ikke forstå helt hva dette innebærer... 6471760[/snapback] Det innebærer nok at det er prioritering for VoIP trafikk sånn at den trafikken går over annen trafikk. Ellers så har jeg selv lurt litt på å sette opp en liten Asterisk server bare for å teste ut. Tenke da å kjøpe meg et adapter fra TeleVoIP og en SIP konto der. Har installert Asterisk og titta litt på config filene, men har ikke fått prøvd ut noe enda siden jeg ikke har noen sip adaptere. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 OK, prioritering av båndbredde er allerede tatt hånd om på serversiden (har en ClarkConnect linux gateway som ordner dette utmerket), så da dropper jeg ideen med Linksys. Da blir det til å handle en VoIP gateway - ser at Zyxel Prestige 2302R koster 916 kroner hos Amentio - men mon tro om ikke en d-link til halve prisen gjør samme nytten, da jeg ikke er avhengig av innebygd QoS? Lenke til kommentar
Glenn Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Vel, håpet kanskje at en av rj45 utgangene kunne erstatte rj11 (for å plugge inn en analog telefon). Har jo sett at f.eks. dd-wrt har en versjon som heter VoIP, men kan ikke forstå helt hva dette innebærer... 6471760[/snapback] Det innebærer nok at det er prioritering for VoIP trafikk sånn at den trafikken går over annen trafikk. Ellers så har jeg selv lurt litt på å sette opp en liten Asterisk server bare for å teste ut. Tenke da å kjøpe meg et adapter fra TeleVoIP og en SIP konto der. Har installert Asterisk og titta litt på config filene, men har ikke fått prøvd ut noe enda siden jeg ikke har noen sip adaptere. 6471829[/snapback] Det er litt feil. Se her: There are several different distributions of the DD-WRT firmware. The mini contains all the features of the standard distribution, with the exception of chillispot, nocat, rflow, kaid, samba client, SNMP, IPv6, and MMC/SD card support. The standard (std) distribution includes all features, with the exception of VOIP. The VOIP distribution includes all features, with kaid removed to make room for SiPath. The VPN edition includes OpenVPN but does not include IPv6, samba client, or kaid. The micro edition is a stripped down version designed for the WRT54G v5 and other 2MB Router models. Endret 11. juli 2006 av MrGlenn Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Vel, hva er SiPath? I følge wikipedia: "SIPatH was the name of an Open Source Project. It was derived from the initially used name SIPatHome which in turn came from the main application scenario of having an affordable standard embedded router at home being re-programmed to actively route the SIP protocol. SIPatH mainly consisted of SER, a formerly open source SIP server. SER was ported within the project to the OpenWrt Linux distribution for Embedded Devices. Technically, SER was ported to the underlying CPU architecture, here: the mipsel architecture. The Project was renamed as Milkfish in late 2005." Men jeg er enda ikke sikker på om man kan plugge telefonen rett inn i en Linksys WRT router! Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Men jeg er enda ikke sikker på om man kan plugge telefonen rett inn i en Linksys WRT router! 6472394[/snapback] Nei, det kan du nok ikke. Det er ethernet kontakter, ikke telefonkontakter. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 SIPatH mainly consisted of SER, a formerly open source SIP server. SER was ported within the project to the OpenWrt Linux distribution for Embedded Devices. Technically, SER was ported to the underlying CPU architecture, here: the mipsel architecture. 6472394[/snapback] En SIP-server prater vel med SIP-klienter så det har jo ingen hensikt hvis du er ute etter en klient. Og nei, det er 100% sikkert at en WRT54 ikke kan generer summetone og håntere analogetelefoner via switchen. Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 12. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2006 En SIP-server prater vel med SIP-klienter så det har jo ingen hensikt hvis du er ute etter en klient.Og nei, det er 100% sikkert at en WRT54 ikke kan generer summetone og håntere analogetelefoner via switchen. 6472823[/snapback] Takk Da kjøper jeg en Zyxel Prestige 2302R. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 1. august 2006 Del Skrevet 1. august 2006 Hvordan gikk dette? Ser at du vurderte asterisk ei stund Hva var behovet ditt egentlig, hvilket utstyr har du begynt med, og hvordan fungerte zyxelen til det? (beklager at tråden er litt gammel, men eg fant den da eg søkte etter noe annet ) Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Hvordan gikk dette? Ser at du vurderte asterisk ei stund Hva var behovet ditt egentlig, hvilket utstyr har du begynt med, og hvordan fungerte zyxelen til det? (beklager at tråden er litt gammel, men eg fant den da eg søkte etter noe annet ) 6598520[/snapback] Vel, beklagelig vis har jeg trøbla i snart 24 timer nå med min P-2302R Den fungerer som den skal mot iplink.no, men firmwaren som ligger på den er 18 mnd gammelt, og fullt av bugs. 3 nyere firmware har kommet ut, men tror du manskiten vil oppgraderes? Neida... har hatt 3 laaaange samtaler med Zyxel Norge, men de har ikke den fjerneste ide om hva som er årsaken. Jeg får enkelt og greit beskjed om at .bin fila er for stor for flash chipen Siden jeg tydeligvis er den eneste som har rapportert om denne feilen misstenker jeg at jeg har en mandagsvare med korrupt flash. Nok om det - foruten at det er svært lite skriverier og forumvirksomhet rundt P-2302R har den mange fine muligheter - og lyden er jo gromgod Skulle bare ønske den var linux opensource... For øyeblikket har jeg ikke fått Zyxelen til å virke etter min ClarkConnect gatway (selv om supporten hos iplink er *meget* god), så jeg har en liten iptables opprydningsjobb Så nå står den på dedikert public IP (har /29 nett). Grunnene til å ha egen VoIP adapter er mange. Jeg ønsker å integrere adapteren med min HTPC, logge aktivitet til min Linux server og lage egen digital telefonsvarer Men en ting av gangen - skal rydde opp i netverkskrøllen før jeg begynner å forske på Asterisk - men det virker jo veldig spennende da! Integrasjonen med HTPC kan jo nå uante dimensjoner Lenke til kommentar
nomore Skrevet 2. august 2006 Del Skrevet 2. august 2006 Grunnene til å ha egen VoIP adapter er mange. Jeg ønsker å integrere adapteren med min HTPC, logge aktivitet til min Linux server og lage egen digital telefonsvarer Men en ting av gangen - skal rydde opp i netverkskrøllen før jeg begynner å forske på Asterisk - men det virker jo veldig spennende da! Integrasjonen med HTPC kan jo nå uante dimensjoner 6604042[/snapback] Vel, alt det der kan du gjøre med asterisk, og da uten ip-adapter. Personlig har eg laget et script på asterisken som gjør at eg kan styre paraboltunerene mine(da enten lokalt eller via mobil) til vanlige ting som skifte kanal, volum, lyd av/på eller/og opptak. Telefonsvarer har eg ikke på min private, men eg har laget et ellers så avansert opplegg for mobilsvarere på jobb. Akkurat nå jobber eg med å montere dørtelefoner(voip) ved mine to innganger, pluss konferansetelefon(voip) i stua, kjellerstua og soverommet. Kun fantasien setter grenser, men den setter også spor i lommeboka Lenke til kommentar
netphreak Skrevet 2. august 2006 Forfatter Del Skrevet 2. august 2006 Vel, alt det der kan du gjøre med asterisk, og da uten ip-adapter. Joda, mente vel egentlig muligheten til å ha tilgang til sip nummer og passord etc. - som gjør det mulig å benytte 3. parts utstyr Og da nytter det ikke med Telio eller Nextphone! Kun fantasien setter grenser, men den setter også spor i lommeboka 6604074[/snapback] Det kan du skrive opp Pass deg med å skryte av dine ferdigheter rundt Asterisk - jeg kan bli en plagsom masekråke, og da sitter du i saksa! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå