Gå til innhold

Kniv på fly

Anbefalte innlegg

Etter 2 uker i Kroatia kom vi hjem i går. Da vi pakket opp oppdaget vi at pappa hadde tatt med seg en kniv i håndbagasjen på flyet. Dette er mildt sagt rystende. Jeg trodde da at etter 9/11 at man tok sikkerhetskontroller seriøst. Hvorfor ble ikke dette funnet? Hvem som helst kunne jo ha tatt med seg en kniv. Kan hende dette var en glipp, men alikavel slikt burde vel ikke skje?

Source: Aftenposten

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkerhetskontrollen har ikke noe ansvar for forbudte gjenstander. Du kan selvsagt om du ønsker gå tilbake til innsjekkingsskranken og få gjenstanden ettersendt, eller legge den i en oppbervaringsbok, eller eventuelt få noen som fulgte med ut til flyplassen til å ta den med hjem. Hvis ikke blir gjenstandene samlet opp i sikkerhetskontrollen og destruert, ihvert fall her i Norge.

Edit: Skal gjenstanden ettersendes fordrer det selvsagt at det er en type som det er lov å sende med fly overhode.

Ellers er det jo slik at gjennomslysningen ikke er sikrere enn personen som ser på skjermen, og det kan faktisk være at de overser ting. Spesielt hvis det ligger andre gjenstander av ulik fasong som også stopper røntgenstrålene i veska.

Den eneste måten man kunne hindre det på var ved manuell gjennomsøkning av all håndbagasje.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hos meg fant de et miniatyr skrujern som de konfiskerte. "Bladet" var vel 3-4 cm langt. Jeg kunne gjort mer skade med en barberhøvel :wee:

Når det er sagt så kan vi ikke kreve eller forvente at sikkerhetspersonale skal makte å fjerne alle farlige gjenstander.

Jeg velger heller litt mindre sikkerhet fremfor å bli regelrett kroppsvisitert,bli utsatt for evigvarende køer, samt at biletten da blir dyrere.

Det skal gå grenser for hvor mye terrorfrykten skal få diktere.

Lenke til kommentar
Vel, jeg forstår meg egentlig ikke helt på sikkerhetskontrollen her i Norge heller. Den piper aldri på meg, selv om jeg har store beltespenner o.l. der jeg fint kunne hatt en kniv isteden, av samme materiale.

6471763[/snapback]

På vei hjem hadde jeg flere skrutrekkere og en datachip med meg, jeg hadde kommet for seint til flyet og var skikkelig stressa. Jeg kom meg inn i flyet helt uanende om at jeg hadde dette på meg (jeg hadde vært på LAN), og under kontrollen smilte de Securitasfolka og alt var vanlig.

Da jeg først sjekka lomma to dager senere fant jeg ut at det var der jeg hadde lagt RAM-brikka og favorittskrutrekkeren. Hvorfor blir ikke slikt oppdaget?

(Samtidig er jeg glad for at jeg ikke ble oppdaget på den tida, det skal jeg innrømme.)

Bør jeg også si ifra til flyselskapet?

Lenke til kommentar

Dette ble også skrevet på Aftenposten.no: Hvis kniven havner riktig vei, synes den knapt på røntgen. Selv om man gjerne vil at sikkerhetsrutiner skal være absolutte, er det allikevel feilkilder. Man utelukker ikke terror - man usannsynliggjør det.

(Vil jeg tro...)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...