Xvani Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 hva slags vann skal man bruke i vannkjøling?? Har et bigwater sett som er tom for vannet som fulgte med. Kan jeg bruke vanlig vann? Takk for svar! Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) hva slags vann skal man bruke i vannkjøling?? Har et bigwater sett som er tom for vannet som fulgte med. Kan jeg bruke vanlig vann? Takk for svar! 6471244[/snapback] Vanlig springvann fungerer helt greit om du tilsetter noe algemiddel, kjøleveske eller lignende. Men, når det er sagt, så vil det være mye bedre å kjøpe batterivann eller destillert vann! Det er så billig så det er ingen grunn til ikke å bruke det(batterivann koster 12kr/l på nærmeste esso her, samme som bensinen ). Jeg ville samtidig også slengt med noe frostvæske som du kan tilsette(sånn som er blå ), eller finne en audi/vw forhandler eller noen tyskere og kjøpe pentosin... Endret 11. juli 2006 av sablabra Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 takk for svar! Hvem i svarte er det bilde av forresten? Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 takk for svar! Hvem i svarte er det bilde av forresten? 6472083[/snapback] Mora di! Nei, jeg fant hu på rimi.no. Opptil flere folk har sendt meg pm om at de kjenner hu osv... De prøver seg alle sammen Lenke til kommentar
MagE Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 PS: Ikke bland BW vesken og "vanlig vann." Tror ikke det hadde blitt så bra, Tøm settet for BW veske og fyll det med "Vanlig vann(Batterivann m/frostveske)" Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Det er også en bedre temp med destillert vann og kjølevæske enn vanlig springvann. Jeg merket kanskje 3 grader bedring.. Lenke til kommentar
eXa Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 BW veska suger jo. klumper seg opp etter noen måneder fulle av alger og drit! Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Det er også en bedre temp med destillert vann og kjølevæske enn vanlig springvann. Jeg merket kanskje 3 grader bedring.. 6480122[/snapback] Da var det nok noe annet som utgjorde 3c forskjell . Kanskje en liten smule forskjell, men i så fall så er den forskjellen så liten at den helt sikkert ikke er målbar Lenke til kommentar
eXa Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 ja 3grader forskjell er det ikke. forskjellen er bare hva som skjer med vannet etterhvert! Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Jeg er helt sikker! Det eneste jeg gjorde var å bytte vann den gangen. That's it, ca 3 graders forskjell! Jeg tror også springvannet våres har mye kalk, som kanskje hindrer mye varmeoverføring. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Jeg er helt sikker! Det eneste jeg gjorde var å bytte vann den gangen. That's it, ca 3 graders forskjell! Jeg tror også springvannet våres har mye kalk, som kanskje hindrer mye varmeoverføring. 6480321[/snapback] Naah, still don't believe you...Historien ble litt for fantastisk Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Yess, we do! Det er absolutt ingenting som skulle tilsi en så stor forbedring. Grovt sett er det fint lite forskjell på springvann og batterivann når det gjelder varmeledende egenskaper, så derfor tror i alle fall jeg at det er andre ting som har spilt deg et puss. Husk at en variasjon i lufttemperatur og -fuktighet er mer nærliggende å tro på, som en årsak til forbedringen. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Uff..! Så kommer selveste fasiten! Ja jeg får bare bøye meg når du kommer til Skrue, kanskje det var noe annet som var grunnen. ...Men jeg har en liten tro på at det var vannet enda... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Haha, fasiten? :!: La gå at jeg har fusket i faget en stund, men dermed er det jo ikke sagt at jeg alltid har rett! Men i dette tilfellet er jeg nok ganske sikker på at mine antakelser stemmer. Ved nærmere ettertanke kan jeg jo gi deg et lite halmstrå allikevel: Vannets overflatespenning kan i teorien forbedre resultatet, i den forstand som at en lavere overflatespenning kan ha en positiv effekt på kjøleevnen. Dermed skal jeg ikke utelukke at batterivann kan ha en lavere sådan, men jeg har strengt tatt ikke noe belegg for å påstå det. Personlig har jeg jo sølt vekk atskillige liter med både springvann og batterivann oppigjennom tiden, men har som sagt aldri opplevet noen forbedring av betydning. Det finnes visstnok tilsetninger som kan redusere overflatespenningen, men jeg for min del har aldri forsøkt slike ting. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 Du har jo drivi med dette i flere år, og er for mange vannkjølingens fasit, da du har god erfaring innen faget! Men den overflatespenningen, kanskje frostvæske gjør noe med den? Jeg hadde jo også 10% frostvæske i blandinga... Hvis dette utgjør noe da... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 (endret) Jeg vil tro at frostvæske vil redusere overflatespenningen, i og med at det er et spritprodukt, og dermed gi en viss effekt. Ulempen er imidlertid at frostvæsken i seg selv har en dårligere varmeledningsevne, og dermed risikerer man jo at vinninga går opp i spinninga! Utifra dette kan man egentlig lese at for mye frostvæske i vannet kan gi et dårligere resultat, temperaturmessig sett. Hovedårsaken til at vi bruker en skvett frostvæske i vannet, (5 til 10%), er for å beskytte mot korrosjon og galvanisk tæring, men den har også en algedrepende funksjon. Men for å komme tilbake til utgangspunktet: Vanlig vann inneholder gjerne salter, bakterier og diverse kjemikalier som over tid kan ha en uheldig effekt på kjølesystemet. Batterivann er jo kjemisk sett fritt for slikt, og dermed fordelaktig å bruke. Endret 14. juli 2006 av Skrue Lenke til kommentar
DuKeN Skrevet 15. juli 2006 Del Skrevet 15. juli 2006 Tro hva dere vil... 6485907[/snapback] jeg tror du hadde litt luft i systemet ditt jeg så etter at du fylte ble det litt mindre luft og bedre kjøling Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 16. juli 2006 Del Skrevet 16. juli 2006 Tro hva dere vil... 6485907[/snapback] jeg tror du hadde litt luft i systemet ditt jeg så etter at du fylte ble det litt mindre luft og bedre kjøling 6495098[/snapback] Ja må være noe sånt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå