Iris_L Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Heisann alle sammen Okey, her er saken; På siden min så skal jeg ha en side som heter dyrenavn. Dvs at brukere og gjesten kan finne dyrenavn, men det er så stress å legge inn nye navn hele tiden som folk sender inn til meg. Jeg lurer derfor på om noen kan lage eller vet om en plass hvor jeg kan finne en kode som gjør at brukere og gjester kan sende inn et dyrenavn som lagrer seg automatisk i databasen og på siden. Jeg holder på å lese webprogrammering i php nå, men jeg er ikke erfaren nok til å lage noe selv enda, så jeg setter stor pris på hjelp Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Du må nokk bruke en database. Kan det ikke enda selv da. Så beklager. Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Med følgende kode blir et dyrenavn lagt til på bunnen av filen "dyrenavn.txt" (opprett den!). $navn="nytt navn"; $f=fopen("dyrenavn.txt","a"); fwrite($f,$navn); fclose($f); Det er mulig du må endre linje tre til fwrite($f,"$navn\n"); eller fwrite($f,"$navn/n"); for at navnene skal komme på hver sin linje. Hvis du trenger mer hjelp, bare spør! Degeim Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 går det ann å endre linjer som allerede er skrevet?? Lenke til kommentar
Iris_L Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Går det ann å sotere etter bokstaver? Slik at alle A navn ligger under A, og alle B navn ligger under B? Ps. Jeg setter stor pris på at dere hjelper meg Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 hvis du skal bruke flatfil: 1: legg til en "\n" etter hvert dyrenavn 2: bruk file() til å hente ut innholdet, da blir det også enkelt å sortere den, siden file() returnerer et array 3: database er det enkleste å bruke Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) men hvis du vil bruke en sånn tekst fil. Kan du printe ut hele koden så du forklarte nå. forsto det ikke helt. PS. på den andre så fikk jeg opp 3 feilmelfinger om at fopen og alle de fikk Permission denied Endret 11. juli 2006 av AlecTBM Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) nei men lurer på det samme. vitsen med å starte en ny tråd om å spørre om hvorfor en ting i en annen tråd ikke funka? EDIT: her er de 3 feilmeldingene: Warning: fopen(data.txt): failed to open stream: Permission denied in /hsphere/local/home/findfile/nmbilder.findfilefast.com/xmltest/start.php on line 29 Warning: fwrite(): supplied argument is not a valid stream resource in /hsphere/local/home/findfile/nmbilder.findfilefast.com/xmltest/start.php on line 30 Warning: fclose(): supplied argument is not a valid stream resource in /hsphere/local/home/findfile/nmbilder.findfilefast.com/xmltest/start.php on line 31 Endret 11. juli 2006 av AlecTBM Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 er det noen som vet hva jeg skal gjøre her?? Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Du får permission denied mest sannsynlig fordi filen er CHMODdet feil. Prøv å CHMODDE den til 777, så funker det uansett. Og angåande å bruke file(), les her: http://no.php.net/manual/en/function.file.php Å redigere et dyrenavn kan gjøres hvis du bruker file(). Hvis ikke, kan du for eksempel bruke et FTP-program til å redigere filen. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 hvordan CHMODDE jeg den til 777 da? Gjør jeg det med file()?' Et ftp program? skulle ikke dette skje automatisk Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Du CHMODDER i et FTP-program. Jo, det skjer automatisk hvis du skriver kode for det, men for å endre ett og ett dyrenavn må du som sagt enten skrive kode, eller bruke et FTP-program. Derfor nevnte jeg at vha file() kan du få en array, og dermed enkelt redigere ett dyrenavn. Degeim Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 ok men for å fikse den CHMODDER så må jeg bruke et ftp program? Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 du kunne tatt det videre i den forrige tråden. Du kan chmodde en fil enten i en ftp klient eller med php: chmod('file.txt', 0777); // eller hvis du skal chmodde alle filer i en mappe: $dir = 'folder/'; $scandir = scandir($dir); for($i = 0; $i < count($scandir); $i++) chmod($dir . $scandir[$i], 0777); noe sånt... utestet Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Hmm, der fikk jeg opp en feilmelding til: Warning: chmod(): Operation not permitted in /hsphere/local/home/findfile/nmbilder.findfilefast.com/xmltest/start.php on line 28 EDIT: Jeg prøvde å bruke den for mappa, den funka, men det kom opp en feilmeilding om scandir: Fatal error: Call to undefined function: scandir() in /hsphere/local/home/findfile/nmbilder.findfilefast.com/xmltest/start.php on line 29 Denne funka jo ellers da Endret 11. juli 2006 av AlecTBM Lenke til kommentar
hockey500 Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 scandir krever versjon 5, og chmod() feilen er selvforklarende. du får prøve å gjøre det i ftp klienten din Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 jeg fikk kun opp en feilmelding når jeg prøvde å ta hele mappa. og det var den scandir() feilen Lenke til kommentar
trrunde Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Du har ikke php5 derfor må du bruke readdir, se på php.net står eksempel der! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå