Gå til innhold

For mye bunnstoff


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Husk at topcoaten (lakken) mister all glans når du bruker sandpapir på den. Både lakken bak bunnstoffet og litt oppover (vanskelig holde seg innenfor en linje) vil bli kritthvit og glansløs. Den gamle topcoaten er veldig ofte litt gulaktig/beigeaktig, og også polert. Det vil ikke se særlig fint ut når de to fargene/områdene blandes.

Jeg usikker på om det går an å fikse glansen med veldig fint sandpapir og poleringsmiddel, men fargeforskjellen får du ikke vekk før om et par år.

 

Jeg ville prøvd med kjemikalier som aceton, white-spirit eller kanskje rensestoff som Hugos før jeg satt i gang med sandpapir.

Lenke til kommentar
Husk at topcoaten (lakken) mister all glans når du bruker sandpapir på den. Både lakken bak bunnstoffet og litt oppover (vanskelig holde seg innenfor en linje) vil bli kritthvit og glansløs. Den gamle topcoaten er veldig ofte litt gulaktig/beigeaktig, og også polert. Det vil ikke se særlig fint ut når de to fargene/områdene blandes.

Jeg usikker på om det går an å fikse glansen med veldig fint sandpapir og poleringsmiddel, men fargeforskjellen får du ikke vekk før om et par år.

 

Jeg ville prøvd med kjemikalier som aceton, white-spirit eller kanskje rensestoff som Hugos før jeg satt i gang med sandpapir.

6674342[/snapback]

 

Evt,; pusse på nytt.

Lenke til kommentar
Husk at topcoaten (lakken) mister all glans når du bruker sandpapir på den. Både lakken bak bunnstoffet og litt oppover (vanskelig holde seg innenfor en linje) vil bli kritthvit og glansløs. Den gamle topcoaten er veldig ofte litt gulaktig/beigeaktig, og også polert. Det vil ikke se særlig fint ut når de to fargene/områdene blandes.

Jeg usikker på om det går an å fikse glansen med veldig fint sandpapir og poleringsmiddel, men fargeforskjellen får du ikke vekk før om et par år.

 

Jeg ville prøvd med kjemikalier som aceton, white-spirit eller kanskje rensestoff som Hugos før jeg satt i gang med sandpapir.

6674342[/snapback]

Evt,; pusse på nytt.

6686202[/snapback]

Hva mener du?
Lenke til kommentar
Husk at topcoaten (lakken) mister all glans når du bruker sandpapir på den. Både lakken bak bunnstoffet og litt oppover (vanskelig holde seg innenfor en linje) vil bli kritthvit og glansløs. Den gamle topcoaten er veldig ofte litt gulaktig/beigeaktig, og også polert. Det vil ikke se særlig fint ut når de to fargene/områdene blandes.

Jeg usikker på om det går an å fikse glansen med veldig fint sandpapir og poleringsmiddel, men fargeforskjellen får du ikke vekk før om et par år.

 

Jeg ville prøvd med kjemikalier som aceton, white-spirit eller kanskje rensestoff som Hugos før jeg satt i gang med sandpapir.

6674342[/snapback]

Evt,; pusse på nytt.

6686202[/snapback]

Hva mener du?

6687930[/snapback]

 

Siden det er mye bunnstoff på båten, så kan du kjøre på med pussemaskin "lett" over båten. Så legge på de lagene du føler er nødvendig. Jeg bare nevner det siden du var kritisk til bruk av diverse midler. Du kjører jo bare på med et pusse-lag, et lag med hempel hard racing, for så å ta et lakk-lag over.

Og forresten, Hugos er et vaskemiddel, ikke et middel for å "fjerne" maling...

 

Jon.

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
Siden det er mye bunnstoff på båten, så kan du kjøre på med pussemaskin "lett" over båten. Så legge på de lagene du føler er nødvendig. Jeg bare nevner det siden du var kritisk til bruk av diverse midler. Du kjører jo bare på med et pusse-lag, et lag med hempel hard racing, for så å ta et lakk-lag over.

Og forresten, Hugos er et vaskemiddel, ikke et middel for å "fjerne" maling...

 

Jon.

6688493[/snapback]

Du mener å pusse ned hele båten (ikke helt ned til glassfiberen, men litt ned i lakken) og lakke den på nytt når man først er i gang?

 

Om Hugos er et vaksemiddel eller ei vet jeg ikke, men jeg har ihvertfall brukt Hugos til å rubbe vekk flekker av både grunning og bunnstoff. Med litt tid og krefter går det helt fint. Jeg er usikker på hvor lett det er med større flater med bunnstoff, men jeg kan tenke meg det vil ta lang tid.

Lenke til kommentar
Siden det er mye bunnstoff på båten, så kan du kjøre på med pussemaskin "lett" over båten. Så legge på de lagene du føler er nødvendig. Jeg bare nevner det siden du var kritisk til bruk av diverse midler. Du kjører jo bare på med et pusse-lag, et lag med hempel hard racing, for så å ta et lakk-lag over.

Og forresten, Hugos er et vaskemiddel, ikke et middel for å "fjerne" maling...

 

Jon.

6688493[/snapback]

Du mener å pusse ned hele båten (ikke helt ned til glassfiberen, men litt ned i lakken) og lakke den på nytt når man først er i gang?

 

Om Hugos er et vaksemiddel eller ei vet jeg ikke, men jeg har ihvertfall brukt Hugos til å rubbe vekk flekker av både grunning og bunnstoff. Med litt tid og krefter går det helt fint. Jeg er usikker på hvor lett det er med større flater med bunnstoff, men jeg kan tenke meg det vil ta lang tid.

6688799[/snapback]

 

 

Hugos bruker du som oftest på puter, gummibåter, og noen ganger på flekker på galssfiber/plast. Som oftest går flekkene vi har på båter som maling o.l, og vi bruker derfor "sandpapir-krem". For vask av båt sprayer vi på såpe, går over med svamp , og vasker. Hugos hjelper derfor lite som malingfjerner, for den fjerner flekker av type "skitt" og ikke maling. Da bruker vi denne "sandpapirkremen", tynner, glassfiberavfetter, eller pussemaskin. I dette tilfellet er nok det lurest å bruke pussemaskin.

 

Båtplast tar ikke direkte skade av bruk av midler, så lenge du ikke står å har det på i solsteiken, og over lengre tid. Men uansett hvor du står, BØR du tørke ofte over. Er kjipt å ha gått rundt hele båten, for så å må gå en ny runde for å finne ut hvis du faktisk hadde fjernet maling. Så bommer du på et sted, glemmer å ta vekk noe, og du vil ende opp med flekker når dette har vært på i lang nok tid.

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
Men hvordan gjør man det uten å skade lakken?? :hmm:

6718784[/snapback]

Kjemikalier som tidligere foreslått: glassfiberavfetter, tynner (Thinner 508), aceton, malingsfjerner, eller i verste fall "gluko"(sandpapir krem).

Hvis du ikke har noen av de kan kanskje white spirit fungerer (de må du ihvertfall ha stående i garasjen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...