Gå til innhold

Noen som har erfaring med Ricoh Caplio R4?

Anbefalte innlegg

Heihei alle sammen!

Jeg er ei ung jente som vurderer å kjøpe meg et Ricoh Caplio R4- digitalkamera. Er det noen som har erfaringer med dette kameraet? Er veldig usikker på om dette er et bra kamera, for jeg har ikke funnet så mye om det... :(

Er veldig takknemmelig for alle svar! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er litt nytt, så det er nok ikke mange som har erfaring med akurat denne modellen. Du kan sikkert google deg til noen tester, og venter du litt, kan det hende noen dukker opp med en link. Forgjengeren, R3, fikk kritikk for dårlig optisk skarphet. Det er veldig hurtig, og har stor zoom, men mangler altså litt på skarphet. Mange håper Ricoh har fikset dette på den nye R4'en.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

Finnes det ingen tester/erfaringer av dette kameraet på norsk? Er Caplio R40 bedre enn R4? Andre kamera som dere vil annbefale? Må være et lett lite kamera som går i lommen, bra zoom og bildekvalitet, pris helst ikke så mye over 3000,-

Dette blir mitt første digitalkamera så jeg har ikke så mye erfaring... :blush:

Har Caplio R4 kommet i butikkene? Er det best å kjøpe i butikk eller på nett? -Trygge nettbutikker?

Lenke til kommentar
Takk for svar!  :)

Finnes det ingen tester/erfaringer av dette kameraet på norsk? Er Caplio R40 bedre enn R4? Andre kamera som dere vil annbefale? Må være et lett lite kamera som går i lommen, bra zoom og bildekvalitet, pris helst ikke så mye over 3000,-

Har Caplio R4 kommet i butikkene? Er det best å kjøpe i butikk eller på nett? -Trygge nettbutikker?

6471411[/snapback]

Ta en titt på Panasonic Lumix FX01: https://prisguiden.no/product.php?productId=41601

Dette kameraet har ikke fult så mye tele (zoom) som Ricoh, men har veldig god vidvinkel, dvs du får mye mer med i bildet i bredden. Kameraet ser og føles eksklusivt og optikken er god. Husk å ta med minnekort og bæreveske med i prisen, legg på omlag 600 kr for en god veske og minnekort.

Når det gjelder butikk eller nettbutikk, så ville jeg anbefalt deg å gå til en seriøs fotoforhandler og spørre om veiledning siden du er ganske ny på kameramarkedet. Poengter at prisen ikke skal overstige budsjettet ditt inkl minnekort og veske, og forklar hva du skal bruke kameraet ditt til. Om du ikke ender med å kjøpe kameraet der, men på nettet, så legg hvertfall igjen noe penger i butikken som "takk for hjelpen". Uten kunder går de konkurs.

De aller fleste nettbutikker er seriøse, og går du på www.prisguide.no så kan du lese erfaringer med de fleste nettbutikker.

Lenke til kommentar
Takk for svar!  :)

6471411[/snapback]

Ta en titt på Panasonic Lumix FX01: https://prisguiden.no/product.php?productId=41601

Dette kameraet har ikke fult så mye tele (zoom) som Ricoh, men har veldig god vidvinkel, dvs du får mye mer med i bildet i bredden. Kameraet ser og føles eksklusivt og optikken er god. Husk å ta med minnekort og bæreveske med i prisen, legg på omlag 600 kr for en god veske og minnekort.

Når det gjelder butikk eller nettbutikk, så ville jeg anbefalt deg å gå til en seriøs fotoforhandler og spørre om veiledning siden du er ganske ny på kameramarkedet. Poengter at prisen ikke skal overstige budsjettet ditt inkl minnekort og veske, og forklar hva du skal bruke kameraet ditt til. Om du ikke ender med å kjøpe kameraet der, men på nettet, så legg hvertfall igjen noe penger i butikken som "takk for hjelpen". Uten kunder går de konkurs.

De aller fleste nettbutikker er seriøse, og går du på www.prisguide.no så kan du lese erfaringer med de fleste nettbutikker.

6471445[/snapback]

Jeg har sett litt på dette kameraet du nevner... -Panasonic Lumix FX01.. Men har sett erfaringer å tester som sier det har veldig mye bildestøy. :dontgetit: Caplio har vist også en del støy på høy ISO, men hvem av dem er verst? :ermm:

Lenke til kommentar

Det er bedre med litt bildestøy enn optisk uskarphet. Selv har jeg fremdeles Fuji F11 som favoritt i prisklassen, med Nikon P2 som nr 2. Sistnevnte får man for under 2000, og F11 er ikke så mye dyrere. Jeg har ikke behov for så mye zoom, men setter pris på optisk skarphet, relativt lav støy og moderat digital oppskarping.

Lenke til kommentar
Det er bedre med litt bildestøy enn optisk uskarphet. Selv har jeg fremdeles Fuji F11 som favoritt i prisklassen, med Nikon P2 som nr 2. Sistnevnte får man for under 2000, og F11 er ikke så mye dyrere. Jeg har ikke behov for så mye zoom, men setter pris på optisk skarphet, relativt lav støy og moderat digital oppskarping.

6471918[/snapback]

Hva er forskjellen på bildestøy og optisk uskarphet? :blush:

Takk for tips!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...