Gå til innhold

overklokking av 7950GX2...?

Anbefalte innlegg

Hei :) Skal bygge meg ny pc og før delene ankommer vil jeg gjærne lære litt om overklokking etc.

1. Hvor mye kan kan man overklokke ett 7950GX2? 600Mhz? 650Mhz? Og hvilken forskjell merkes ved en slik overklokking f.eks i 3DMark05?

2. Hvor varmt kan kortet bli før jeg må ringe brannvesenet?

3. Kan jeg kjøre 2 7950GX2 på HK'n mitt (ASUS M2N32-SLI DX)??

4. Har sett av tester at ytelsen er "nesten" like bra på oppløsningen 2560X1600 som ved 1280x1024. Hvilke skjermer har denne oppløsningen til en "rimelig" penge?

Og til slutt: Hva bør jeg få av score på 3Dmark05 - 06?

Resten av HW er:

HK: Asus M2N32SLI DX https://www.psdata.no/ps.asp?IT=128883

CPU: Athlon 64 X2 4200+ https://www.psdata.no/ps.asp?IT=128777

RAM: Corsair TWIN2X2048-6400C3, 2x1024MB

PSU: Thermaltake Toghpower 750w https://www.psdata.no/ps.asp?IT=128895

HD: WD Raptor 150gb sata 10000RPM 16mb https://www.psdata.no/ps.asp?IT=121374

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Individuelt, må testes ut

2. 70-80 grader load er max anbefalt

3. Nvidia kommer/har kommet med nye drivere med offisiell støtte for QUAD SLI med 7950 (vet ikke om de er ute eller ikke enda, men de kommer)

4. Eneste skjermene jeg vet om med 2560x1600 er 30' LCD skjermer fra Dell og Apple. De starter på rundt 18000kr, dvs ikke en rimelig penge.

Lenke til kommentar

Thermaltake er ikke det ideele merket når du skal ha nok power til å drive et sånt oppsett uten spenningsfall o.l., men 750w burde ha nok ampere på 12v railen til å dra to av de korta ja.

Om du har bruk for det er en annen sak, hvilken oppløsning skal du spille i? Lavere enn 1920x1200 mener jeg det er meningsløst å kjøpe to så kraftige kort.

Lenke til kommentar

ok. Takk for innlegget :)

Jeg har to 19" Viewsonic LCd'er som jeg tenkte å kjøre i dualmode.. Defor jeg vurderer 2 stk :hmm: Drømmer om fast 150fps (eller mer m/allt på max) i Counter-Strike Source i dualmode :dribble: Begge med 1280*1024. (det blir vel det samme som 2560*2048?). :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
150fps er meningsløst da skjermene dine ikke klarer å vise mer enn 60/75fps. Om du bruker skjermene i spanmode får du 2560x1024, om du ikke setter de oppå hverandre, da blir det 1280x2048.

TROR JEG.

6561795[/snapback]

Nja, stemmer ikke helt det du. Hvis du bare har Vsync avskrudd så går det fint, men bildekvaliteten blir mye bedre med Vsync på(og fps blir begrenset til hvor høy refresh rate du har, normalt 60hz på lcd)

2 kort fungerer foreløpig ikke helt ypperlig, og spør du meg er det absolutt ikke verdt det. Og hvis cs: source er det hyppigste brukte spillet vil ett kort holde i massevis!

Men ikke forvent å få overklokket veldig langt. Det er en relativt liten kjøleløsning som skal kvitte seg med mye varme, så overklokking begrenses av varmen. Men om du kan ordne ordentlig kjøling så klokker de som bare det, i likhet med sin lillebror 7900gt. Det kan voltmoddes også, men da MÅ du ha god kjøling først.

Når det gjelder strømforsyningen så ville jeg definitivt ikke valgt TT. Jeg kan anbefale Seasonic, MIST, OCZ, Enermax og sikkert et par til og.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil nok ikke anbefale å klokke mye på 7950gx2 det er jo to kort som er klistra helt inntill hverandre så jeg tror ikke du klarer å montere nye kjølere på kortet, kan være du får pressa inn en vannblokk da men... det kortet varer lenge før det bli utdatert

Lenke til kommentar

Jeg har testet kortet både med og uten klokking.. Og som det er sagt i tråden her så er det slettes ikke nødvendig å klokke dette kortet... (enda).

Er heller ikke nødvnedig å kjøpe ett til å kjøre quad-sli da dette kortet drar hva det skulle være som "enkelt-kort" en stund til fremover :tease:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Men ikke forvent å få overklokket veldig langt. Det er en relativt liten kjøleløsning som skal kvitte seg med mye varme, så overklokking begrenses av varmen. Men om du kan ordne ordentlig kjøling så klokker de som bare det...

6597397[/snapback]

Dangerden har selvsagt en kjøleløsning for NVIDIA 7950 GX2 som også støtter quad SLI. Prisen er stive 2 x 200$ :whistle:

http://www.dangerdenstore.com/product.php?...7&cat=89&page=1

Endret av lurerpaa
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

merker en del forksjell ved å klokke ja

du klokker til stopper da :yes:

quadro er litt wast for money driver er dårlig for det .det er vel kunne bf2 og fear som det funker på.

Et tips til deg er at gx2 er veldig cpu kreven eller for si med andre ord , du merker veldig forksjell fra en x2 4400 til E6600 eller det gjøre jeg

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Må bare beklage at jeg spør, men burde ikke denne tråden flyttes til "overklokking av skjermkort" ?

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Edit: Innlegg nr 300 :w00t:
Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...