Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen fryser på BIOS-skjermen

Anbefalte innlegg

Sliter med at maskinen fryser i BIOS.

Det hele begynte med at maskinen ikke ville starte, noe jeg trodde var pga. strømforsyningen. Jeg kjøpte ny strømforsyning, og da startet maskinen. Jeg kom inn i windows og alt mulig, men etter å ha tatt to omstarter, grunnet tilkobling av tastatur ville ikke windows starte. Maskinen låste seg akkurat når "loadeskjermen" til windows kom opp. Etter at dette skjedde prøvde jeg å starte på nytt med svenskeknappen, og kjøre safemode, men det funket heller ikke. Jeg tenkte at det kanskje bedret seg hvis jeg lot maskinen stå over natta, men i morrest ville ikke maskinen komme inn i menyen hvor man velger safemode o.l engang. Nå låser den seg på MSI sin booteskjerm, og jeg får ikke kommet inn i BIOS. Jeg har prøvd å koble ut to av diskene mine, tenkte kanskje det var pga. strømforsyningen ga for lite strøm, men det hjalp ikke.

Noen som har noen tips til hva jeg kan prøve for å fikse dette her? Jeg har en webside jeg må være ferdig med innen slutten av juli, så det haster ganske mye. Jeg kan sjekke hva slags hovedkort o.l jeg har etterpå hvis det trengs.

Håper noen kan hjelpe

Mvh. Bendik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hvilket hovedkort du har kan være greit å vite.

Samt, hva slags cpu-vifte har du?

Enkelte MSI hovedkort takler dårlig rpm-signalet ifra noen typer cpu vifter som da gir "heng" når man prøver å gå inn i bios.

Du kan jo prøve å sette på en annen cpu-vifte hvis du har en liggende.

Lenke til kommentar

Det aller første jeg ville gjort var å resette alle BIOS/CMOS instillinger. Alle hovedkort har en "CLEAR CMOS"-funksjon, gjerne via en jumper eller en knapp på hovedkortet. Sjekk i bruksanvisningen til hovedkortet ditt, hvordan du gjør dette. Dermed vil du ivhertfall kunne eliminere noen feilkilder, som f.eks. feil D-RAM timing (som ofte kan forårsake slike "heng" i POST).

Lenke til kommentar

Det hjalp ikke å CLEAR CMOS, vifta går, men jeg skal prøve en annen vifte snart!

Vifta som sitter på er en original INTEL, men ikke den som fulgte med. Jeg bytta til en som en kompis hadde fordi den visstnok var mer stillegående. Men jeg har originalen et sted, skal prøve den.

Prosessoren er en 2,4Ghz Pentium 4, hovedkortet er MSI 845PE Max og jeg har 2 256MB DDRAM-brikker. Ellers kjører jeg tre 200gb IDE disker, en DVD-RW brenner, Radeon 9600, lydkort og nettverkskort.

Endret av Hoibraaten
Lenke til kommentar

Nå har jeg bytta vifte, og det hjalp heller ikke. Nå starter ikke maskinen heller. Samme problemet som før jeg byttet strømforsyning.. det var endel støv og skitt under vifta, vet ikke om det er vanlig men jeg prøvde å rengjøre litt før jeg satt på den andre viften. Er vel bare å kjøpe ny maskin nå vel? Har jo vart i 4 år nå :)

Endret av Hoibraaten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...