Gå til innhold

Partisjonering av disk for w2k/xubuntu dualboot

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg hentet akkurat min "nye" IBM T22 900MHz laptop på postkontoret med flotte W98 SE installert :)

Maskinen har en 20GB disk og jeg planlegger å ha både w2k og xubuntu installert, men jeg lurer på hvor mye plass jeg skal allokere til xubuntu sine partisjoner.

Jeg installerer akkurat nå w2k på en 4000MB NTFS partisjon, men må vel ha både en f.eks ext3 partisjon, en swap partisjon og en FAT32 for musikk og andre filer som skal være tilgjengelig for begge OS.

Spørsmålet mitt er, hvor store skal jeg gjøre de to linuxpartisjonene og hvilket filsystem skal jeg bruke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En tommelfingerregel for swap-partisjonen er at den skal være 1,5-2 ganger så stor som minnet på dataen. Har du 256 MB ram velger du ca 500 MB swap-partisjon.

Jeg vet ikke hva du skal bruke xubuntupartisjonen din til, men 3-4 GB ville vært tilstrekkelig til mitt bruk.

Windows kan med plugins få lese- og skrivetilgang til ext3, men jeg pleier å velge FAT32 til partisjoner som skal leses av både linux og windows fordi jeg er lat. Det er et dårligere filsystem, men jeg tror ikke du kommer til å merke forskjell. En defragmentering kan dog være nødvendig på FAT32 med jevne mellomrom noe man unngår med ext3.

Til vanlig desktopbruk vil du ikke merke ytelsesforskjell mellom de forskjellige filsystemene og derfor ville jeg valgt ext3 fordi jeg aldri har hørt om noen problemer med det.

Om du derimot trenger god ytelse med små filer (mindre enn 4 kB) fordi du driver med HTTP caches eller liknende, vil reiserFS gi betydelig bedre ytelse.

Edit: rettet noen skrivefeil ...

Endret av wiley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...