Rob3rt Skrevet 13. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 13. mai 2003 Jeg kommer ikke til å gå inn i militæret. Har vært på sesjon og blitt meldt tjenestedyktig, men jeg er imot krigføring, så derfor kommer jeg nok til å måtte ta samfunnstjeneste. Vurderer det samme. Men, om jeg går i militæret, er det jo enklere å dimme (er i elendig fysisk form) ++ Samfunnstjeneste varer 6. mnd lenger og er vanskeligere å komme seg ut av ?? Lenke til kommentar
kommers Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 Jeg kommer ikke til å gå inn i militæret. Har vært på sesjon og blitt meldt tjenestedyktig, men jeg er imot krigføring, så derfor kommer jeg nok til å måtte ta samfunnstjeneste. Vurderer det samme. Men, om jeg går i militæret, er det jo enklere å dimme (er i elendig fysisk form) ++ Samfunnstjeneste varer 6. mnd lenger og er vanskeligere å komme seg ut av ?? du _vurderer_ å bli i mot krig? beklager å måtte si dette, men de av dere som på død og liv prøver å slippe uten noen som helst ordentlig grunn (dvs uten noen form for reelle fysiske/psykiske problemer av betydning) burde være de som ble gitt bort som krigsfanger til fienden ved en krig (okay, litt på kanten, men...). tenk deg om, hvorfor skal andre gidde å forsvare landet og rævva di og risikere sitt eget liv for deg når du ikke en gang gidder å gjennomføre _ETT_ år med militærtjeneste? patetiske er dere, dere fortjener ikke forsvaret. og uansett, det er helt greit at du er i mot krig, våpen og å drepe andre: men da skal du uansett gjennomføre siviltjeneste. har selv gjennomført 1 år på setermoen, troms. har ikke angret lenger enn et par dager - maksimum - om gangen, og nå i ettertid har det gitt meg mange positive gevinster: masse erfaringer, bedre selvfølelse, nye kamerater for livet, og gode papirer å slå i bordet med til arbeidsgiver (tjenesteuttalelse og bevis på gjennomført verneplikt). totalt sett et vel anvendt år (ja, vet at lønn er dårlig slik den er i dag, men allikevel...) -- uansett, det er min spontane mening... Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 13. mai 2003 Del Skrevet 13. mai 2003 er jo ikke akkurat "samfunns tjeneste" da. (siviltjeneste kansje?) Uansett så dimmer du ikke pga dårlig fysisk form, da får du bare melding om at du må komme deg i bedre form, enkelt og greit Lenke til kommentar
L.. Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Vel når en idiot som meg greier å fullføre førstegangstjenesten så viser det bare på dere, at norge ikke overlever mer 3-4 timer i krig. Sverige kunne bare tatt over norge i dag om de ville. Jeje. Ikke det at jeg likte førstegangstjensten noe bedre jeg heller. Fikk med meg noen sykt gode papirer fra forsvaret da. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Vel når en idiot som meg greier å fullføre førstegangstjenesten så viser det bare på dere, at norge ikke overlever mer 3-4 timer i krig. Sverige kunne bare tatt over norge i dag om de ville. Jeje.Ikke det at jeg likte førstegangstjensten noe bedre jeg heller. Fikk med meg noen sykt gode papirer fra forsvaret da. Ville nok ha tatt litt lenger tid som så... men uansett. USA & Co (resten av NATO-folka ville ha kommet til unsetning. (Sverige er vel ikke medlem så vidt jeg veit) Lenke til kommentar
lperik Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Ville nok ha tatt litt lenger tid som så... men uansett. USA & Co (resten av NATO-folka ville ha kommet til unsetning. (Sverige er vel ikke medlem så vidt jeg veit) Nei, de er så passive som det går ann å få blitt. Måten jeg kom meg unna på var å få legeattest på at jeg ikke burde gå i tjeneste pga selvmordstanker osv. Lenke til kommentar
Lenny Skrevet 14. mai 2003 Del Skrevet 14. mai 2003 Ville nok ha tatt litt lenger tid som så... men uansett. USA & Co (resten av NATO-folka ville ha kommet til unsetning. (Sverige er vel ikke medlem så vidt jeg veit) Nei, de er så passive som det går ann å få blitt. Måten jeg kom meg unna på var å få legeattest på at jeg ikke burde gå i tjeneste pga selvmordstanker osv. Da bør vi ikke snakke stygt til deg. Da har vi deg plutselig på nyhetene snart. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 15. mai 2003 Del Skrevet 15. mai 2003 Måten jeg kom meg unna på var å få legeattest på at jeg ikke burde gå i tjeneste pga selvmordstanker osv. Ja du er nok stolt av deg selv... Fin attest å vise frem. Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Skjønner ikke at folk ikke klarer og ikke slippe dette. Ta på deg gammle slitne klær. vær våken natten før. Svar på 2-3 spørsmåll på hvert av oppgavearkene. si du ikke så no på fargeblind testen. trykk når det selv passer deg på den lyd teste, selv om rasshølet prøver lure deg. Når du er inne på sesjons greiene så stell deg i et hjørne alene og se ned i bakken, kjedelige timer men du takker deg selv etterpå. I skjemate har du seff skrevet at du har prøvd piller og harsj noen ganger, Hvormange liter alkohol du drikker i uka? det husker du ikke :-) Du bor jo seff hos din mor og har sluttet på vidregående. Er simpelt slippe dette gutter, bare bruk fantasien så slipper dere militær driten. Lenke til kommentar
Archangel Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Hva er denne " passifist " boelgen for noe ??? Herregud greit at krig er elendig og at det er ingen ( saa godt som ) oensker det , men dersom noe slikt skjer saa tror jeg ikke passifistene har noe imot at personer som meg stiller seg mellom dem og fienden . Jeg forstaar meg rett og slett ikke paa det , har ikke noe oenske om det heller . Er det flower power faktor 100 det gaar i eller ?? Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Er nok heller en generasjon av talentløse, svake, umotiverte gutter som knapt klarer åpne en melkekartong, som desverre kommer fram i lyset.. Når jeg forteller deg at noen av guttene har problemer med å huske adressen til hvor de bor, eller telefonnummeret hjem, så er det realiteten. Tragisk. :-| Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Er nok heller en generasjon av talentløse, svake, umotiverte gutter som knapt klarer åpne en melkekartong, som desverre kommer fram i lyset.. Når jeg forteller deg at noen av guttene har problemer med å huske adressen til hvor de bor, eller telefonnummeret hjem, så er det realiteten. Tragisk. :-| Jeg er da tøff nok til sitte med neon/katode lys :-) er du hondaen? Leste du foresten tråden om "neon lys i leketøys foretningen" ? Den må du få med deg, tror du vil felle en tåre i den Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 Krishell: Har du url til den tråden ? :-D Ang. UV lys.. da jeg jobbet under en arbeidsuke hos Havforsknings instututtet her i Bergen som fjortis, så ble jeg kraftig advart av en seniorforsker der over UV lysrørene som ofte ble brukt i klesforretninger og diskotek.. Har nok hengt etter siden ;-) Lenke til kommentar
Krishell Skrevet 18. mai 2003 Del Skrevet 18. mai 2003 http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=114288 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 21. mai 2003 Del Skrevet 21. mai 2003 når dem spør om det er noe "annet" du vil nevne, si at du ofte har våte drømmer om gønnere og slikt Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 du _vurderer_ å bli i mot krig? beklager å måtte si dette, men de av dere som på død og liv prøver å slippe uten noen som helst ordentlig grunn (dvs uten noen form for reelle fysiske/psykiske problemer av betydning) burde være de som ble gitt bort som krigsfanger til fienden ved en krig (okay, litt på kanten, men...). tenk deg om, hvorfor skal andre gidde å forsvare landet og rævva di og risikere sitt eget liv for deg når du ikke en gang gidder å gjennomføre _ETT_ år med militærtjeneste? patetiske er dere, dere fortjener ikke forsvaret. ... Hoerte nettopp noe om at noen folk blei litt sure paa dem forvokste norske speiderne som rota nedi Afganistan og deltok i operasjoner med bombing av sivilbefolkningen. Om og hvis dette medfoerer at ei bombe knaller av i Norge, og familien din blir drept, vil du da si at de norske idiotene dreiv og forsvarte norge i Afghanistan? Serioest, begrepet aa forsvare norge er meningsloest med tanke paa tilstanden til det norske forsvaret, og ikke minst fravaeret av en potensiell fiende. Da gjenstaar kun aa opprettholde en yrkeshaer (les: leiemordere) og sende dem ditt USA befaler oss slik at ogsaa VAART land kan bli dratt inn i USA's skitne kriger og faa smake konsekvensene av det. Maa vi ta og revurdere det gammel-modige fiendebildet vaars, og ikke bare gulpe opp idioti som vi har blitt servert i Heimevernet (og for en vits de folka er). Lenke til kommentar
kommers Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 Hoerte nettopp noe om at noen folk blei litt sure paa dem forvokste norske speiderne som rota nedi Afganistan og deltok i operasjoner med bombing av sivilbefolkningen. Om og hvis dette medfoerer at ei bombe knaller av i Norge, og familien din blir drept, vil du da si at de norske idiotene dreiv og forsvarte norge i Afghanistan? Du misforstår. Det er stor forskjell på å avtjene verneplikt for å få opplærling til å kunne utføre din plikt som nordmann og forsvare fedrelandet ved en invasjon, og de norske soldater som frivillig skriver under kontrakter for å tjene raske penger som sendes som internasjonale kontingenter på risikofylte oppdrag i regi av FN. Serioest, begrepet aa forsvare norge er meningsloest med tanke paa tilstanden til det norske forsvaret, og ikke minst fravaeret av en potensiell fiende. Så siden Norge ikke har ABC-våpen, så er det ingen vits at Norge utdanner nordmenn til å kunne forsvare landet sitt? Da gjenstaar kun aa opprettholde en yrkeshaer (les: leiemordere) og sende dem ditt USA befaler oss slik at ogsaa VAART land kan bli dratt inn i USA's skitne kriger og faa smake konsekvensene av det. Ja, en yrkeshær vil sannsynligvis holde høyere "kvalitet" en en gjennomsnittlig norsk soldat i førstegangstjeneste. Men i Norge bor der under 5 millioner mennesker, og hvor stor andel tror du har lyst til å bli yrkessoldater? I hvert fall ikke nok til å kunne utfylle en nødvendig hær ved en invasjon. Dersom en invasjon er tilfelle, så vil idag man kalle inn mobiliseringshæren, dvs alle soldater som har gjennomført verneplikten og sitter inne med de kunnskaper som trengs for å kunne fungere som en soldat. Tror du forsvaret til Norge blir styrket av alle de som på feilaktig grunnlag sniker seg unna verneplikten for heller å kunne tilbringe et år hjemme hos mor? Ved en krig er alle tilgjengelige soldater uunnværlige. Er forøvrig enig i at Norge utenrikspolitisk sett vil gjøre klokt i å ikke blande seg for mye inn i USAs "skitne" bedrifter. Men det er en helt annen diskusjon. Maa vi ta og revurdere det gammel-modige fiendebildet vaars, og ikke bare gulpe opp idioti som vi har blitt servert i Heimevernet (og for en vits de folka er). Å være paranoid er ikke sunt, men å være realistisk og se på saken som "i tilfelle...", tilsier at det er et behov for et norsk forsvar. Man kan jo ikke forvente at andre land (les NATO) skal ofre sine styrker for å forsvare Norge når Norge selv ikke er interessert i å prøve å forsvare seg selv? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 eg begynnte med denne tråden med holdningen at eg kunne finne ett par tips & triks til å slippe unna førstegangstjenesten. etter å ha lest alle (les: ALLE) postene her sitter eg her tilbake med en litt annen holdning. det som slo meg var følgende punkter: - eg er i relativ god form, men kunne trenge litt mer. hvorfor ikke få litt "gratis" trening med lønn? (i stede for å betale for å gå på sats hvor de stort sett glemmer att du er der, og den oppfølgningstimen du hadde avtalt ble avlyst fordi treneren ikke orket det da, "fikk du ikke beskjeden på telefonsvareren? åhh, feil nummer") - er det som regel ikke litt gøy å leke krig da? springe rundt i skogen og skyte på hverandre med paintball. leke krig i cs. skyte venner? dette kan bli gøy. - ett år hvor du bare gjør hva du blir bedt om, du slipper å tenke, du slipper avsvar. eg har bodd hjemmenifra (les: voksen) i 4 år nå, og eg gleder meg til å slippe å tenke ØKONOMI / REGNINGER / FORFALL / RENTER / AVDRAG!. forsvaret betaler rente, og eventuellt alle avdrag du ikke får utsatt. - du treffer nye folk. folk med annen bakgrunn og interesse enn deg selv. du er nødt til og bo med disse folkene(hvertfall noen av de) og derfor får man en ganske god sosial erfaring med seg. - man kan bli ganske gode venner med noen av de. - dersom du vil, kan du få en utdannelse i forsvaret. du slipper å koste på utdannelsen selv, hvor greit er vel ikke dette? - du har en helt vanlig arbeidsdag, ofte "fritid" fra kl 16-17 og frem til 6-7 om morran. du kan gjøre hva du vil så lenge dette er avklart. altså, hvorfor ikke tjene litt ekstra penger på kveldstid? de som har muligheten og jobben til det såklart. og det viktigste vil eg si: - dersom eg skulle slippe unna militæret på grunn av en eller annen fiktiv grunn som dårlig syn, form, hygiene, iq, logikk, hørsel, psyke og selvmordstanken og problemer. dette blir faktisk skrevet ned og husket. og dersom en bedrift spør: "hvorfor var du ikke i førstegangstjenesten?" vil du da svare: eg har selvmordstanker, personlige problemer? dersom du faktisk har noen av disse problemene eller er reelt i mot krig, burde man selvfølgelig få slippe. MEN IKKE LYV! all respekt til de som faktisk lider med disse tingene. dessuten lever eg etter følgende moral: dersom eg i utgangspunktet har bestemt meg for å ikke like noe, så vil eg heller ikke like det. men dersom du tar det meste med godt mot og et godt humør, vil eg/du få 1000+++ ganger mer ut av det meste. så nå gleder eg meg til å avtjene min plikt for fedrelandet. skal inn 12 august. dette har eg bestemt meg for at eg skal ha noe ut av! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. mai 2003 Del Skrevet 22. mai 2003 bra innlegg. lykke til! takk takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå