LeD Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Når du kan skilte med å ha vært inne et år i militæret, kan ihvertfall en arbeidsgiver se at du har erfaring med å bli befalt og komandert. Den formen for ledelse man bedriver i militæret finnes det lite av i den bransjen jeg skal jobbe i. Men det finnes kanskje ennå noen arbeidsplasser hvor autoritære sjefer skriker til ansatte som står i rett? I militæret og enkelte yrker skal soldatene/arbeiderne være lydige maskiner. I andre yrker er kreativitet og selvstendighet mye viktigere egenskaper. Jeg vil påstå at militærtjeneste er mer ødeleggende enn styrkende for sistnevnte egenskaper. Men du vil kanskje ha arbeidere som hater deg, som arbeider hardt så lenge du står og kontrollerer dem og forteller nøyaktig hva de skal gjøre, men setter seg ned og slenger dritt om deg straks du snur deg. For det er slik det fungerer i militæret. Dette fungerer kanskje fortsatt i enkelte yrker, men jeg vil anbefale deg å sette deg inn i litt andre motivasjonsteknikker. LeD Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Hvem har vel ikke vært i skolen, en jobb eller militæret og sett folk som er totalt uegnet til å jobbe sammen andre. Eller jobbe for andre. Disse folkene blir det fler og fler av. Sier ikke at det er fordi de ikke har vært i militæret. Heller det at de aldri har hatt noen form for disiplin. (Disiplin er ikke det samme som å stå å ta imot kjeft fra en "overordnet"). Mange unger som hele livet har kommet løpende til mamma, når de andre har vært "slemme". Eller har en mor/far som trår inn og ordner opp for gutten sin for den minste lille detalj som englebarnet ikke er fornøyd med. Bedre blir det ikke når skolevesnet må gjøre akkurat det samme. For skolen/læreren kan ikke ta sjansen på å få myndighetene etter seg. Det blir sydd alt for mange puter under armene på unger for tiden, og hva skjer når lille Ole skal ut i den store verdenen uten mamma's hand å holde i... Kan bli tøft å plutselig ha store krav hengende over seg. En jobb som skal være ferdig til rett tid. Med rett kvalitet. Kunden driter i om du synes det er vanskelig, eller om du føler at du trenger litt mer tid. Eller om du synes de andre du jobber sammen med er dumme, og kanskje motarbeider fellesskapet på et vis. Kunden betaler for et produkt, og vil ha det. Kan bli mye press for et lite skjermet sinn. Befalet i militæret trenger ikke å skrike og hersje med deg, bare for å leke diktator. Mange flinke befal der ute. Som kan lede og styrke enkeltindivider. Men om du gir dem pes... Så kan du ta deg i ræva på at du får igjen. Som fortjent. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Utrolig populært å være pasifist eller kristen, når det gjør at en kan komme ut av en "situasjon" man ikke vil være i... Vet om mange potensielle voldsforbrytere, som var pasifist som bare det, når de skulle i militæret. Selvfølgelig galt å dra alle over en kam, men som det ble sagt tidligere i tråden: Arbeidsgiveren har rett til å velge den personen han synes er best egnet til jobben. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Gjør man som man skal trenger man vel ikke å få kjeft? Det at du har utført førstegangstjeneste betyr ikke at du er flink til å bli skreket til, bli fortalt akkurat hva du skal gjøre og er flink til å drepe. Hvis dette er hva du tror er alt forsvaret handler om tror jeg du kunne trenge et år bare for å forstå at det er et par småting til, slik som samarbeid, kreativitet i visse situasjoner,utholdenhet + noe annet småtteri det heller ikke er verdt å legge noen som helst vekt på. Husk at jeg ikke sier at en person som ikke har utført førstegangstjenesten ikke har noen av disse egenskapene, men ved å ta førstegangstjenesten så beviser du dette. (der ble det mye ikke) Dette gir også arbeidsgiver en ekstra referanse. Jeg vil ikke kalle noen her trangsynte, men Lenke til kommentar
LeD Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Hvis dette er hva du tror er alt forsvaret handler om tror jeg du kunne trenge et år bare for å forstå at det er et par småting til, slik som samarbeid, kreativitet i visse situasjoner,utholdenhet + noe annet småtteri det heller ikke er verdt å legge noen som helst vekt på. Jeg har hatt mitt år i skauen, og synes ikke jeg jeg fikk noe enormt utbytte av det. Jeg gikk til og med inn med en positiv innstilling og gjorde det beste av førstegangstjenesten. Jeg hadde imidlertid hatt mer godt av å begynne et år tidligere på min utdannelse - som forøvrig også innebar å flytte hjemmefra, klare seg selv, osv. (Mamma har forøvrig aldri passet så godt på meg, fortalt når jeg skulle spise og legge meg, osv. som militæret gjorde.) Jeg vil påstå at et år med høyere utdannelse er hardere enn de aller fleste har det i militæret, og at resultatet forteller mer om din personlighet enn en attest fra militæret. For å oppsummere litt: Det er overdrevet hvor nyttig og hvor "godt man har" av førstegangstjenesten. Men for noen er det et fantastisk tilbud. Skal du jobbe i politiet, på en båt, e.l. er det jo gratis utdannelse og erfaring. Det er også overdrevet hvor viktig papirene fra militæret er. Men enkelte arbeidsgivere ser sikkert på dem, og spesielt i enkelte yrker. Får jeg bruk for min attest noen gang, så er jo det kjempefint, men ingen har sett på den ennå. Skulle jeg ta feil - og det virkelig er svært viktig å ha avtjent verneplikt for å få jobb - så skulle det jo ikke være noe problem å få de arbeidsledige til å stille seg i kø for å tjenestegjøre i et frivillig forsvar... LeD Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 26. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2003 Vel, som oppstarter av denne tråden får jeg vel fortelle hva som har skjedd. Jeg har vært hos psykolog, og han skulel sende papirene inn i igjen til vernepliktsværket, det er en del måneder siden nå, og jeg har enda ikke fått noe svar igjen fra dem.. *venter i spenning* Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 26. mars 2003 Del Skrevet 26. mars 2003 ----------------------------------------------------------------------------------- Det må være deilig å føle seg udyktig. Selv har jeg et diplom, en medalje, og et papir hvor det står at jeg har "utført min tjeneste på en særdeles tilfredsstillende måte". Disse selges billig, eller byttes evt. mot ett års levetid. ----------------------------------------------------------------------------------- TOSK!! Jeg GLEDER meg til sesjon og førstegangstjeneste!!! Det blir spennende!!! Jeg er 100% enig med hondaen! GO HONDAEN!!! Lenke til kommentar
LeD Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 TOSK!! Jeg GLEDER meg til sesjon og førstegangstjeneste!!! Det blir spennende!!! Jammen så flott da. Sånne som deg trenger vi i forsvaret. Jeg synes at du burde fått en mer profesjonell opplæring og meget god lønn. Og derfor er jeg en tosk? LeD Lenke til kommentar
Hurley Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Vet dere hvem som er i Saddams elite-hær? Folk som ikke er flinke på skolen. Vi har mange slike i Norge også, folk som ikke vil ha kunnskap, kan trene seg opp til å bli elite-soldater, og vi som vil ha kunnskap bruker tiden vår på noe nyttig istedenfor. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Hurley: Forsvaret unyttig helt til verdens situasjonen krever et godt forsvar ? OI! plutselig så ble forsvaret nyttig.. nytter ikke kunne alle hovedstadene i verdens land får du en kule i kalotten nei Det er skremmende se alle de naive folkene i disse kriegs tider. De trenger et godt nakkadrag så virkeligheten kommer opp for dem.. vi lever ikke i en drømmeverden. Her er britiske soldater som er død fordi de kjempet for en bedre verden. Forferdelig. Vi kan havne i samme situasjon. Vær glad vi lever i et trygt hjørne av verden. Lenke til kommentar
TRS Skrevet 27. mars 2003 Del Skrevet 27. mars 2003 Hvorfor vil dere ikke?De aller fleste har bare godt av et år i militæret! ...hilsen en som var SEKS år i grønt... :smile: ALLE har godt av det Lenke til kommentar
LeD Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Her er britiske soldater som er død fordi de kjempet for en bedre verden. De britiske og amerikanske soldatene i Irak er profesjonelle soldater som frivillig har valgt dette yrket. Hadde vi hatt flere slike i Norge, og brukt mer ressurser på et sterkt og flott forsvar, kunne vi kanskje vært der og kjempet sammen med dem? Jeg er enig i at forsvaret er en nyttig og svært viktig oppgave. Selv om jeg mener at tvungen verneplikt ikke er den beste måten å løse oppgaven på. LeD Lenke til kommentar
Nidhogg Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Hvorfor vil dere ikke?De aller fleste har bare godt av et år i militæret! ...hilsen en som var SEKS år i grønt... :smile: ALLE har godt av det Jepp. Alle har godt av det, til og med jenter :wink: Lenke til kommentar
Zemeckis Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Hei Jeg slipper da førstegangstjenesten jeg da,Jeg har astma og allergi,dårli rygg og veldig veldig svak fargeblinf Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Under repøvelsen min på Bardufoss/Setermoen (Joint Winter 2003) hadde jeg portvakt/12-7 vakt med en nederlandsk soldat. Vi diskuterte om alt mulig, også forskjellene mellom den norske og den nederlandske militærtjenesten. Soldaten jeg snakket med var 20 år, og hadde vært i tjeneste siden han var 18. I Nederland bestemmer man selv om man vil tjenestegjøre i militæret eller ikke. Man verver seg da for 4 år, med mulighet for en evt forlengelse. De nederlandske 2. bataljon reiser verden rundt for å trene i varme klima så vel som kalde (Nord-Norge). De er mye bedre utstyrt enn oss, med bl.a C7 (den kanadiske versjonen av M16) utstyrt med kikkertsikte. Mens jeg satt med en gammal AG3 fra 1969, jeg ble nesten flau over å fortelle om denne til nederlenderen... En ting jeg lærte under øvelsen er at man alltid kommer bedre ut dersom man satser på KVALITET framfor KVANTITET. Dvs får man en mer slagkraftig og effektiv styrke dersom man benytter folk som virkelig er innstilt og motivert på å gjøre tjeneste i militæret (alle nederlenderene jeg snakket med hadde en "hardcore" innstilling) samt at de er utstyrt med relativt nytt utstyr. For vår del var den nye GRUen + hjelmen en kjærkommen overraskelse, jeg brukte "2. verdenskrig"-modellene av disse i førstegangstjenesten. Så sånn sett støtter jeg LeD og meningene hans. Hondaen og hans støttespillere kunne ha spart seg for den skremselspropagandaen de har kommet med. Jeg planlegger å ta befalsskolen om en 2-3 år, så jeg får håpe at det norske forsvaret er blitt såpass forbedret og effektivisert innen den tid... Lenke til kommentar
EviLEddiE Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Jepp. Alle har godt av det, til og med jenter :wink: Ja, jeg ser at mer og mer jenter ifører seg kongens klær, dog nesten kun som BS-elever. Dem så jeg mange av på JW 2003, jeg ble til og med ganske så godt kjent med ei brunette som bor på et sted ikke så langt borte fra der jeg bor. Men jeg frykter at jenter/kvinner i Forsvaret må kjempe hardt for å bli kvitt mange av fordommene og holdningene som forsatt står fast hos mange gutter og menn ("feltmadrass"-beskrivelsen, blant annet). Jentene på sin side må bli flinkere til å vise autoritet og troverdighet, noe jeg har sett ganske så lite av hos et ikke ubetydelig antall av jentene jeg har snakket med (mye tulling, flørting, unnasluntring osv). Selv fant jeg 2 brukte kondomer da vi ryddet opp på et leirområde der jeg vet jenter hadde oppholdt seg. Men jeg vil likevel spå at om en ca. 10 år vil jenter være et like dagligdags syn som gutter i det norske forsvaret. Men skjønt tør jeg ikke å spå når fellesdusjer ala "Starship Troopers" vil bli innført... Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 28. mars 2003 Del Skrevet 28. mars 2003 Har dårlig hørsel jeg.. (på ordentlig) Lenke til kommentar
L.. Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Fredag 4 april dimmer jeg fra marinen etter 12 måneder tjenste. Humm hva har jeg gjort!!! 1. Gjennomført MADLA. (Der 72% av de som kom, vandret ut av porten igjen i løpet av den første uken.) JIPPY 2. Kom til haakonsvern som Elektriker. trodde jeg. Men nei. Ble heller en av rydde gutta som måtte ryddet opp all den dritten de andre menige kastet fra seg. 3 Etter noen måneder der ble jeg tvingt til å bli en skriver. Siden jeg var den eneste på kontoret som kunne bruke pc. :-? Jeje tenkte jeg. Fikk etter en stund nicket Vaktfuurer ol. (Ukult jobb egentlig, men slipper å flytte dritt og tunge skap hele tiden.) 4. Etter 1 uke med krangel fikk jeg hjemmeboer status. =75kr mer hver dag + at jeg kunne sove hjemme i by'n igjen. :smile: 5. Etter 1 måned med venting fikk jeg ULM ( Utlært ledende menig(bare ved tittel)) Og data tilgang. Før der måtte jeg logge meg inn på en bruker som hadde dimmet for lenge siden. 6. Etter mange måneder med diverse garder (stå i donald duck drakt og vifte med AG3 til folk som som har forhåndsvis høye grader), vakt skriving, høre på klager og dirigere tlf videre til befalet. SKAL JEG ENDELIG DIMME!!!!! Vel det er da noe som er en plus da. Jeg slapp å gå og pikke rust på våre rust holker. 108 kr dagen er liksom ikke noe å leve på, så nå gleder jeg meg til å komme meg i arbeid igjen. Gleder meg faktisk også til å bli kjeftet på av noen som er en god del eldre enn meg. SUKK. Befalet mitt er faktisk 1 år yngre enn meg. Vel dimmer festen må jeg drikke vann siden jeg er blakk. Skal BRENNE gakkgakk klærene jeg får med meg hjem Lenke til kommentar
Myrsve Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Når leggen spør om du har hat drapstankker og slevmordstanker så sier du at du har hat det. beggyn å fortel leggen om noen av de oppdiktede tankene. Det hjelper vel om du sier at du hater utlendinger Lenke til kommentar
L.. Skrevet 29. mars 2003 Del Skrevet 29. mars 2003 Jeg kan forstå de ukene jeg var inne på MADLA for treningen sin skyld. Men de restrende månede jeg var i forsvaret har jeg ikke lært noe jeg har bruk for. Vis det skulle bli krig så kan jeg eventuelt hilse fienden pent inn i basen og rydde litt her og der. Kanskje skrive noen av de på vakt. Da pleier de fleste på basen stikke av i hvertfall. USA hadde tatt oss på 1 dag. Mer enn det hadde det norske forsvaret ikke klart eller orket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå