M`kululu Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 jeg er imot militæret fordi jeg er imot krig, uansett er norge for lite til å forsvare seg, totalt avhengig av nato. tror uansett jeg kommer til å slippe militæret pga av at jeg i en alder av 15 år har både øresus og dårlig syn pluss at jeg antagelighvis har en jævli kneskade etter mye snowboard kjøring, har allerede plaga meg i et år så når jeg skal i militæret er d nok ganske ille... er i god form, tok over 60 kg i benkpress i 9....men jeg gidder faan ikke å reise i militæret, Lenke til kommentar
ripset Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Slike unna-sluntrere som dere irriterer meg! Ikke bare er det deres PLIKT og delta i forsvaret, men dere aner ikke hva dere går glipp av! Nesten alle som jeg har snakket med syntes tiden i militæret var en fin tid og de angret ikke på at de fikk anledning til å delta. Til du som startet denne tråden; Det er bare 2 måter og "komme unna" forsvaret på. Den ene er å søke sivil-tjeneste, noe som det ikke virker du er kvalifisert for. Det andre er medisinsk/psykisk grunnlag. Selvsagt kan man si at man heller vil jobbe enn å avtjene verneplikten, men med litt forberedelse er det ikke noen problemer og dekke sine utgifter mens man er i forsvaret. Det er bare å forhøre seg litt rundt om hva man har krav på. Personlig håper jeg du blir tatt inn, for om ikke noe annet enn å sette et eksempel. mva Karl Kristian Aurstad //hvorfor skal du slippe når jeg måtte? Selvstendig næringsdrivende, og den dag kommer ikke at jeg ansetter en mann som ikke har vært i militæret, slike PINGLER OG LANDSFOÆDERE vil jeg ikke ha jobbene for meg. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Dette synes jeg var provoserende. For ikke snakke om mangel paa respekt for andres rett til aa foreta moralske valg. Tror du er en person som liker enkle loesninger. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 DrDoogie: Da kan du prøve å overbevise intervjuere i jobbstillinger som er nøye med om jobbsøker har vært i militærert. Spesielt i offshore stillinger så blir dette tatt opp, da det ofte er tidligere befal som er i stillinger høyere opp. Hvis marinen ikke har bruk for deg, så har heller ikke rederiet bruk for deg, så enkelt er det og du kan glemme jobb hos dem, slik er det pr. idag. Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 8. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2003 Men det er jo helt sykt. Om man er imot krig, pasifist, så skal man jo ha like stor mulighet på å få jobb der ? Snakk om forskjellsbehandling. Lenke til kommentar
ripset Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Dette synes jeg var provoserende. For ikke snakke om mangel paa respekt for andres rett til aa foreta moralske valg. Tror du er en person som liker enkle loesninger. Ja , enkle løsninger og ingen som henger fast i mamma's skjørt. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Det at man har gjennomført førstegangstjeneste viser at man ikke er en skikkelig unnasluntrer og det er en bra attest for en arbeidsgiver vil jeg mene. Jeg skal søke politihøgskolen etter marinen, og da er det mye lettere å komme inn om man har offisersutdannelse, og vanskeligere enn vanlig hvis man ikke har hatt førstegangstjeneste. Jeg vil mene at når en person dimmer fra militæret etter 2-3 uker, virker som en boms som alltid velger enkleste utvei for ham selv, og det er vel ikke slike våre kjære arbeidsgiver vil ansette? (Det finnes fullgode grunner for å dimme, men i de mange tilfeller er disse fraværende) Lenke til kommentar
LeD Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg skal søke politihøgskolen etter marinen, og da er det mye lettere å komme inn om man har offisersutdannelse, og vanskeligere enn vanlig hvis man ikke har hatt førstegangstjeneste. Ja, skal man satse på en karriere i militæret eller politet er førstegangstjenesten viktig. Og skal man jobbe på en båt, er helt sikkert erfaring fra marinen en nyttig erfaring. Men min erfaring som "særdeles dyktig" feltartillerist får jeg dessverre lite bruk for i databransjen. Har heller ikke møtt på noen arbeidsgivere som er tidligere offiserer. (Og jeg ville ansett det som en fordel å slippe å få jobb hos slike. ) LeD Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Dette synes jeg var provoserende. For ikke snakke om mangel paa respekt for andres rett til aa foreta moralske valg. Tror du er en person som liker enkle loesninger. Ja , enkle løsninger og ingen som henger fast i mamma's skjørt. Helt enig, slike sveklinger maa lukes ut av landet, slik at den ariske rasen kan holdes ren! Alle i militaeret burde egentlig se paa det som sin fedrelands-plikt aa fjerne de skitne, svake undermenneskene som forringer kvaliteten paa Guds Folk. "Deutschland, Deutschland uber alles..." Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 DrDoogie: Da kan du prøve å overbevise intervjuere i jobbstillinger som er nøye med om jobbsøker har vært i militærert. ... At arbeidsgivere diskriminerer( i strid med norsk lov ) er vel ikke noe nytt. Jeg kan i en slik situasjon gjoere like lite med folks misforstaatte oppfatning av hva patriotisme er, som en innvandrer kan forandre paa hudfargen sin for aa vise at han kan gjoere en god jobb. Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 At arbeidsgivere diskriminerer( i strid med norsk lov ) er vel ikke noe nytt. Jeg vet ikke hva loven sier om akkurat dette, men jeg er enig i at diskriminering på grunn av hudfarge eller kjønn er feil. Men, er det diskriminering å ikke ansette en som har droppet førstegangstjenesten? Min mening rundt saken er egentlig at arbeidsgiver skal kunne ansette akkurat hvem han/hun vil. Jeg synes at om arbeidsgiver ikke liker trynet ditt, så burde det være grunn nok. Etter min erfaring, så er førsteinntrykket i de aller fleste tilfeller veldig korrekt. Kjønnskvotering kan Kjell Magne putte tilbake opp i stumpen. Med mindre arbeidsgiver er rasist, mannssjåvenist(eller hvordan det skrives) eller bare klin gal, så velger arbeidsgiver personen som er best egnet til jobben etter beste evne. Blir litt teit hvis man er selvstendig næringsdrivende og ikke skal kunne velge selv hvem du ansetter? Jeg hadde ihvertfall blitt lei hvis jeg hadde blitt pålagt å ansette et rasshøl. Lenke til kommentar
Archangel Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 En mer profesjonell hear er veien aa gaa etter min mening , med SKIKKELIG bra loenn til de som vil tjenestegjoer der , er bare rettferdig synes jeg , men foerstegangstjenesten boer for all del ikke avskaffes da selv om det er mange som ikke blir kalt inn , noe jeg synes er synd kan sikkert leare endel der inne som kan veare kjekt aa ha med seg , og man treffer da mange nye folk . Lenke til kommentar
Papirpose Skrevet 10. januar 2003 Del Skrevet 10. januar 2003 For et år siden var jeg totalt mot tvungen førstegangstjeneste. Jeg følte frustrasjon og vegring veltet opp i meg med èn gang jeg hørte ordet "militæret". Jeg skal på sesjon i mars. I løpet av det siste året har meningen min om verneplikt gått fra "NEI FOR FAN" til "Kanskje jeg faktisk vil like det?". Ser mange her skriver at førstegangstjenesten blir det man gjør det til, og det er jeg villig til å tro på. Ikke vær så dundrende negative, folkens! Jeg tror faktisk at det kan være en interessant opplevelse. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Mulig det kan være en interesant opplevelse, men er det rett at staten skal true Gud og hvermann ut i kongens klær fordi det kan være en "interesant" opplevelse? For det første så er det ikke en eneste grunn til at jeg skal i militæret. Skal vi ha ett forsvar så er en proff. hær veien å gå. Godt betalte og motiverte personer som vil i militæret. problemet da er at vi vil få ett veldig blått forsvar. Masse høyre ekstreme (legg merke til ekstreme) personer som vil bli oberster etc. Det er IKKE bra. Dessuten så er førstegangstjenesten frihetsberøvelse. EDIT:skriveleif Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Det med høyre ekstreme i et profesjonell hær hadde jeg ikke tenkt på. At Norges forsvar blir en nazi grisebinge har vi vel heller ikke så lyst til. Lenke til kommentar
espanos Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Jeg var inne til førstegangstjeneste nå rett over jul. Sa bare godt ifra at jeg var totalt uninteressert i dette og at jeg ikke aktet å være med på noe av tingene som skulle foregå der. Nektet på å la meg sjekke, ta tester etc. Reiste hjem kl. 15 samme dag... piece-of-cake Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 WOW! Du må være stolt. Slaur. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Da hadde du flaks espanos. Du kan faktisk havne i fengsel for å nekte så bastant. Leste om en anarkist som nektet. han kom ikke på sesjon, og brydde seg absolutt ikke om hva de ville ham. Han havnet i fengsel. der nektet han å jobbe for maten, fordi han mente det ikke var riktig at han pga av sitt politiske ståsted måtte i fengsel. hehe. Han dro den litt vel langt kan en si. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Når du kan skilte med å ha vært inne et år i militæret, kan ihvertfall en arbeidsgiver se at du har erfaring med å bli befalt og komandert. At du takler å bli ledet, selv om du kanskje ikke personlig er enig i avgjørelsene. Da er det større sjanse for at alle drittunge-faktene er plukket av deg. For en haug med små "prinsesse-vil-ikke'r" er vel noe en arbeidsgiver absolutt ikke vil ha. Alt for mange som har oppdaget hvor slapp disiplin det er i skoler og samfunnet for øvrigt. Og som vet at ingen kan tvinge deg til noe som ikke behager deg. Og stort sett ikke gjør annet enn å lage dagen til et helvete for folk som prøver å få til noe. Hvis du trur at livet ditt er så spesielt at alt og alle skal føye seg etter dine ønsker, for du vet best... Ja da håper jeg virkelig at det kommer fram i lyset, før du skal på et jobbintervju med meg. Så kommer du til meg uten gode papirer fra militæret, så har toget gått. Det er alltid noen som har lik eller bedre papirer enn deg, (kanskje dårligere også blir vurdert som bedre...) Når du som 19 åring, kommer ut i arbeidslivet, må du finne deg i at folk sjefer og hersjer med deg. Primadonnaer blir ikke gamle i en jobb. Prater veldig mye i "du" form her, men dette er generelt ment... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Så personer som har tatt en avgjørelse om å ikke fullføre førstegangstjeneste får ikke jobb hos deg fordi du ikke får herset som du vil med de? Pasifister får ikke jobb hos deg fordi de er noen "prinsesse-vil-ikke'r"? Kristene personer som ikke vil i forsvaret fordi det strider mot deres religion får ikke jobb hos deg? Tror du at militæret gjør gutten til mann? Hva med de som ikke blir innkallt da? skal de melde seg frivillig for å bli menn? for å vise at de kan bli herset med? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå