Gå til innhold

Hvordan unngå førstegangstjenesten ??

Rob3rt

Anbefalte innlegg

Var egentlig ferdig med denne debatten. Men jeg for inntrykk at noen sier forsvaret er uunværlig bare fordi man lærer og bruke våpen og forsvare seg selv...

Joda, greit nok. Men du trenger da ikke et år i forsvaret for og ta livet av en fyr eller 100! Har man interesse for og kunne forvare seg selv med våpen, er det bare og kjøpe et våpen og øve seg når man måtte ønske det.

Jeg kjenner en som ikke var i forsvaret, men tror nok han kan forsvare seg brukbart. Han har et lite arsenal hjemme... og var jeg en fiende, så ville jeg heller møte en kvisete nervøs guttunge med en skjeiv AG, en og møtte han...

Nok om det.

Hvordan resultatet av et år i forsvaret for DIN del blir, avhenger fullt og helt av din interesse for det du gjør. Er du null motivert, og regelrett driter i hva du gjør, men gjør det kun fordi du blir tvunget (som desverre er fakta for halvparten) så kunne du likegodt vært hjemme og gjort noe nyttig der, i stedet for og bruke ressurser og ta opp plass for de som har interesse for forsvaret. Disse umotiverte menneskene vil også gjøre en ufattelig dårlig jobb i en krigssituasjon, og ville desverre være lett og få fatt i, og bli brukt som krigsfanger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hirr hirr....

At du kan å forsvare deg betyr ikke at du kan alt som har det med krig å gjøre, det er ikke bare å plaffe ned fienden når du får øye på den.

Det er noe som kalles regler som er fastsatt av geneve komisjonen og der står det masse stæsj om hvordan du skal reagere i de forskjellige situasjonene.

Du kan f.eks ikke skyte en person utenvidere hvis han har vist tegn til overgivelse, du kan heller ikke "lure" fienden ved åsi at du har overgitt deg for så å ta frem et våpen og plaffe dem ned etterpå. Er mange sånne regler for hvordan man skal opptre i en krig og det lærer man i førstegangstjenesten.

Er også en fordel å lære litt om vernemasken, førstehjelp, kommandoer som blir gitt, samband, vakthold og andre nyttige ting som kan hjelpe deg til å overleve i en krig.

For de (hovedsaklig menn kanskje) som tror det bare handler om å henrette fienden med en ag3 på en quake/doom liknende måte, de må ta seg tid til å gjennomføre den obligatoriske (for menn) førstegangstjenesten for å kunne lære disse tingene.

Det er veldig lærerikt å være i militæret hvis du går inn for å lære noe i det heletatt. Det er ikke et totalt "wasted" år.

Håper dere forstod hva som ble skrevet og svar gjerne på dette hvis du er enig/uenig.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-17 17:49, skrev zn00ker:

Jeg er 17 nå å blir vel om ikke lenge innkalt, men jeg er nå på mitt siste år i utdannelsen min (elektriker) og skal da begynne som lærling.

Skal ærlig innrømme at jeg også har lyst til å jobbe istedenfor å gå i militæret. Mye pga de 2 1/2 åra som lærling tia er på.

Ehh, hva med å bli lærling i forsvaret da, da blir et år av lærlingperioden din regnet som førstegangstjeneste. Virker genialt spør du meg.

BTW, masse morsomme meninger her. Jeg er en sjelden rase som har gjennomført full siviltjeneste og begynte på befalskurs etterpå (måtte droppe den etter noen mnd da pga dødsfall da). Men jeg skal inn igjen da etter nyttår håper jeg. Og når jeg blir forsvarrsjef, blir det vekk med verneplikt og inn med proffe folk istedenfor masse umodne 19 åringer som heller kunne trengt noen år på Jan Mayen og hogge stein.

Og til alle dere pasifister, ta en bolle, lukk øynene og tro at alt går bra. Det som kan gå galt, går galt ikke sant? Da liker jeg ihvertfall å ha litt backup. Og se bare på Moskva, skulle en ikke skutt og heller risikert at alle døde? Det er nok av eksempler på terroraksjoner der en har prøvd diplomatiske løsninger lenge, men så går noen terrorister amok og alle uskyldige gisler dør. Da sier jeg at vi skyter idiotene og prøver heller å redde uskyldige. Og en tragisk bakgrunn og krigshistorie med masse blod og voldtekt og etnisk rensing og alt det kjipe som følger med krig, rettferdiggjør ikke noen som helst terroraksjon. Da er en på samme nivå som de som har gjort det kjipt fra starten (jfr Russland - Tjetsjenia).

[ Denne Melding var redigert av: xcomiii på 2002-10-27 22:16 ]

Lenke til kommentar

h0h0. Hvorfor i all verden finnes det regler for krig i heletatt ? Kunne man ikke heller bare sagt at krig er forbudt, finito/punktum! F.eks la oss si at det er Norge vs. Sverige i en krig og så bynner normennene plutselig å si "FAEN!! IKKE LOV Å BRUKE AWM!!!!!!" eller svenskene blir leie og finner på de skal storme norge med kviv og roper "KNIVKAMP!!!", og så blir de sur når de finner ut at normennene står i tårnene sine og sniper de med scout. eller f.eks geneva-dudene sier at 'det er lov å drepe fienden, men det skal skje med glock, og camping er ikke tillat'. Jeg lo litt da jeg først hørte om at det virkelig fantes spilleregler for krig og trodde ikke at det var sant. tåpelig med regler. Krig er Krig. RL er ikke en public cs server!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-28 22:41, skrev nicrohard:

h0h0. Hvorfor i all verden finnes det regler for krig i heletatt ? Kunne man ikke heller bare sagt at krig er forbudt, finito/punktum! F.eks la oss si at det er Norge vs. Sverige i en krig og så bynner normennene plutselig å si "FAEN!! IKKE LOV Å BRUKE AWM!!!!!!" eller svenskene blir leie og finner på de skal storme norge med kviv og roper "KNIVKAMP!!!", og så blir de sur når de finner ut at normennene står i tårnene sine og sniper de med scout. eller f.eks geneva-dudene sier at 'det er lov å drepe fienden, men det skal skje med glock, og camping er ikke tillat'. Jeg lo litt da jeg først hørte om at det virkelig fantes spilleregler for krig og trodde ikke at det var sant. tåpelig med regler. Krig er Krig. RL er ikke en public cs server!

Tviler på at de bruker noe så dritt som AWP. Og man kan ikke sammenligne krig med CS. Skulle nesten hatt intercom radio slik at du kan si til fienden: "jævla base camper!" "så gull da, tok meg mellom huet" "du wallhacker, kom deg ut".

Blir du tatt ut til kamp er sannsynligheten for at du dævver ***** stor. Landet gir totalt **** i om akkurat du dævver... Bare tenk deg at nettopp du får ett skudd borra inn mellom hjernen :sad: , tenk på det. Noen vil kalle det meningsløst, men noen vil kalle det å dø for landet. For deg er det samme ****, for du er stein dævv, og blir eti av småmeit utte i skauen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

jeg må le av hvor mange jente-gutter det er her. har alle årene foran data-skjermen gjort at du blir litt redd når du hører ordet "militæret" på grunn av assosiasjonene til våpen, blodslit og skog? gjennomfør førstegangstjenesten du blir pålagt, så får du vite hva du snakker om. deretter kan du klage og syte over hvor dårlig verneplikten er, eller du kan prøve å få en plass på stortinget og GJØRE noe med saken.

-gjør rett, frykt ingen!

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-02 04:58, skrev kommers:

... gjennomfør førstegangstjenesten du blir pålagt, så får du vite hva du snakker om. deretter kan du klage og syte over hvor dårlig verneplikten er, eller du kan prøve å få en plass på stortinget og GJØRE noe med saken.

...

Morsom logikk.

Jeg er imot abort, men jeg har altsaa ingen rett til aa uttale meg om det fordi jeg har ingen livmor?

Eller enda bedre, "Du har ingen rett til aa klage paa politikerne hvis du ikke stemmer". Saa jeg stemmer for aa klage da?

Eller jeg tar verneplikten fordi jeg trenger 12 maaneder for aa forstaa at den gjennomsnittlige levetiden for infanteri i kamp er mindre enn tida det tar aa legge kabel?

Lenke til kommentar

Dere som syter over at førstegangstjenesten er et år med bortkasta tid osv kan umulig ikke vite hva det er snakk om. Men med den innstillinga blir det et ***** bortkasta år. Men pga at dere ødelegger for dere selv... Hvis man går inn med bare LITT positiv/åpen innstilling så vil nok de fleste ha en meget lærerik år, der man spessielt lærer å kjenne og takle andre menesker med helt andre holdninger.

JEg håper for all del dere som ikke vil inn pga dere ikke har lyst fordi dere vil heller gjøre så mye anna fornuftig, blir tvunget inn. Er jo rett å slett latterlig holdning, Men samtidig håper jeg for de som faktisk har lyst til å gjennomføre sin skyld at dere aldri kommer inn. De som hater militæret ødelegger faktisk jævli mye for alle andre. Skjønner egentilig ikke at folk kan være så egoistiske (tenker spess på div personer i egen tropp, men blir ATL for mye å skrive om)

Lenke til kommentar

Man mister jo faktisk 2 år av utdannelsen sin, fordi førstegangstjenesten som oftest, strekker seg over 2 'skoleår'

Jeg var på sesjon for ca. 3 uker siden, fikk 3 på hørselstesten, gadd ikke vente for å se resultatet på alle de teite matteoppgavene, jeg ble sendt til en psykolog som jeg må besøke innen 6mnd.

Lenke til kommentar

Er jeg den eneste "realisten" her?

Den kalde krigen er over(Ikke ser jeg på Sverige som noen trussel heller).

Spionsatelitter dekker hele jordoverflaten(Militær mobilasjon blir sendt direkte på CNN).

USA overvåker alle verdenshav(Ingen atomubåter utenfor vår kyst nei).

Vi har nok atomvåpen til å ødelegge jorden et par antall ganger(1 gang er nok).

Ett menneske har ennå ikke klart å stoppe en stingray-rakett(Utenom supermann da, men han er fra USA).

Neste verdenskrig kommer ikke før menneskene må kjempe for livet for å få rent vann og ren luft, og da vil menneskenes grådighet utrydde hele planeten.

Terrorister har ingen nytte av å "angripe" lille Norge nå som oljen tar slutt(Kanskje samene som har våpen av reinsdyr-horn da).

Hvordan skal vi stoppe terrorister når ikke engang USA eller Russland klarer det(Politikere stopper terrorister, ikke soldater).

Konvensjonell krigføring er over(Nå er det kjemisk og biologisk som gjelder, og det er ikke lett å treffe atomer og bakterier meg AG-3).

Man bomber i stykker hele land før man setter inn bakkestyrker i disse dager, så alt vi trenger er et slags spesial-politi(eller yrkes-militær om du vil) med fly-utdannelse, samt masse fly i tilfelle noen av dem skulle gå i stykker.

Og atomubåter, eller kanskje bare masse roboter som tåler en skikkelig smell?

Ja, jeg skal inn i militæret til sommeren...

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg, Hurley, og når det er sagt kommer spørsmålet om det er nødvendig med verneplikten.

Hvor ikke ansette en del topptrente elite-soldater som tar seg av FOREBYGGENDE arbeid. Etter at en atombombe har relokalisert Oslo til månen, hjelper det lite med en haug 18-19 åringer som løper rundt med AG-3.

Det viktige er at ingen terrorister kommer seg inn i landet med bomber, og det kan andre enn vernepliktige ta seg av.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Nesten alle mine nærmeste venner har dimma etter sesjonen, selv skal jeg inn nå i slutten av Januar på sesjon.

En venn av meg som er grensejeger(Noe de fleste ser på som et mareritt) i Nord-Norge et sted, synes det er gøy, han dro inn rimelig "chubby" og nå er han i toppform.

Selv er jeg allergisk mot det meste som er grønt og vokser utenfor døra, har eksem og kunne dimma på flekken, men jeg skal søke marinen og muligens offiser utdanning.

Jeg er egentlig for et profesjonelt forsvar, men ikke av den samme grunn som flertallet her, slippe verneplikten.

Jeg tror førstegangstjenesten kan bli veldig lærerik og mye morro, men selvfølgelig også mye slit og mas. Tror det er veldig mye hva du gjør det til.

Til topicen så tror jeg dere burde være litt forsiktige hva dere skryter på dere av psykiske og andre problemer, tror det er konsekvenser. Hvis jeg ikke har forstått det helt feil, så får man lagt ved et verneplikts hefte der det står hva du har gjort i forsvaret, og hvis du dimmer, så står vel grunnen der.

Lenke til kommentar

Olsen

Det med å nekte tjeneste fordi Norge sender jagere ned til afganistan synes jeg er latterlig.

1. Norge er en del av Nato... gi, ta osv.

2. Hva er så galt med å føre krig mot regimer som er diktatoriske, følger ikke menneskerettigheter, terroriserer hele folkegrupper og utfører folkemord?

Er det USA som er skurken?

Vel, fint å se en flokk sauer slå seg på hat bølgen mot USA. Jeg er like enig som "dere" at USA har egne motiver som å styrke sin maktposisjon og handelsinteresser og mye mer. Skal man bare akseptere alle typer regimer? Selv om denne rollen som "Verdenspoliti" ikke er riktig, så må jeg si at jeg liker deres politikk bedre enn Saddams.

Lenke til kommentar

Skyt deg selv i foten og si du gjorde det for å slippe unna. Da får du nok fet reaksjon...

Helt ærlig; Hvis du viul sluntre unna, så kan du lett få noe på rullebladet ditt, men sluntre unna du. Det er greit for meg, så slipper jeg å havne i tropp sammen med noen som ikke VIL være dær og knuser moralen.

Jeg vil ikke direkte ta liv, eller trenes til det, men hvis jeg kan tjene mitt land uten å måtte lære å kværke, så går det greit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...