Gå til innhold

Hvordan unngå førstegangstjenesten ??

Rob3rt

Anbefalte innlegg

Quote:

Fakta?

Dette skal jeg sjekke opp nærmere.

Sjekk gjerne opp det du kan... Jeg vet ikke helt hva du vil ha dokumentert av overstående ?

Om det gjelder nektingen vedr. utførelse av ordre så kan du i militære maksimalt få 10 dager i "kakebu". Utover dette så må saken opp for sivil domstol. Krigsdomstol kan ikke brukes i fredstid.

Andre straffe reaksjoner som er lovlige er trekk i de få kronene du får utbetalt eller at du nektes feks. perm. Fysiske avstraffelser i noen form godtas overhode ikke.

Det er meget skjeldent at noen blir sittende inne så lenge, vanlig praksis vedr. personer som dette er at de sendes hjem som oftest inntaksdagen eller påfølgende dag.

--"Foresten så er ikke "kakebu" så ille, ganske fredelig og stille"--

Det største hinderet for å slippe unna er at de fleste 18 åringer ikke er tøffe nok psykisk til å motstå systemet når de blir presset litt.....

MEN er du først etablert med utlevert utstyr, full helsesjekk og tellekanter i skapet så kan veien hjem bli LAAAANG.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si du er pasifist, skuddredd og ikke tåler synet av blod eller klatre i høyde, da skjønner de tegninga og kaster deg ut, de gidder ikke krangle engang.

Score 0 på sesjons testene og vær gjerne oppe ettpar dager i strekk før du skal inn så du ser ut som en potet sekk.

Eller det motsatte..vær overivrig og spør når dere skal skyte og sprenge å mas om at de ikke vil krige litt og sprenge og mose litt folk å løpe gira rundt med bajonetten i hånda så de tror at du tror det blir krig om ettpar dager...er du litt sytete kan du klare å suttre deg ut ved å klage på ryggen. :lol:

Anbefaler ingenting av det over, for selv om millitæret er helt på trynet, så er det en livs opplevelse og du blir så jækli glad når du er færdig og ute at alt ser glittrende ut når du er tilbake som sivilist jenn :smile: :grin:

Lenke til kommentar

var noen folk som gikk til ganske drastiske tiltak for å slippe når jeg var inne. En kar som fikk en annen til å hoppe på benet så det brak, og en annen som tok løpefart og kjørte skallen i en murvegg, fikk kraftig hjernerystelse. De gutta var tydeligvis ikke helt mentalt stabile og ble sendt på dør.

men som noen andre sa, militæret er en ok erfaring, så lenge du gjør noe ut av det! ikke end opp som kjøkkentjeneste eller ryddegutt, søk deg til noe som høres litt spennende og utfordrende. selv tok jeg sikte på å bli hundefører og klarte å komme gjennom alle nåløynene og få vilja mi stort sett hele veien. lærte mye og hadde det ganske morsomt. rekrutten er som regel ganske kjip, men det blir bedre etter det.

og ikke la UB korp'ene tro de er noe ;)

Lenke til kommentar

Nå reiser jeg inn til tirsdagen... Og jeg kan ikke si annet enn at jeg gleder meg.

Etter russetiden har jeg ikke gjort stort fysisk, har for det meste sett på film og sittet her på pc'n. Overgangen fra idrettslinja til ingtenting er stor og magen har vokst tilsvarende :smile:

Å tilbringe et helt år med å gjøre ingenting kan jeg i allefall ikke tenke meg, så jeg gleder meg til å komme meg i form igjen i militæret.

Når det er snakk om å komme seg unna militæret er det en sykdom som er veldig fin å "ha".

Tinitus... eller øresus. Klag til legen din om at du plages med dette konstant. Klarer ikke sove ordentlig osv. Dette er det flere som har sluppet på i år, har jeg hørt av de som er inne nå..

Lenke til kommentar

Takk for mange konstruktive svar.

men trenger mer å gå på.. Fler tips.

Jeg er 'en liten pingle' vil de ha sånne inn ?

jeg er ikke noe fysisk sterk for å si det sånn. Men om man sier slike problemer som man 'har' til legen på sesjonen, vil han da sende deg til en som kan hjelpe meg? Feks psykolog ?

Lenke til kommentar

Fake

Møtte opp på sesjonen og skåret max på alle testene unntatt synet, Legen som var der var 100% sikker på at eg ville slippe militæret på grunn av synet mitt. Og det gjorde eg, Ville nok ikke ha dimmet i dag på grunn av synet mitt. Er linser eg kan bruke i dag som det ikke var den gangen i 85/86

Lenke til kommentar

Jeg har ikke respekt for folk som ikke gidder å bruke et år i militæret. Det er helt latterlig med alle dere feiginger som syter og klager som små jentunger for å slippe unna. Men jeg tror ikke Forsvaret taper noe på det, ingen har bruk for drittunger med psyke som en kylling.

Selv var jeg et år i marinen, og det var en glimrende erfaring å ha med seg.

Lenke til kommentar

Quote:

LuciFear skrev (2002-10-18 20:27):

Jeg har ikke respekt for folk som ikke gidder å bruke et år i militæret. Det er helt latterlig med alle dere feiginger som syter og klager som små jentunger for å slippe unna. Men jeg tror ikke Forsvaret taper noe på det, ingen har bruk for drittunger med psyke som en kylling.

Selv var jeg et år i marinen, og det var en glimrende erfaring å ha med seg.

Jeg skulle klart et år i militæret, men kommer til å nekte fordi jeg er imot at Norge skal sende jagerfly etc til afghanistan for å slåss for USA.

Lenke til kommentar

Quote:

Jeg skulle klart et år i militæret, men kommer til å nekte fordi jeg er imot at Norge skal sende jagerfly etc til afghanistan for å slåss for USA.

Som du sikkert vet, så er vi medlem av nato. Vi er helt avh. av nato, vårt forsvar er bygget opp slik at vi skal holde ut i 24 timer før vi får hjelp. ( tviler på vi kan holde ut så lenge men.. ) En slik allianse er et gi og ta forhold.. Vi er lille rike norge med knappe 4.7 mil. innbyggere. Vi har ikke mye å stille opp med øye til øye mot andre land..

Hvorfor de slåss i afghanistan ? Det er for å fjerne terrorister der de vokser på trær.. Jeg er imot at sivile liv går tapt, uansett rase, religion osv. Men når en gruppe ekstreme mennesker velger å drepe uskyldige mennesker pga sin gudstro, så har vi intet annet valg enn å drepe dem - enn å bli drept selv. For de er hjernevasket og oppvokst i et helt annet samfunn enn oss, de tenker ikke humanisme slik vi gjør, de gjør alt for at sin gud sine regler skal bli domminerende på denne jordkloden. Du har sikkert ikke opplevd at noen rundt deg har blitt drept av en terrorist. Du har sikkert heller ikke opplevd frykten av å få en kule i skallen fordi du skal fylla bensin på bilen din. Hadde du opplevd det, så hadde du sikkert hatt en annen mening om dette.

Hvis du forsatt tviler, så lurer jeg på hvilken genial måte du skal hanskes med dette grufulle problemet ? Skal vi la dem være i fred ? Vi lot slike mennesker være ifred rett før andre verdenskrig og det førte til massakre av millioner sivile.. pga en mann med bart.. bedre føre var enn etter snar..

Det er så forb@nna tragisk, at noen mennesker gjør livet til et helve77e for andre. Menneskeheten står ovenfor globale utfordringer, vi har evnen til hjelpe alle mennesker på vår jord så de kan leve godt og vi har evnen til å utforske vårt fantastiske univers. Hva velger vi ? Jo det drepes heller uskyldige liv for noe så latterlig som religion.

Når det gjelder verneplikt så er det bestemt av oss ( våre folkevalgte poltikere ) at alle friske mannlige borgere skal hjelpe til å holde vårt forsvar i sving.

Hva menes med i sving ? Jo vi har mange stasjoner, båter osv som trenger hjelp med drift og vedlikehold. Alle skal gjøre sitt, enten det er å lage mat eller skru på motorer. Meningsløst ? Det må folk til alle steder for å drive et forsvar..sammen får vi det til. På rekruttskolen så læres også grunnleggende våpentrening. Det er en sikkerhet, slik at vi ikke står blankt hvis noen velger å invadere oss. Det handler om deg og de rundt deg. Vil du ikke drepe, så blir du og dine drept. Det er ditt valg, selvfølgelig. Jeg velger å kunne ha evnen til å beskytte mitt eget liv og de rundt meg, skulle noe forferdelig skje.

Noen føler seg støtt av lederskapmåten i militæret, de er for god til å sjefes med.. Det som er saken er at det må være et slik hieraki skal man få mange mennesker til jobbe mot et felles mål. Uten respekt så blir ikke ting gjort, desverre.

De som driter i førstegangstjenesten, driter i samfunnet generelt. De er feige, late og tiltaksløse, de lar andre slite ræven av seg mens de selv høster godene av et beskyttet samfunn.

Slaurer kaller jeg slike folk.

For de fleste, er førstegangstjenesten en opplevelse for livet, der man får mange nye venner, får nye omgivelser og inntrykkk.

Det har mange godt av. Jeg var så heldig å oppleve hele norge langs norskekysten, fordi jeg var elektriker på en båt. Jeg opplevde naturopplevelser folk betaler mange tusen kr for å se, fikk mange gode venner og opplevde litt av hvert.. Alt var ikke bare gull og glitter, men sånt må man regne med.

;-)

Lenke til kommentar

hondaen: Altså, det går ikke ann å drepe alle terorister. Har du noengang tenkt på hvordan terorister blir terorister? Etter ditt innlegg å dømme så har du ikke det.

Det er mange årsaker, men jeg skal ikke gå nærmere inn på de her og nå.

Å bombe afghanistan og irak fører ikke til færre terorister, men til flere terorister. det er slik terorister blir terorister ofte. et fremmed land (ofte USA) dreper sivile i landet deres. De føler seg undertrykt og hjelpesløse, og er lette mål for hjernevaskere som lett kan få de til å tro at de får 17 jomfruer og 1000 liter vin i dødensland hvis de ofrer livet sitt for islam.

Nok om det. over til førstegangstjenesten.

Det norge trenger er ikke en haug med umotiverte fjortiser som ronker i dusjen. Det vi trenger er yrkesmilitære. Profesjonelle som kan sitt fag(drap). De skal ikke være mange, men en elite. Jeg skal ikke si meg sikker, men vi trenger omtrent 15-20 000 profesjonelle. utstasjonert over hele Norge. Så kan ve heller ansette folk til å restaurere båtene, leirene etc.

Alt hadde vært bedre om alle var pasifister :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-18 21:46, skrev olsen:

Det vi trenger er yrkesmilitære.

Jeg kan være enig i det. Dagens forsvar har en oppgave: Vente til russerne kommer, og så holde dem tilbake i 24 timer. Jeg vil påstå at den oppgaven har gått ut på dato.

Mindre, profesjonelle enheter er nok bedre tilpasset dagens virkelighet. Tiden da det var om å gjøre å ha flest mulig soldater er også over. Å skaffe moderne utstyr med profesjonelt personell vil nok være vel så nyttig som å dra inn tusenvis av umotiverte soldater gi dem en svært lite effektiv opplæring i bruk av utstyr fra 1960.

Uansett hvor "godt" de unge har av et år i militæret, så er allmenn verneplikt grov frihetsberøvelse.

LeD

Lenke til kommentar

Militæret bør man ikke sluntre unna..er absolutt noe som man bør få med seg. :smile:

Men skal man først lure seg unna bør man hvertfall unngå og dimmitere pga psykiske grunner.

Prøv og legg noe våt tobakk i armhulene. Aaaner ikke om det funker, men skal vistnok iflg ryktene føre til høyt blodtrykk... Noen som gidder å teste? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-18 15:24, skrev Kjetil Lura:

Fake

Møtte opp på sesjonen og skåret max på alle testene unntatt synet, Legen som var der var 100% sikker på at eg ville slippe militæret på grunn av synet mitt. Og det gjorde eg, Ville nok ikke ha dimmet i dag på grunn av synet mitt. Er linser eg kan bruke i dag som det ikke var den gangen i 85/86

jeg og scoret max på alt utenom synet. som jeg ikke klarte i det hele tatt. så ikke hva den største bokstaven var engang.. men hjalp ikke..

Lenke til kommentar

Hvorfor i allverden vil du slippe!?

Har du etiske- eller andre gode grunner for ikke å tjenestegjøre har de blitt ganske "slepphendte" etterhvert. Vil du bare "slippe" er det direkte pysete! Det er tross alt ikke mere enn ett år.

Men førstegangstjenesten kan faktisk være ganske artig. Etter rekrutten ble jeg sendt (pga syn, plattfot og ei litt for slapp leppe) til det jeg tror er det eneste stedet i landet uten våpen.

Det jeg husker best er masse stille kvelder med fundering og boklesing, resturantstandard mat, lagfører og to vinkler (må vel være en av de veldig få med langt hår som har blitt korporal :smile: ), også spilte vi solo på 1812 suita med saluttkanon.

Lenke til kommentar
Quote:

Fake skrev (2002-10-19 09:18):

jeg og scoret max på alt utenom synet. som jeg ikke klarte i det hele tatt. så ikke hva den største bokstaven var engang.. men hjalp ikke..

Hva i alle dager er det du har på nesen idag da, +10/+12 eller er det minus du har. Mine briller har styrke +7/+8. Og eg nektet ikke å være i militæret. Men eg er glad eg slapp. Du taper mye penger ved å være i militæret et år. :wink:
Lenke til kommentar

Noen som prater om det å si at man er psykisk utsbil. Tror ikke at det er et sjakktrekk, fordi sønnen til en veninne av moren min sa at han var det når han møtte opp til militærtjenste, og slapp. Nå i høst skulle han søke en jobb, men han fikk ikke jobben fordi arbeidsgiveren sa at han var psykisk ustabil. Og dette var en ordentlig jobb, ikke bare en RIMI-jobb.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-19 16:36, skrev C. Alshus:

Noen som prater om det å si at man er psykisk utsbil. (...) Nå i høst skulle han søke en jobb, men han fikk ikke jobben fordi arbeidsgiveren sa at han var psykisk ustabil.

Hvis noen legger med attest fra militæret på at de er sinnsyke når de søker jobb, kan man jo nesten lure på om det er noe galt. Dette er personlige opplysninger som ingen andre enn du kan gi til noen som helst. Jeg har aldri opplevd at noen arbeidsgiver har vist stor interesse for hva jeg gjorde i militæret. (Og jeg har en meget god attest derfra...)

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...