Gå til innhold

Hvordan unngå førstegangstjenesten ??

Rob3rt

Anbefalte innlegg

Du misforstår. Det er stor forskjell på å avtjene verneplikt for å få opplærling til å kunne utføre din plikt som nordmann og forsvare fedrelandet ved en invasjon, og de norske soldater som frivillig skriver under kontrakter for å tjene raske penger som sendes som internasjonale kontingenter på risikofylte oppdrag i regi av FN.

Du misforstaar.

Det er ingen moralsk forskjell paa folk som signer opp for aa drepe, og folk som oppsoeker situasjoner hvor dem faar bedre anledning til aa drepe.

Du svarte heller ikke paa spoersmaalet mitt. Regner du det som urealistisk at norges innblanding i USA sine konflikter kan faa foelger for VAAR sikkerhet?.

Så siden Norge ikke har ABC-våpen, så er det ingen vits at Norge utdanner nordmenn til å kunne forsvare landet sitt?

Vel.

Ikke hvis fienden har ABC-vaapen nei, ei heller hvis en sterk alliert har ABC-vaapen.

Naa fikk du kanskje med deg at jeg sa at det norske forsvaret, som bestaar av konvensjonelle styrker, ikke realistisk kan forsvare mot fiender (uten aa kvalifisere den uttalelsen med om fienden har abc-vaapen eller ei).

...

1.I hvert fall ikke nok til å kunne utfylle en nødvendig hær ved en invasjon. Dersom en invasjon er tilfelle, så vil idag man kalle inn mobiliseringshæren, dvs alle soldater som har gjennomført verneplikten og sitter inne med de kunnskaper som trengs for å kunne fungere som en soldat.

2.Tror du forsvaret til Norge blir styrket av alle de som på feilaktig grunnlag sniker seg unna verneplikten for heller å kunne tilbringe et år hjemme hos mor?

3.Ved en krig er alle tilgjengelige soldater uunnværlige.

1. Hva er din definisjon paa "en noedvendig haer" hvis utfallet er gitt paa forhaand?

2. Ta deg i sammen og tenk.

3. Ved en krig er alle hjerneceller uunnvaerelige. AA kaste vekk hundretusener av soldater i ett krampaktig forsoek paa aa "forsvare landet" naar fienden har vunnet paa forhaand, er teit.

Vet ikke om du kjenner til mange store norske kamper mot tyskerne undre andre verdenskrig. Ta dem gjerne med for aa fortelle noeyaktig hvor lite ubrukelig det norske forsvaret er paa stridsmarken med en ordinaere styrke (ikke gutta paa skauen).

Er forøvrig enig i at Norge utenrikspolitisk sett vil gjøre klokt i å ikke blande seg for mye inn i USAs "skitne" bedrifter. Men det er en helt annen diskusjon.

Jeg har ikke det inntrykket. Norge ser ut til aa bevege seg mot en yrkes-haer, da foelger det at dem blir sendt ut paa oppdrag.

Hvem for?

Å være paranoid er ikke sunt, men å være realistisk og se på saken som "i tilfelle...", tilsier at det er et behov for et norsk forsvar. Man kan jo ikke forvente at andre land (les NATO) skal ofre sine styrker for å forsvare Norge når Norge selv ikke er interessert i å prøve å forsvare seg selv?

Sant.

Etter mitt syn burde naa hele Europa sagt "takk" til USA og omformet NATO til en ren europeisk forsvarsallianse.

Ser vi paa amerikanernes motvilje til aa miste soldater, blir det vel europeerne som kommer til aa forsvare europa uansett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du unngå førstegangstjenesten da?

Alle menn/ gutter har godt av å komme seg i militæret.. pluss at millitæret gir mange gode tilbud som f.eks sertifikat, betaler leie på leiligheten hvis du har bodd i den 3 mnd før du kom skal i militæret osv.. siviltjeneste er jo et alternativt tilbud, men den varer lengre og lønnen er bad.

Hvertfall psykiske grunner kommer på rullebladet tror jeg?!

Lenke til kommentar

Nærmer meg slutten av min førstegangstjeneste og må si at det så langt ha vært en veldig blandet opplevelse. Først og fremst synes jeg at det er viktig å påpeke at forsvaret har veldig forskjellig tjeneste å by på. Sånn sett er det gankse dumt å høre på folk som sier at bare fordi de hadde det kjedelig i forsvaret så kommer alle andre til også å ha det. Nå ser det ut som neste års "kull" kanskje får en større mulighet en oss nåværende til å velge hvor de vil og dette vil forhåpentligvis føre til at flere får et bedre inntrykk av førstegangstjenesten. Hvis du har lyst å springe rundt i skog og mark i all slags vær så kan du signe deg opp som jeger, hvis du bare har lyst å sløve så kan du kanskje ende opp på kjøkkenet en eller annen plass. Uansett så er det året (sånn ca) du tilbringer i kongens klær et lærerikt år både på godt og vondt. Du vil bli kjent med en masse nye folk og kanskje lære en ting eller to. I så måte er det veldig nyttig med dette året da det ihvertfall lærer deg å forholde seg til mye forskjellige mennesker (og befal).

Som noen også nevnte så tilbyr også forsvaret en rekke forskjellige kurs slik at du kan faktisk få noe fornuftig ut av året. Selv har jeg ordnet førerkort til bil for skarve 7000 (og det med en masse kjøretimer). Så lenge du er engasjert kan du få med deg en masse som du har bruk for senere. Også verd å nevne at når du er ferdig med førstegangstjensten har du krav på full arbeidsledighetstrygd i 6 måneder, alltid greit med litt ekstra feriepenger.

Sist men ikke minst vil jeg nevne at de som skal inn nå til høsten ikke under noen omstendigheter må finne på å ende opp på drivstofflaget i fors. tropp bakre, log bn, 6 divisjon. Sjeldent har det norske forsvaret levert en så grensesprengende kjedelig tjenste som i tillegg medfører kraftige løsemiddelskader (i hvertfall litt)

Lenke til kommentar
Sist men ikke minst vil jeg nevne at de som skal inn nå til høsten ikke under noen omstendigheter må finne på å ende opp på drivstofflaget i fors. tropp bakre, log bn, 6 divisjon. Sjeldent har det norske forsvaret levert en så grensesprengende kjedelig tjenste som i tillegg medfører kraftige løsemiddelskader (i hvertfall litt)

Jeg var på akkurat dette laget under repøvelsen min i mars (Joint Winter 2003). Blir jo rimelig sterk av å løfte hundrevis av jerrykanner og åpne dem med bare fingrene. Dessuten fikk vi tilgang til dusj og porselenstoalett. Fikk definitivt bruk for førstnevnte da hele overkroppen min ble tilsølt med F-34 mens jeg sov (siste natta, jerrykanna tilkoplet multifuelen lekka og nesten alle klærne mine ble ødelagt - måtte dasse rundt i kun snøkamoen og regntøyet etterpå) - det svei noe sinnsykt!

Lyspunktet var jo at vi fikk gå på BMP nesten hver dag under hele øvelsen, samt alle de forskjellige folkene jeg traff på. Mange morsomme historier og opplevelser ble utvekslet, om militæret, biler, båter og ikke minst damer. Sistnevnte var det mange av hos oss og teltet vårt (BS-elever).

Nei, selv om jeg er for et forsvar med kun yrkesmilitære, har jeg ingen problemer med å skjønne argumentene de som er for førstegangstjenesten kommer med. Norsk ungdom må komme seg ut i skog og mark, ellers vil staten få et meget stort problem i framtiden med livstils/overvekts-relaterte sykdommer..!

Lenke til kommentar
[...]

Ah, jeg gidder ikke å svare på det. Jeg begynte så godt, men orket ikke fullføre. Ble så mye. Hvis du er i mot krig så utfør siviltjeneste da, vel.

Jeg mener at den kvalitetsøkningen en profesjonell hær vil ha ikke kompenserer nok for reduksjonen av antall soldater. Dermed vil Norge bli sittende med en hær som ikke vil kunne fungere som en reell forsvarsstyrke ved en massiv invasjon av Norge, men heller en liten operativ (spesial?-)styrke som kan benyttes på oppdrag i utlandet (noe slik FIST-X og telemarksbn er i dag). Dermed outsources forsvarets rolle og man blir i større grad avhengig av at andre land skal forsvare Norge, hvilket kan anses som negativt for den nasjonale sikkerheten.

blablabla

Lenke til kommentar

Skal gjerne innrømme at joint winter var en opplevelse å ha vært med på men fu må inrømme at det ikke akkurat er så grusomt moro å bære og fylle jerrykanner ei uke i strekk. Greit nok at vi hadde diverse frynsegoder (og da spesielt pizzovnen), men når vi vernepliktige hadde drevet med dette i over et halvt år før JW så forstår du nok at vi var litt lei etter hvert. Skal for øvrig nevnes at dere (rep soldatene) var en fantastisk grei gjeng å være sammen med og sånn sett er JW noe jeg ikke ville vært for uten.

Kanskje igjen et sånn halvveis bevis på at forsvaret fører noe godt med seg (om enn ikke så mye).

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du unngå førstegangstjenesten da?

Alle menn/ gutter har godt av å komme seg i militæret.. pluss at millitæret gir mange gode tilbud som f.eks sertifikat, betaler leie på leiligheten hvis du har bodd i den 3 mnd før du kom skal i militæret osv.. siviltjeneste er jo et alternativt tilbud, men den varer lengre og lønnen er bad.

Hvertfall psykiske grunner kommer på rullebladet tror jeg?!

Nei det gjør det ikke. Millitære rulleblad og sivilt rulleblad er ikke det samme. Og hva er det godt for?

Lenke til kommentar
[...]

Ah, jeg gidder ikke å svare på det. Jeg begynte så godt, men orket ikke fullføre. Ble så mye. Hvis du er i mot krig så utfør siviltjeneste da, vel.

Jeg mener at den kvalitetsøkningen en profesjonell hær vil ha ikke kompenserer nok for reduksjonen av antall soldater. Dermed vil Norge bli sittende med en hær som ikke vil kunne fungere som en reell forsvarsstyrke ved en massiv invasjon av Norge, men heller en liten operativ (spesial?-)styrke som kan benyttes på oppdrag i utlandet (noe slik FIST-X og telemarksbn er i dag). Dermed outsources forsvarets rolle og man blir i større grad avhengig av at andre land skal forsvare Norge, hvilket kan anses som negativt for den nasjonale sikkerheten.

blablabla

Si meg hvem skal angripe Norge? Russland? EU? Hvem? Er det terror du uroer deg for? Hvem?

OG, Millitæret gir deg noen kurs, disse henger ikke høyt på arbeidsmarkedet. Sertifikat kan man få på større klasser hvis og bare hvis man kan skaffe et papir som sier at ens arbeidssituasjon krever det.

Man har som oftest 12 mnd førstegangstjeneste. Men man har 19 mnd millitærtjeneste. Mange som har dukka opp på HV repp og sagt at de var jo for fan i marinen, jeger, garden osv og fått vite der at man aldri skulle på repp. Millitæret er fullt av piss. Lønna man får i silviltjenesten er den samme som i millitæret. Siviltjenesten henger mye høyere på arbeidsmarkedet. En av de få tingene man lærer i armeen er " MAN SKAL IKKE TRO, MAN SKAL VITE!" -hat, men sant.

Ja du treffer folk der, men det gjør man jo for fan ellers også. Og dagene er ikke 06-17. Da skal du være heldig. Maten stinker. Enten blir du tynn eller så legger du kraftig på deg. Nesten alt av lokalbefolkning man møter på byen hater deg(greit egentlig, da skjønner man litt hvordan innvanderne har det). Kveldsmat får du ikke. Tjene penger mens du er inne? Ja, du skal være jævlig heldig hvis du kommer på et sted som er nært der du bor. Vanligvis blir man sendt til Nord-Norge. Og der er det som kjent ikke noen jobber. Dette skal du "nomore" få noe ut av. Ja lykke til. Kast bort din tid. Jeg skulle bare ha et tenkeår. Ble sendt til GP(garnisonen i porsanger, -den nordligste) i 97. Fy fan så bortkasta det var. Tar du heller silviltjeneste har vi heldigvis kommet så langt at man i dag slipper å stille hos purken. Man kan f.eks. jobbe med mennesker. Få opp den sosiale intelligensen litt. Og man kan f.eks. bo i Oslo. Bo hjemme. Bedre det enn i ta sjangsen på 1 år i Finnmark. OGOGOG, er man i god form blir man dårlig på grunn at man ikke kan kjøre eget treningsopplegg. Et lite pluss er det da, man får se en film hvis man er i riktig tropp eller sanitet. En propaganda film fra Vietnam som forteller hvor bra det amerikanske felt sykehuset er. Filmen blir brukt for å fortelle oss hva vi hadde i vente om krig skulle bryte ut. Vi hadde vel i troppen 6-7 stykker av 50 som trengte øyeblikkelig hjelp av lege eller psykolog etter å ha sett den.

P.S. I tilfelle noen skulle si at jeg er en mammadalt så har jeg bodd for meg selv siden jeg var 16. Kommer fra Nord-Norge. Var i Jegern, og er det desverre til jeg er 45. Har da ca 19 år igjen. Hurra! Eneste jeg kan skryte på meg er at jeg har skutt over 15 000 skudd på nærstrid treninger.

Lenke til kommentar
..Bla-bla-bla...Bla-bla-bla...Bla-bla-bla.

Ja det var gutten sin som kunne tilpasse seg andre ting enn det han gjør hjemme i det sivile liv. Makan til negativ holdning. Ikke rart at du ikke hadde det bra.

Selvfølgelig opplever du ting i militæret som DU ikke ønsker. Men militæret er ikke et sted som kretser rundt deg og ditt ego. Med ditt ego, kan du være sikker på å få problemer. Befalet legger merke til sånne som finner noe galt i alt og alle. I stedenfor å syte over det som ikke passer deg, kunne du kanskje vært litt mer aktiv, og gjort noe positivt ut av det. Det er tross alt bare ett år. De fleste som er litt åpne, kommer faktisk styrket ut derfra. På ett eller flere punkter. Det eneste du har styrket er vel hatet. Må ha vært et forferdelig langt år for deg. Det er faktisk sånne som du, som blir den ledertypen du selv hater. Du kan ikke fordra at noen gir deg komandoer. Med den holdningen, vil du heller ikke tåle at andre har andre meninger enn deg, og derfor banke igjennom ditt syn, om du kan... Samme ulla. It takes one, to know one.

Synd for deg, at du fucka opp et år av din tilmålte tid. Men det er tross alt bare din egen feil. Ingen vits i å hate...

Lenke til kommentar

Militæret er bare unødvendig , de som ikke liker det bør slippe. ser ikke no galt i det. Hva faen er det vi har 17mai for? fritt land? ja, så blir vi tvinga til militæret? staten gjør narr av seg selv.

Selv slapp jeg militæret lett. bare let etter en annen post lenger oppi her så ser dere hvordan man slipper militæret med glans.

Lenke til kommentar
Militæret er bare unødvendig , de som ikke liker det bør slippe. ser ikke no galt i det. Hva kjøss er det vi har 17mai for? fritt land? ja, så blir vi tvinga til militæret? staten gjør narr av seg selv.

Selv slapp jeg militæret lett. bare let etter en annen post lenger oppi her så ser dere hvordan man slipper militæret med glans.

Kanskje litt sent å vurdere militæret, etter at vi ikke er frie lenger...

Militæret er mer enn bare krig. Og er vel mer prevantivt i våres tilfelle. De enkleste landområdene å ta, er jo de som ikke er i stand til å forsvare seg i det hele tatt.

Om du havner i en situasjon med blind vold, ute på gata... Er det ikke litt sent og tenke på selvforsvarskurs da..? Du ligger rimelig tynt an før politiet kommer og hjelper deg.

Lenke til kommentar

Si meg hvem skal angripe Norge? Russland? EU? Hvem? Er det terror du uroer deg for? Hvem?

Okay, visste man at f.eks Tyskland ville angripe Norge 9. april 1940? Ikke at jeg er en paranoid soppskalle, men argumentet ditt holder ikke. Det blir det samme som å si "hey, alle sammen, slutt med bruk av kondom! vi får jo aldri kjønnsykdommer og dama blir jo ikke gravid uansett." skjønner? forsvaret har en viktig funksjon.

OG, Millitæret gir deg noen kurs, disse henger ikke høyt på arbeidsmarkedet.[...]

Siviltjenesten henger mye høyere på arbeidsmarkedet.  

Det tror jeg ikke noe på. Ettersom færre og færre gjennomfører førstegangstjenesten blir de som gjennomfører ansett som mer verdifulle av en arb.giver enn de med siviltjeneste. (Det kommer jo selvfølgelig an på jobben/bedriften, men generelt sett.)

Man har som oftest 12 mnd førstegangstjeneste. Men man har 19 mnd millitærtjeneste.

Ja, det er en naturlig hensikt bak dette her: Man skal vedlikeholde kunnskapene og ferdighetene. Føler du deg lurt? Ikke alle blir kalt inn på rep.tjeneste (kommer delvis an på stilling/avd man hadde).

Et lite pluss er det da, man får se en film hvis man er i riktig tropp eller sanitet. En propaganda film fra Vietnam som forteller hvor bra det amerikanske felt sykehuset er. Filmen blir brukt for å fortelle oss hva vi hadde i vente om krig skulle bryte ut. Vi hadde vel i troppen 6-7 stykker av 50 som trengte øyeblikkelig hjelp av lege eller psykolog etter å ha sett den.

Hehe, enten så liker du å overdrive, eller så sier det kanskje mer om troppen du var i, enn om filmen.

Militæret er bare unødvendig , de som ikke liker det bør slippe. ser ikke no galt i det. Hva kjøss er det vi har 17mai for? fritt land? ja, så blir vi tvinga til militæret? staten gjør narr av seg selv.

Ja, dette var et logisk resonnement. Tror du Norge for alltid vil være et fritt land (les: uavhengig, suverent selvstyre) FORDI vi feirer 17 .mai? Tror du Norges frihet kom av seg selv? Kan det muligens ha vært noen norske soldater involvert? hmm.. Du får gruble litt på den.

Lenke til kommentar

Ja, dette var et logisk resonnement. Tror du Norge for alltid vil være et fritt land (les: uavhengig, suverent selvstyre) FORDI vi feirer 17 .mai? Tror du Norges frihet kom av seg selv? Kan det muligens ha vært noen norske soldater involvert? hmm.. Du får gruble litt på den.

Nei, norge fikk hjelp av usa og england, Vår stolte konge rømte jo til england, så mye hjelp fikk man av han :oops:

De som vil kan værve seg, de som ikke vil skulle fått slippe, er en del som vil og en del som vil slippe

Lenke til kommentar

Nei, norge fikk hjelp av usa og england, Vår stolte konge rømte jo til england, så mye hjelp fikk man av han :oops:

De som vil kan værve seg, de som ikke vil skulle fått slippe, er en del som vil og en del som vil slippe

HOST!!! host...glemmer Russerne....HOST host !!!!!!!

Lenke til kommentar

Vil bare si at hver gang det ble snakket om at andre sluttet under rekrutten, sank motivasjonen min (og sikkert mange andres) helt til bunns..

Det tok ganske hardt på å se dem gå ut i sivile klær. Effekten av det ble at man selv også ville ut.

:-|

Slik sett er det ganske egoistisk å slutte, med mindre man har en ordentlig grunn.

Men etter hvert som jeg ble plassert ut i ordentlig tjeneste, gikk det seg til. Hadde ukesturnus. Det skal sies at de første dagene i vaktukene var litt tunge, men det var greit nok utover i uka.

I ettertid ser jeg at jeg faktisk ganske ofte tenker tilbake på tiden i militæret.. man husker kanskje best "de gode stundene", men vil si at det alt i alt var et bra år.

Dette var også det jeg hørte "eks-militære" si mens jeg enda var i militæret. Skjønte ikke hva som kunne få dem til å mimre slik, men nå tror jeg jeg forstår det.

Lenke til kommentar

Dessuten var det litt gøy å være veteran blant gutta.

Slik som han ene kalte oss. "Ooohhaa allviten"

Ble fort en av gutta blant offiserene også. Selv om de til tider kunne bli noen rasshøl. Men vi hadde våre metoder for å ta igjen da. :D

Ikke snakk om vis vi viste om noe som vi ikke burde vite. :D Da ble de plutelig gode kompiser. :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...