Gå til innhold

Hvordan unngå førstegangstjenesten ??


Rob3rt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke sniff kokain eller gjør noe sånt dumt. Heller bedre å skylde på noe mentalt.

For det første er det ikke sikkert dere har ordentlig lege tilstede på sesjonen.

 

Gjør det heller klart at du ikke har lyst til å være der og at du ikke tror du kommer til å fullføre.

 

IKKE søk deg inn på siviltjeneste før du vet om du slipper eller ikke. Finnes noen luringer der som sier at du "likegodt kan fylle ut søknaden for det ser ikke ut som du slipper".

 

Hvis du må bite i det sure eplet og blir innkalt så skal det ikke være så store problemet å komme seg ut igjen. Har 3 kamerater som ble innkalt og de var alle ute igjen før 4'e dagen var omme.

 

Selv sa jeg at jeg ikke ville + at jeg gjorde det ikke så fantasktisk bra på synstestene, ikke er jeg i særlig god form heller;) Så jeg slapp førstegangstjenesten, men blir innkalt i totaltforsvaret om det skulle bli krig ;)

Lenke til kommentar

Slike unna-sluntrere som dere irriterer meg! Ikke bare er det deres PLIKT og delta i forsvaret, men dere aner ikke hva dere går glipp av! Nesten alle som jeg har snakket med syntes tiden i militæret var en fin tid og de angret ikke på at de fikk anledning til å delta.

 

Til du som startet denne tråden; Det er bare 2 måter og "komme unna" forsvaret på. Den ene er å søke sivil-tjeneste, noe som det ikke virker du er kvalifisert for. Det andre er medisinsk/psykisk grunnlag.

 

Selvsagt kan man si at man heller vil jobbe enn å avtjene verneplikten, men med litt forberedelse er det ikke noen problemer og dekke sine utgifter mens man er i forsvaret. Det er bare å forhøre seg litt rundt om hva man har krav på.

 

Personlig håper jeg du blir tatt inn, for om ikke noe annet enn å sette et eksempel.

 

 

mva Karl Kristian Aurstad

 

//hvorfor skal du slippe når jeg måtte?

Lenke til kommentar

..nå er det vel nye regler når det gjelder siviltjeneste. Den er likestilt med forsvaret..så det har jo ikke noe med kvalifikasjoner å gjøre...vil du ha siviltjeneste..så bare å si det det..så får du! Siviltjeneste var det best jeg gjorde. 14 mnd hvor alt du må gjøre er å møte opp på jobb. De betaler transport til og fra jobben, du får lønn (ikke stort men nok til mat). Og du har ingen ansvar....14 mnd med å tenke, dille...utvikle..lese..hva du vil..så lenge du jobber mellom 8 - 16...resten av tiden er din.

 

Jeg var veldig bevist på at jeg IKKE ville bruke min siviltjeneste på ting jeg overhode ikke intreserte meg i.....gamlehjem..pleiehjem..osv. Så jeg gikk til siviltjeneste kontoret her i Oslo, og fikk en liste over mulige steder, og ringte rundt. Jeg jobbet 12 mnd på Grafisk Institutt på blindern. Skapte relasjoner i grafisk bransje, jobbet freelance og fikk meg jobb rett etter endt tjeneste med folk jeg traff i tjenesten...jobber her fortsatt (mao, overlevd dotcom døden).

 

AKIRA

 

[ Denne Melding var redigert av: AKIRAx24 på 2002-10-17 10:34 ]

Lenke til kommentar

Siden dette temaet er postet her, så regner jeg med det du har høyrer utdannelse, gjerne teknisk. Søk på forhånd om en stilling som feks. programmerer/teknikker ved FO. Får du en slik stilling, så blir du pukket ut av rektruttskolen etter 6uker. Resten av verneplikten blir som en vanlig jobb. (bortsett ifra lønna da...) Du får verdifull praksis, og siden du har kort rekrutt-skole vil jeg anta du står lavt på ønskelisten for HV. (Noe du virkelig VIL slippe..)

Lenke til kommentar

Hmm..

 

Hvorfor vil du ikke i forsvaret??

 

Jeg er i militæret nå, Rekrutten var litt pes men egentlig sinnsykt morro oxo :grin:

 

Etter rekrutten ble jeg overflytta til IKT-Avdeligen på Flystasjonen på kjeller, helt konge! Skal på 2 øvelser i løpet av året, resten av året blir å fixe pc'r, servere & nettverks-drift. Veldig bra å ha med senere som jobb erfaring.

 

Men det spørs jo litt hvor du ender opp i militær-tjeneste da.. :razz: (Grense jeger eller.no i karasjokk :lol: ).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-17 10:28, skrev aurstad:


Slike unna-sluntrere som dere irriterer meg! Ikke bare er det deres PLIKT og delta i forsvaret, men dere aner ikke hva dere går glipp av!


 

Gjorde ikke et kvekk for å slippe jeg. Bortsett fra å være ærlig under sesjonen..

 

Jeg sa jeg var pasifist, noe jeg også er.. men jeg er noe jeg velger å kalle en relativ-pasifist, dvs at jeg er pasifist, men er klar over at resten av verden ikke er det, og er derfor ikke 100% pasifist (ikke vits å være helt tulling heller)

Noe slikt sa jeg faktisk på sesjonen også...

 

De ville ikke ha meg :/

Var nok pga. medisinsk grunnlag.

 

En annen viktig ting: Om du har det morsomt eller ei i forsvaret kommer ganske mye ann på hvor du havner i forsvaret.. Jeg ville tro infanteriet var en ganske kjip affære..

 

[ Denne Melding var redigert av: Blodhemn på 2002-10-17 17:10 ]

Lenke til kommentar

Dra inn dit. Hvem sier at du får det værre der enn hjemme?

Jeg hadde hus, bil og jobb. Kalt inn i forsvaret. Ingen problemer. De betalte de faste utgiftene mine alikavel. Der inne lærte jeg MYE. Både om meg selv og om andre. Veldig nyttig. Det var det fineste året jeg har hatt. Men jeg så nok av "drittunger" som ikke gjorde noe annet enn å klage. Og jeg lover deg... Vil du ha det kjipt der inne, så er det ingen problemer med å greie det. Du kan få det lengste ***** året i ditt liv. Men om du er litt positiv, og blir med på ting, så lærer du faktisk mye. Befalet gidder ikke å pese på deg, og du får faktisk noe givende å gjøre. Som kan gi deg noe senere i livet. Nei... Ta det året. Du kommer faktisk ut igjen med masse fine erfaringer. (Om du gidder, da.)

Lenke til kommentar

Det er ikke så vanskelig, men det krever at du er litt tøff psykisk og er 100% konsekvent og sikker på hva du vil.

Det blir alltid kallt inn for mye personell og det beregnes et frafall på ca, 10%. Om du vet oppmøtte oppfører deg høflig, men likevel nekter å la deg undersøke av lege, nekter å ta urinprøve, nekter å ta imot materiell, nekter å fylle ut evt. papirer etc. så er sjansen temmelig stor for at du settes på busse hjem.

MEN vær høflig hele tiden, ikke spill bajas.

 

Når du blir spurt om å gjøre noe av det ovenfor så si at du ikke ønsker å være med på dette, men har møtt opp pga. trusselen om straff.

 

NB! INGEN kan tvinge deg til annet enn å være tilstede. De kan IKKE under noen omstendighet kreve at du skriver under noe, lar deg undersøke etc.

 

Jeg VET av erfaring at overstående virker.

 

Lykke til (fortell hvordan det gikk da !)

Lenke til kommentar

Quote:


TheMatrix skrev (2002-10-17 18:14):

Det er ikke så vanskelig, men det krever at du er litt tøff psykisk og er 100% konsekvent og sikker på hva du vil.

Det blir alltid kallt inn for mye personell og det beregnes et frafall på ca, 10%. Om du vet oppmøtte oppfører deg høflig, men likevel nekter å la deg undersøke av lege, nekter å ta urinprøve, nekter å ta imot materiell, nekter å fylle ut evt. papirer etc. så er sjansen temmelig stor for at du settes på busse hjem.

MEN vær høflig hele tiden, ikke spill bajas.


Når du blir spurt om å gjøre noe av det ovenfor så si at du ikke ønsker å være med på dette, men har møtt opp pga. trusselen om straff.


NB! INGEN kan tvinge deg til annet enn å være tilstede. De kan IKKE under noen omstendighet kreve at du skriver under noe, lar deg undersøke etc.


Jeg VET av erfaring at overstående virker.


Lykke til (fortell hvordan det gikk da !)


 

Fakta?

 

Dette skal jeg sjekke opp nærmere.

Lenke til kommentar

jeg gikk for den psykiske. møtte opp på sesjonen. fikk spørsmål om hva jeg ønsket og sånn siden jeg da scoret ganske høyt på diverse tester, jeg sa som sant er at jeg var villig til alt utenom marinen. selvfølgelig havnet jeg i marinen. og jeg med ekstrem vannskrekk og frykt for alt som har med vann som ikke kommer ut av en spring eller dusj å gjøre så orket jeg ikke det. så jeg gjorde som en kompis gjorde. ventet til dagen jeg skulle møte opp. ringte opp 1 time før oppmøtte og klagde på at jeg var så redd og at jeg ikke kom til å takle det. legen som da var på tjeneste sa. greit du slipper.. utrolig med sant. og siden har jeg ikke hørt noe om det.. bakdelen er.. at jeg ikke kan bli politi. jeg som alltid ville bli politimann.. og ikke sitte her og kose meg med datamaskiner dagen lang.. livet er urettferdig..hehehehe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...