Momo Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Hei, søsteren min har laget et nettsted for sykepleiere og sykepleierstudenter. Noen som har noen tilbakemeldinger på løsninger? Design, funksjonalitet? http://www.oss-sykepleiere.no/index.php edit:skrivefeil. Endret 11. juli 2006 av Momo Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Dårlig informasjon i posten din, legg ut mer om grunner bak fargevalg, kodevalg og hvorfor hun har gjort som hun har. Om du ikke vet selv, spør henne og gi oss informasjonen. Er ikke noe gøy å komme med en utfyllende kommentar, når din egen post er på tre linjer. Lenke til kommentar
Momo Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Hepp. Jeg ser poenget ditt. Altså, hun har fått noen til å kode det for seg, så det er mer at jeg er nysgjerrig på om det arbeidet som er gjort er godt nok... Derfor spørsmål om koding. I forhold til design så er det hun og jeg som har jobbet det frem sammen, men jeg lurer vel i hovedsak på om hun burde ha andre ikoner for forum, mail og aktuelt. Føler de er litt for mye photoshop... I forhold til forumet så er jeg veldig usikker på om hun burde ha flere selvlagede kategorier, hva mener dere? Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Om hun er en designer så burde hun vel legge fram for hvorfor hun har valgt serif-font i 'logoen', og sans-serif for resten av siden. Hvorfor teksten har så lite luft. Og sist men ikke minst, hvorfor siden er venstrestilt og så simpel. Hva er grunnene bak? Lenke til kommentar
Momo Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Designere er ikke hverken hun eller jeg, hun er sykepleier... Er det på forsiden det er lite luft mener du? Tanken bak enkelheten er Jakob Nielsen og hans usability. Hvorfor er det et problem at den er venstrestilt? Lenke til kommentar
Avean Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Veldig vanskelig å kommentere denne nettsiden siden det ikke er så mye grafikk eller farger å dømme. Siden er veldig enkel noe som ikke trenger å bety dårlig, for det er ikke denne websiden. Men den er heller ikke "bra", jeg vil si den er mer O.K. Personlig ville jeg sett mere bilder og en litt mer visjon av en side. Den som designet dette tror jeg gjorde det raskt og enkelt, vedkommende hadde ingen visjon med den tror jeg. Det er det som er problemet. Men siden fungerer vel sikkert den, tviler sykepleiere er så oppdatert på hva som er HOT og ikke innen webdesignverdenen Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Her lukter det 3-minutters-jobb lang vei ja. Koden var elendig. Rett og slett et godt stykke dårlig arbeid, og jeg håper virkelig ikke søsteren din har betalt for det. Den holder 1995-standard, inneholder XHTML i HTML'en, bruker tabeller til layout, minimale mengder CSS og hva i huleste er ideen bak <title>sykepleier sykepleierstudent sykepleierutdanning helsenyheter helse forskning chat forum aktuelt lege vernepleier omsorg prate helsespørsmål medisiner legemidler helsefagutdannet</title> ?? Noen værsåsnill fortell vedkommende at stikkord skal ligge i et meta-element - IKKE i tittelen. At nettstedet består av tre meget forskjellige sidemaler er også et stort minus. At forumet ser litt annerledes ut er OK, men det er ingen grunn til at "Aktuelt" også skal gjøre det. Jacob Nielsen sa du? Tenker du hadde fått deg et realt ballespark hvis den godeste Nielsen hadde fått hørt om dette Endret 11. juli 2006 av Loomy Lenke til kommentar
Momo Skrevet 11. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 11. juli 2006 Her lukter det 3-minutters-jobb lang vei ja. Koden var elendig. Rett og slett et godt stykke dårlig arbeid, og jeg håper virkelig ikke søsteren din har betalt for det. Den holder 1995-standard, inneholder XHTML i HTML'en, bruker tabeller til layout, minimale mengder CSS og hva i huleste er ideen bak <title>sykepleier sykepleierstudent sykepleierutdanning helsenyheter helse forskning chat forum aktuelt lege vernepleier omsorg prate helsespørsmål medisiner legemidler helsefagutdannet</title> ?? Noen værsåsnill fortell vedkommende at stikkord skal ligge i et meta-element - IKKE i tittelen. At nettstedet består av tre meget forskjellige sidemaler er også et stort minus. At forumet ser litt annerledes ut er OK, men det er ingen grunn til at "Aktuelt" også skal gjøre det. Jacob Nielsen sa du? Tenker du hadde fått deg et realt ballespark hvis den godeste Nielsen hadde fått hørt om dette 6472980[/snapback] Takk for mange gode tilbakemeldinger, hadde ikke sett <title> feltet sin fantasifulle utforming. Kan grunnen være at han som programmerte den mente den ville være lettere å oppdage i søkemotorer da? XHTML sier du? Hva er det? Hvordan kunne siden bli bedre med CSS? Jakob nielsen bruker sikkert denne siden som skrekkeksempel til slutt. Jeg sa ikke at vi klarte å gjennomføre det... Bare at vi ønsket å gjøre det enkelt. Lenke til kommentar
Loomy Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Takk for mange gode tilbakemeldinger, hadde ikke sett <title> feltet sin fantasifulle utforming. Kan grunnen være at han som programmerte den mente den ville være lettere å oppdage i søkemotorer da? Sansynligvis. Og det hadde sikkert funket kjempebra for gode gamle Alstavista anno 1995, men i dag kan jeg nesten garantere at søkemotorene vil oppfatte det som forsøk på juks og i verste fall kaste hele siden ut fra databasene sine. XHTML sier du? Hva er det? Det er på en måte HTML som holder XML-standard og er mer kravstor til "kvaliteten" på markup'en (som da vil være litt annerledes enn vanlig HTML). Om man blander dette blir det bare rot. Hvordan kunne siden bli bedre med CSS? Mer CSS betyr vanligvis mer semantikk i markup'en, så da blir det mer brukervennlig for et større publikum, for å si det noe forenklet. CSS-styrt typografi, layout, farger, etc, gjør at man kan se siden like godt på en mobil som på en PC-skjerm, og at blinde og svaksynte kan få siden "lest opp" for seg på riktig måte. I tillegg vil det være mye enklere for dere å endre små eller store ting på nettsiden. Hvis du vil endre fargen og fonten på menyen eller flytte menyen ned ved siden av innholdet kan du gå inn i CSS-filen og endre noen linjer på 5 minutter. Slik det er nå vil du måtte gå inn i hver enkelt HTML-fil og endre masse greier, klippe og lime som en gal og styre på i timesvis Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 @Momo: Jeg foreslår at du setter deg ned og skriver ned innholdet før en siden blir laget. Da kan du enkelt få noen til å markere opp teksten din i riktig HTML, også kan noen gjøre den fin og lesbar o.l med CSS. Men som sagt, få alt skrevet ned, skissér deg gjerne noen tanker. Slikt kan du gjøre på papir uten å kunne noe om HTML CSS. Så kan du poste her igjen, så kanskje vi kan hjelpe deg videre. Denne siden holder iallefall ikke mål. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå