Kstef Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Hei, jeg skal bruke noe av høsten på å lage et prosjekteringsverktøy for elektriske installasjoner i næringsbygg. For å få dette til ser jeg for meg å bruke Visual Basic og Access. Kort sakt vil jeg ha et brukergrensesnitt med OK utseende, der brukeren legger inn data for forskjellige fordelinger som lagres i en database. Dataene skal programmet bruke til å gjøre endel beregninger på hvordan anlegget skal dimensjoneres og utformes. Jeg har lært meg litt VB 6.0, men er usikker på om det er riktig av meg å bruke tid på å lære meg det, eller om jeg egentlig burde lære meg VB.net eller VB 2005... Hva er forskjellen på VB.net, VB 6.0 og VB 2005? Svar mottas med takk Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Hei VB 2005 er nyeste versjon av VB.Net. VB6 er siste versjon av "klassisk VB". Disse to er ikke kompatible og språkene varierer en del. De store fremskrittene i .Net er meg bekjent minnehåndtering og multithreading. VB6 har ikke vært i handelen på lenge, men er stadig i bruk av veldig mange. Fordi man skal vedlikeholde all den kode som er skrevet i "klassisk VB", det er en meningsløs kostnad å skrive om alt til .Net bare for å få noe som gjør akkurat det samme som det gjorde før. Og/eller fordi VB6 lever i beste velgående som makrospråk, VBA er VB6. Så for meg, Excel-mann, er ikke .Net aktuelt som hovedspråk. Det er imo liten grunn til å begynne å lære VB6 nå, medmindre du i hovedsak skal arbeide som Office-utvikler. Men vurder nå hva du kan fra før og hva som får jobben gjort raskest og best fra din side. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Degeim Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 (endret) Jeg vil anbefale deg .Net, siden det etter min mening er mye bedre. Det .Net kan by på er automatiske marger i koden, og syntaksfarging, slik at det blir mer oversiktlig, du har en veldig fin IntelliSense, som er uhyre hjelpsom med å forkorte skrivingen din, og du har en utmerket debugger. Og til slutt så er det jo det at 6.0 ikke er støttet av Microsoft lenger. Men det er vel riktig som Harald Staff sier at makrospråkene i Office er nærmere (eller helt likt?) 6.0. Likevel vil jeg si at det ikke er så veldig vanskelig å sette seg inn i Office etter at du har lært VB.Net. Degeim --EDIT-- Og i VB .Net kan du bruke scrollehjulet på musa! Endret 11. juli 2006 av Degeim Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Bare et apropos siden målgruppa vanker her: Scrolling i VB-editorene VB6 og Office ordnes best med programmet "Vbscroll" fra http://www.gasanov.net/ -jeg er ganske hjelpeløs når jeg må kode på maskiner som ikke har dette installert... Office har VB6 som makrospråk siden versjon 2000. Det hadde morsomt nok første Visual Studio.Net også , vet ikke hvordan det er i senere versjoner. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Mange ting er "enklere" i VB6, grunnen til "" er at VB6 er ikke alltid så veldig konsekvent (f.eks. Open For Mode As Access) Og det er også heller dårlig objektorientering i VB6, inheritance og interfaces er jo fullstendig fraværende, som i noen tilfeller kan bli litt frustrerende. Eneste fordelen VB6 har, er at det eneste et VB6 program er avhengig av, er MSVBM60.dll (og evt. ActiveX kontroller som programmet bruker) MEN: VB.NET er et helt annet språk en VB6, helt annen virkemåte, men på avstand lignende syntaks. Lenke til kommentar
MadGonzo Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 det er ingenting du ikke kan gjøre i VB6 og vice versa... jeg må vel krype til korset og anbefale .NET men for å være helt harcore ærlig så er 100% OO møkk bare møkk... .NET = Java i fåreklær procedural programming (L) Lenke til kommentar
Kstef Skrevet 13. juli 2006 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2006 Takk for gode råd!! Jeg har etter å ha snakket med endel kyndige siving kolleger, kommet frem til at jeg skal bruke HTML, PHP og MySQL. Mye på grunn av at dette er gratis, kraftig og anvendelig. Det lar seg dessuten vidreutvikle lett om man ønsker det senere. men takk skal dere ha!! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 14. juli 2006 Del Skrevet 14. juli 2006 heh, ja kraftig er vel ikke ordet å bruke, men veldig anvendelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå