Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linjestabilitet og SNR margin (endret navn)

Anbefalte innlegg

Et det ikke sånn at når antall error på pakkene blir for høy, så droppes linja av sentralen? I så fall hvorfor økes ikke toleransen?
Du sier ingenting om linjelengden din, men største problemet ditt er SNR Margin, den bør være høyere enn 12dB.

Ville kontaktet Telenor og bedt de senke hastigheten din litt og så sjekket stabiliteten, da bør også SNR'n stige. Hvis den ikke gjør det er kablingen fra sentralen og til deg dårlig og du bør be om å bli koblet over på en annen kabel/trådpar og også over på ett nytt utstyrsnummer i sentralen. Hvis du bruker en ADSL-splitter, så ville jeg også prøvd å byttet denne.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Dette er hva Telenor refererer til som støymargin og majoriteten av ustabile linjer er pga. for lave marginer.

Som andre har nevnt her betyr det også at crosstalk blir et problem som også forklarer hvorfor linjene går ned utover kvelden. Har ingenting med "fulle sentraler" å gjøre som enkelte tror ;).

Lave støymarginer kan også komme om du har ræva kabling hjemme, men som regel er det rett og slett for høy hastighet i forhold til hva kobberet klarer. Uansett leverandør. Greia er dog at telenor kjører static profiles på dslam mens NGT f.eks kjører rate adaptive. Det betyr i praksis at du med NGT kan ha en hastighet som varierer, teknisk sett, mellom si 4-6 mbit mens hos TN vil linja går ned om du detter under 6mbit.

Det er åpent for diskusjon hvorvidt det er en bra eller dårlig ting, men for mitt vedkomne er TN linja utrolig stabil i forhold til NGT linjen jeg hadde.

Your milage may vary..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...